• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 26 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Nieuwe generatie biedt nieuwe kansen

Algemeen
25 jun 2025
1 min. leestijd

Welkom op de werkvloer: de intrede van generatie Z daarop is niet over het hoofd te zien. Deze nieuwe lichting jonge professionals neemt andere waarden mee dan haar voorgangers. Dat stelt werkgevers voor nieuwe uitdagingen. Maar het biedt ook kansen.

Organisaties moeten generaties niet over één kam scheren, er zijn altijd persoonlijke voorkeuren

Lees ook

Wil jij het na het weekend anders doen?

Keuze voor fossiele leaseauto gaat fors duurder uitpakken

Ze zoeken niet alleen een baan, maar ook zingeving, flexibiliteit en een gezonde werk-privébalans. De jonge professionals van generatie Z – geboren tussen grofweg 1996 en 2012 – is opgegroeid in een digitale wereld: technologie is daarin een vanzelfsprekendheid. Ze communiceren vlot via apps en online platforms, maar verwachten tegelijkertijd persoonlijke erkenning en ruimte voor hun ideeën. Het werk moet bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke impact hebben. Dat staat soms haaks op dewerkmentaliteit van oudere generaties, zoals generatie X (1965-1979), die waarde hechten aan stabiliteit, persoonlijke relaties op de werkvloer en pragmatische oplossingen. Waar generatie X liever even langsloopt bij een collega, stuurt generatie Z een kort bericht. Voor de oudere generatie is persoonlijk contact essentieel. Digitale middelen zijn vooral een aanvulling, geen vervanging, van menselijke interactie. Dit verschil in voorkeur kan leiden tot wrijving, misverstanden of zelfs verlies van betrokkenheid als het niet wordt besproken.

Bont gezelschap
Het is inderdaad een bont gezelschap op de hedendaagse werkvloer, met generatie X die de crisis nog heeft meegemaakt, millennials én nu ook generatie Z. Elke groep heeft unieke voorkeuren, ervaringen en verwachtingen. Dat kan botsen, maar juist deze diversiteit biedt ook de kans om van elkaar te leren. Generatie X (1965-1979) beschikt bijvoorbeeld over diepgaande kennis en jarenlange ervaring. Door hen actief te betrekken bij de begeleiding van jonge collega’s, wordt kennis duurzaam overgedragen – mits je hen goed begeleidt bij technologische veranderingen en ruimte geeft voor hun communicatievoorkeuren. En beslist ook de vooroordelen loslaat. Want de scherpte waarmee generaties hierboven in hun voorkeuren worden afgebakend, is in praktijk niet altijd houdbaar. Organisaties moeten generaties niet over één kam scheren, er zijn altijd individuele verschillen en persoonlijke voorkeuren, denk aan de medewerker uit generatie X die wél alle nieuwe online communicatietools omarmd. Digitale tools kunnen processen versnellen, maar vormen, nogmaals, nooit een vervanging voor menselijk contact. Er moet altijd iemand fysiek aanspreekbaar zijn, voor medewerkers en bezoekers.

Open communicatie

Een andere valkuil: het doorslaan in het najagen van de jongste trends. Een barista in de ontvangsthal lijkt misschien een manier om jonge medewerkers te binden, maar dat mag niet ten koste gaan van een rustige werkomgeving voor receptionisten. Inclusiviteit gaat verder dan een hip imago – het vraagt om een doordachte aanpak waarbij alle partijen zich gezien en gehoord voelen. Denk aan stille werkplekken, aan diverse catering (mét keuzemogelijkheden), maar ook aan kolfruimtes en gebedsruimtes. Open communicatie over de verschillende behoeften is essentieel. Wat verwacht iemand van feedback? Hoe wil men samenwerken? De ene medewerker wil directe, constructieve kritiek; de ander heeft behoefte aan erkenning. Dit bespreekbaar maken, voorkomt onbegrip en stimuleert onderlinge verbinding. Als medewerkers zich prettig voelen in een werkomgeving, stralen ze dat uit. Naar opdrachtgevers en bezoekers, maar ook naar nieuwe collega’s.

Gerelateerde artikelen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak
Algemeen

Banken onder druk: digitale transformatie geen keuze meer maar noodzaak

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025
Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand
Algemeen

Onbekommerd genieten van de zomer: Met deze tips verklein je de kans op inbraak en brand

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025
Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}