Vanaf 1 januari 2025 geldt in tientallen gemeenten een zero-emissiezone voor de binnenstad. Bovendien maak duurzaam vervoer steeds vaker onderdeel uit van het eisenpakket bij aanbestedingen. Het dwingt logistieke ondernemers om hun wagenpark te elektrificeren, maar dat kan niet zonder een eigen laadvoorziening.
Het ontbreken van een eigen laadvoorziening hoeft geen drempel te zijn
Veel bedrijven die willen investeren in de elektrificatie van het wagenpark laten zich afschrikken door de verhalen over netcongestie. Bij de aanvraag voor een verzwaring van de aansluiting, is het achteraan aansluiten bij de netbeheerder. Het goede nieuws: het ontbreken van een eigen laadvoorziening hoeft geen drempel te zijn, omdat er genoeg slimme laadalternatieven zijn. Ook voor zwaarder goederenvervoer. Onder meer door de laadsnelheid en het laadmoment van de auto’s aan te passen en te spreiden over de dag, met slim laden. En door samenwerking, door de elektriciteitsafname op het gezamenlijk bedrijventerrein onderling slim te verdelen. De energiebehoefte varieert gedurende de dag. Een productiebedrijf kent juist overdag een piek in het energieverbruik. Vrachtauto’s zijn bijvoorbeeld vooral overdag onderweg en kunnen ’s nachts worden geladen, als de productiebedrijven stilliggen.
Laadsnelheid
Dynamic load balancing is een ander voorbeeld hoe het stroomgebruik slim kan worden gereguleerd. Hierbij wordt de laadsnelheid per individueel voertuig aangepast en verdeeld. Zodat op piekmomenten de stroom naar het machinepark en de vrachtauto’s gaat en de laadsnelheid van de ev-auto’s wordt verlaagd. Als dit wordt gecombineerd met andere oplossingen, zoals gezamenlijke duurzame stroom uit wind of zon voor het eigen industrieterrein en opslag in batterijen, vermindert dit de afhankelijkheid van het energienet en ben je de netcongestie voor.