‘Nederlanders worden in het buitenland gezien als ondernemers die graag aan de slag willen, daadkrachtig zijn. We zijn groot qua innovatiekracht. “Dutch solutions for global challenges”, is hoe we door het buitenland worden gezien,’ vertelt managing director Anita Blankestijn van de digitale marktplaats voor internationaal zakendoen, NLinBusiness.com.
‘Het gaat niet alleen om cultuurverschillen, nog crucialer is dat je de juiste partner vindt’
‘We zijn niet alleen goed in grote zichtbare onderdelen, zoals in het watermanagement en de chipindustrie, maar juist ook in de kleine onderdelen die andere bedrijven nodig hebben om hun productie op te schalen.’ Wat Blankestijn ook vaak als feedback krijgt, is dat Nederlandse producenten bekend staan om hun betrouwbaarheid. ‘Bij een onverwacht scenario gaat een Nederlandse ondernemer direct voor je aan de slag om het op te lossen.’ NLinBusiness.com is een initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland om mkb’ers die internationaal willen ondernemen op weg te helpen. ‘We hebben meer dan 20 NL Business Hubs in het buitenland die kunnen helpen en ruim 50 dienstverleners die je kunnen helpen.
Matching
‘Als dochter van een ondernemer weet ik hoe fijn en belangrijk het is als je op het juiste moment goede ondersteuning krijgt.’ Bij de risico’s bij het betreden van een nieuwe markt gaat het niet alleen om cultuurverschillen, meent Blankestijn. ‘Die zijn belangrijk, maar nog crucialer is dat je de juiste partner vindt.’ Ze is in september precies een jaar directeur en werd gevraagd vanwege haar mix van internationale ervaring en digitale expertise. ‘Er ligt een enorme kans om met digitalisering internationaal ondernemen te verbeteren. Bij NLinBusiness.com hebben we een platform ontwikkeld waar je op een slimme manier de perfecte match voor internationaal ondernemen vindt. Daarmee kunnen we bijdragen aan een Nederlands bedrijfsleven dat internationaal concurrerend blijft.’
Ze vertelt over haar tijd dat ze als technisch ingenieur Frankrijk doorkruiste. ‘Je ontkwam niet aan lange lunches en uitnodigingen na het werk. Voor Fransen is het bouwen aan een relatie heel belangrijk. Er moet vertrouwen zijn voor je de deal sluit. Die “go with the flow” in een andere cultuur heb ik altijd heel erg leuk gevonden. Het is mooi om onderdeel te zijn van de verschillen en te ontdekken hoe het werkt en hoe ze naar jouw kijken.’ Kortgeleden was ze met maakbedrijven mee op een handelsmissie naar Polen. ‘Daar merkte je, door te praten met Nederlandse ondernemers die ter plekke produceren, hoe waardevol het is om een beeld te krijgen hoe een land werkt.’ Bij een Nederlandse handelsmissie wordt altijd een matching event georganiseerd, waarbij de ondernemers van tevoren is uitgevraagd wat de belangrijkste vragen zijn die ze hebben, vertelt Blankestijn. ‘Aan de hand van de vragen heeft onze NL Business Hub in Polen gezorgd voor matching van deze ondernemers met verschillende dienstverleners in Polen. Daarmee help je ze aan een betrouwbare persoon die ze verder kan helpen.’ Soms zijn dat potentiële klanten, soms een advocaat die helpt bij het opzetten van een bedrijfseenheid. Als je dingen vanuit Nederland een-op-een vertaalt naar een ander land, kun je de plank soms letterlijk misslaan, is haar ervaring. ‘We hadden een partij die tomaatjes voor op de borrelplank in België wilde gaan verkopen. Maar het begrip borrelplank kennen onze Zuiderburen helemaal niet.’
De goede match
Uiteindelijk willen we dat de ondernemer in het buitenland aan de slag gaat.’ Als voorbeeld noemt ze het (baby)verzorgingsmerk Naïf, dat via NLinBusiness.com de stap naar Colombia heeft gezet. ‘Via de NL Business Hub in Colombia zijn ze in gesprek geraakt met een aantal supermarktketens en na zes maanden lagen ze in de schappen. Zonder de juiste hulp duurt dat al gauw drie jaar. De manier waarop zij ondernemend bezig zijn en de goede match hebben geïnitieerd door de juiste vragen te stellen, zijn ze via ons met de juiste partijen in contact gebracht.’ NLinBusiness.com heeft in juni haar nieuwe website, een digitale marktplaats, gelanceerd om internationaal ondernemen makkelijker te maken. ‘Dat is juist belangrijk op markten die weinig transparant zijn en het onduidelijk is wie je kunt vertrouwen en wie niet. Ik zie daar heel veel mogelijkheden. Met digitalisering en een digitale marktplaats kun je daarin enorme stappen maken. De vraagkant zijn de ondernemers, het aanbod onze partners. Het is de slimme manier voor de perfecte match in het buitenland.’