De drempels om over te stappen van een brandstofauto naar een elektrische auto worden steeds kleiner. De rol van de overheid om elektrisch rijden via subsidies te stimuleren neemt langzaamaan af, nu de markt bijna groot genoeg is.
Op dit moment rijden 330.000 elektrische auto’s rond. Over het algemeen gaat het om het hogere segment. ‘We zitten met smart te wachten op goedkopere modellen,’ vertelt Ellen Hiep van de Vereniging Elektrische Rijders. ‘Het goede nieuws is dat niet iedereen volgend jaar elektrisch hoeft te rijden. Dat kan ook niet. Het is wel de richting die we in moeten slaan. Het is fijn om in een schone stad te rijden zonder uitlaatgassen.’
Kosten elektrische auto
Dat de prijzen voor elektrische auto’s nu nog hoog zijn, heeft te maken met de miljardeninvesteringen van automakers om de overstap naar elektrisch te maken. ‘Het is nu nog een innovatieve markt, maar uiteindelijk zijn elektrische auto’s goedkoper om te maken dan brandstofauto’s. Dat gaat zich vertalen in een prijsdaling.’ Hiep verwacht dat het leasen van elektrische auto’s aantrekkelijk zal worden. ‘Bij leasen wordt de ‘total costs of ownership’ meegenomen. Die is bij EV lager, dus kun je voor een lagere leaseprijs een mooiere auto rijden.’ Haar observatie sluit aan bij onderzoek dat, gekeken naar de complete kosten, een elektrische auto goedkoper is dan een benzineauto. Bij vier jaar gemiddeld 15.000 km autorijden kost elektrisch rijden 61,4 cent per km en een benzineauto 63,4 cent/km, volgens een berekening van de ANWB.
Aanschafsubsidie
Van de groep ondernemers die nu nog niet elektrisch rijdt verwacht 29% binnen nu en vijf jaar over te stappen op elektrisch rijden, blijkt uit de Zakelijk Elektrisch Rijden Monitor 2023 van ANWB. De meeste ondernemers zijn redelijk goed op de hoogte van de verschillende subsidies en regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Zo’n 68% gaf aan bekend te zijn met de aanschafsubsidie voor een nieuwe elektrische auto en bijna 61% is op de hoogte van de lagere bijtelling voor een zakelijke elektrische auto. Minder bekend is de aanschafsubsidie voor een tweedehands elektrische auto (35%). Hiep meent dat de overheid meer duidelijkheid moet verschaffen over het EV-beleid na volgend jaar. ‘Vanaf 2025 vallen de subsidies weg. Het gevolg is een grote onzekerheid op de EV-markt. Hoe zit het met de bijtelling voor elektrische auto’s? Hoe zit het met de motorrijtuigenbelasting (MRB)? Op dit moment betaal je als privérijder nog geen MRB.’ Automobilisten twijfelen over de overstap. Dat merken autobedrijven, vertelt ze. ‘Er is sprake van een afwachtende houding, waardoor de verkopen achterblijven bij de verwachting.’