Financieel gezond zijn betekent dat je geen zorgen maakt over geld. Het betekent dat je genoeg ruimte hebt om een buffer en pensioen op te bouwen en dat de blauwe envelop je geen angst inboezemt. Voor de ene ondernemer betekent financieel gezond zijn simpelweg niet in de min komen te staan. Voor de ander betekent het de vrijheid om te zorgen voor een goede balans tussen werk en privé. En voor weer een ander betekent het voldoende liquiditeit om een kwartaal zonder inkomsten te kunnen.
Voor Eva en Myriam van marketingbureau MEER Collective betekent financiële gezondheid genoeg geld overhouden om hun kosten te kunnen betalen én daarnaast voldoende overhouden om af en toe uit eten en op vakantie te kunnen. Eva: “We willen in ieder geval de belasting, ons kantoor, onze vaste lasten en de freelancers waar we mee werken kunnen betalen. Maar daarnaast wil je ook leuke dingen doen. En ooit willen we allebei heel graag een koophuis in Amsterdam hebben. Dit gaat op zeer korte termijn niet gebeuren. Maar het is wel een droom die we hebben. Dus daar houd je rekening mee.”
Eva en Myriam zorgen voor financiële gezondheid door onder andere geen geld uit te geven dat ze niet hebben. “We zetten geld opzij voor de belastingaanslagen en kijken kritisch naar kosten-baten. We kijken bijvoorbeeld naar de investering en wat deze oplevert. Zo werken we met een aantal online programma’s waar je een maandabonnement voor moet afsluiten dus dat zijn extra kosten. Maar als zo’n programma je werk elke dag makkelijker, sneller en fijner maakt, is dat z’n geld dubbel en dwars waard. Denk hierbij aan Canva of een boekhoudpakket. We zorgen ook voor een gespreid klantenportfolio. We werken met meerdere klanten en verschillende soorten projecten. Dat zorgt dat we niet afhankelijk zijn van één klant of een soort dienst. Daarmee bouw je veiligheid in voor je bedrijf. We kijken naar wat een investering kost in tijd en wat het oplevert. Dat draait niet per se altijd om geld. Zo zijn we bezig met een podcast. Dat levert niet direct geld op. Het zorgt wel voor zichtbaarheid. Een lange termijn investering.”
“Nu we wat langer ondernemen weten we ook beter in te schatten hoeveel uren een project daadwerkelijk kost.” Dat helpt Eva en Myriam bij het vragen van een goede prijs. “In onze begindagen schatten we de uren vaak verkeerd in. We vergaten randzaken zoals belletjes, mailtjes en vragen. Die allemaal samen toch redelijk wat tijd kosten. Door onze ervaring weten we inmiddels wat er allemaal bij een klus komt kijken. We houden onze uren bij met een timetracker. Zo zien we precies hoeveel uur in projecten gaat.”
Meer weten over financiële gezondheid als ondernemer? Ga naar onze website. Je leest er onder andere de signalen waar je een financieel gezond bedrijf aan herkent, vind je een e-book met daarin drie stappen hoe je je uurtarief berekent en de ervaringen van andere ondernemers.