Vermogensbeheerders noemen zich graag en vrijwel zonder uitzondering ‘actief’. Maar veel beleggingspartijen lijken daarin tekort te schieten. ‘Echt actief beheren doe je op álle fronten, transparant en eerlijk.’
Je geld laten beleggen door een ‘actieve vermogensbeheerder’? Dan zou je er op moeten kunnen vertrouwen dat je als klant ook echt actief tegemoet wordt getreden. ‘Actief beheren doe je op álle fronten,’ zegt Richard de Jong, directeur vermogensbeheer bij Van Lieshout & Partners. ‘Helaas gebeurt dat vaak niet.’ De Jong weet waarover hij spreekt. Het bedrijf waarvan hij mede-eigenaar is, bestaat al 25 jaar en werd de afgelopen zeven jaar zes keer genomineerd als beste vermogensbeheerder van Nederland. Wat is het geheim van dat succes? Ofwel: waar moet je op letten als je met een beleggingspartij in zee gaat?
Volkomen transparant
De Jong: ‘Actief beheer begint bij de eerste kennismaking. We willen iedere klant zo uitgebreid mogelijk leren kennen. Wat past bij jouw doel en bij je persoonlijkheid? Vervolgens komen we met een uitgebreid beleggingsvoorstel. Daarin proberen we een heel precies beeld te geven van het toekomstig rendement. We vertellen niet alleen het positieve verhaal, maar laten ook zien hoe de zaken ervoor staan als het eens een jaar tegenzit.’
Transparantie is essentieel, benadrukt De Jong: ‘Als klant heb je bij ons een volkomen inzicht in alle kosten die met beleggingen te maken hebben. We hebben geen eigenhuisfondsen, dus je hoeft niet bang te zijn voor een dubbele kostenstructuur die je vaak bij banken ziet.’
Hoge klanttevredenheid
‘In de beleggingsportefeuille zijn we ook actiever dan de meeste beheerders en banken, met de nadruk op de hele grote en degelijke kwaliteitsondernemingen. Daarnaast spelen we voor zo’n twintig procent in op korte- en langetermijntrends, denk aan schone energie.’ Illustratief voor ‘actief beheren’ is de maandelijkse portefeuillecheck. De Jong: ‘Elke maand meten we het risico van de portefeuille. Past die nog bij de klant of moeten we iets aanpassen? De klant krijgt dan weer maandelijks een overzicht waarin elke transactie wordt toegelicht.’ Het levert, zegt De Jong, een bovengemiddeld hoge klanttevredenheid op.