Het werk van goede doelen is nu relevanter dan ooit. Ook al zien zij hun inkomsten dalen door de coronacrisis, daar waar mogelijk zetten goede doelen zich in om de samenleving door de coronacrisis heen te helpen. En ook donateurs blijven zich inzetten voor goede doelen. Bij leven, maar ook daarna. Welke ontwikkelingen en trends zien we? We spraken Margreet Plug, directeur van Goede Doelen Nederland hierover.
Wat is het effect van de coronacrisis?
“Het is een moeilijke tijd voor iedereen. Ook voor goede doelen die, net als andere sectoren, geraakt worden door de coronacrisis. Uit onderzoek van toezichthouder CBF blijkt dat in de periode van januari tot september 2020 sprake is van een gemiddeld inkomstenverlies van zo’n 6%. Tussen goede doelen zien we wel grote verschillen. Dit komt voornamelijk doordat in maart de collecte en het gesprek aan de deur (huis-aan-huis werving) tijdelijk opgeschort werden. Gelukkig kon dit in de zomer weer worden hervat. De evenementen liggen helaas nog steeds volledig stil. De betrokkenheid van mensen bij het werk van goede doelen is gelukkig groot. Vaste donateurs blijven goede doelen trouw steunen en er is meer ruimte en bereidheid om online te doneren. En dat is heel bemoedigend.”
Ziet u ook effect op nalaten aan goede doelen?
“Dat is nog te vroeg om iets over te zeggen. Nalaten aan goede doelen neemt in het algemeen toe. Mensen willen, ook als zij er niet meer zijn, een bijdrage leveren aan hun ideaal. Net als voorgaande jaren is er in 2019 sprake van een groei van inkomsten uit nalatenschappen. De toename zien we met name bij de grote goede doelen. Mensen die overwegen na te laten aan een goed doel kunnen ook zeker eens kijken naar kleinere goede doelen. Er zijn zoveel mooie kleinere initiatieven met een prachtige missie.”
Blijven mensen geven en nalaten ondanks de coronacrisis?
“Nederland heeft een rijke traditie als het gaat om ‘goeddoen’. Dat is niet zomaar weg door een crisis. Het zit diepgeworteld in het DNA van de Nederlandse burger. Bijna iedereen in Nederland wil op één of andere manier bijdragen aan een samenleving die rechtvaardiger, duurzamer en mooier is. Als vrijwilliger, als donateur of door zelf actief te fietsen, rennen of te zwemmen. Dat laatste is in deze coronatijd lastiger omdat alle evenementen van goede doelen stilliggen. Wél is een omslag gemaakt naar online. Door donateurs én door goede doelen. Maar het persoonlijke contact met donateurs is voor goede doelen cruciaal. Ze moeten hun verhaal persoonlijk kunnen vertellen en uitleggen waarom hun missie zo belangrijk is.
Hoe werkt nalaten aan een goed doel? Wat zijn de mogelijkheden?
“Nalaten aan een goed doel kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via een legaat (omschreven goed of geldbedrag) of door een goed doel als (mede-)erfgenaam te benoemen. Een nalatenschap moet wel vastgelegd worden in een testament, alleen dan is het rechtsgeldig. Dat gaat altijd via een notaris. Er is een website waar de mogelijkheden op een rijtje zijn gezet: www.goededoelen.nl/nalaten. De website van campagne Toegift, www.toegift.nl, kan je ook helpen bij het maken van keuzes en biedt zowel inspiratie als informatie over het laten voortleven van je idealen door na te laten aan een goed doel. In je testament kun je ook vastleggen dat je een fonds op naam wilt instellen en na je overlijden projecten ondersteunen in je eigen regio of specifieke projecten waar jouw affiniteit ligt. Steeds meer goede doelen bieden die mogelijkheid.”
Heeft u nog tips, waar je op moeten letten als je wil nalaten aan een goed doel?
“Als je overweegt een goed doel op te nemen in je testament is het goed dit ruim op tijd te bespreken met je naasten. Zo voorkom je verrassingen. Enolg je hart. Als je het werk van diverse goede doelen mooi vindt, kun je best meerdere goede doelen opnemen in het testament. Goede doelen zijn blij met iedere bijdrage of dit nu groot of klein is. Mensen willen graag zekerheid of hun nalatenschap goed terecht komt. De meest simpele manier om die zekerheid te krijgen, is door te letten op de CBF-Erkenning. Erkende goede doelen voldoen aan strenge kwaliteitseisen, gaan zorgvuldig om met iedere euro, zijn transparant en laten zich regelmatig controleren.”