Een stilgevallen motor op een mooie zomerdag, vastlopen op een zandbank of een lichte aanvaring. Dit zijn situaties die iedere watersporter kunnen overkomen. De hoofdtaak van de KNRM is spoedeisende hulp, Search and Rescue (SAR), maar zij assisteert via het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) ook bij niet-spoedeisende hulpvragen. In veel gevallen kunnen de KAC-operators, die 24 uur per dag bereikbaar zijn, watersporters weer op weg helpen zonder dat een reddingboot hoeft uit te rukken.
De KNRM helpt en redt al bijna 200 jaar mensen en dieren in nood op zee en de ruime binnenwateren. Dat doen zij 24/7, vanuit 45 reddingstations met 75 reddingboten, kosteloos en onder alle weersomstandigheden. Watersporters die buiten noodsituaties om hulp nodig hebben, kunnen in Nederland bij verschillende maritieme hulpverleners om assistentie vragen waaronder bij de KNRM. Op de website van de Nederlandse Kustwacht is het volledige overzicht van de maritieme hulpverleners terug te vinden. Zelf heeft de reddingmaatschappij het KAC ingericht waar vrijwillige KNRM’ers met jarenlange operationele ervaring hulpvragers te woord staan.
Bij het KAC kwamen vorig jaar bijna 800 assistentieverzoeken binnen. De hulpvragen zijn afkomstig van kitesurfers in problemen tot pleziervaarders met motorpech, van gestrande zeilers tot opvarenden die gewond zijn geraakt. De operator overlegt samen met de hulpvrager welke actie nodig is. Bij een stranding kan een uurtje wachten op hoogwater het probleem oplossen, maar het kan ook zijn dat er toch assistentie van een reddingstation nodig is. Als de mogelijkheid zich voordoet, gebruikt de KNRM niet-spoedeisende hulpvragen als oefening voor nieuwe of minder ervaren opstappers bij een KNRM-reddingstation om ervaring op te doen.
Noodsituaties voorkomen, begint bij een goede voorbereiding. Een deel van de problemen waarmee watersporters te maken krijgt, kan hierdoor vermeden worden. Een vervuild brandstoffilter is bijvoorbeeld de grootste oorzaak van motorstoringen. Als watersporters in de problemen komen, is het belangrijk dat zij – van tevoren – weten wat ze moeten doen. Zo kan worden voorkomen dat een probleem uitmondt in een noodsituatie. De KNRM benadrukt daarom: zorg dat alle opvarenden in veiligheid zijn, draag altijd een reddingvest, blijf op een veilige positie en gooi indien nodig het anker uit. Daarnaast is het verstandig om je boot verzekerd te hebben.
Met de nieuwe watersportcampagne “Wij helpen… bij nood en problemen op het water”, licht de KNRM watersporters voor over een goede voorbereiding en hoe te handelen in (niet-)spoedeisende situaties. Een belangrijk hulpmiddel om veilig te varen is de gratis KNRM Helpt app. Met deze app kun je onder meer vaartochten voorbereiden met omgevings- en weersinformatie en handige checklists, volgfuncties instellen om vaartochten vast te leggen en te delen en kun je snel hulp inschakelen. Zowel in spoedeisende als niet-spoedeisende situaties. De Kustwacht en het KNRM Helpt Assistentie Centrum zien direct je locatie zodra je belt.
Ga deze zomer goed voorbereid het water op. Maar mocht je in de problemen komen, dan staan de KNRM-vrijwilligers voor je klaar.
KNRM
De KNRM bestaat bijna 200 jaar en is een goed doel dat met donaties – dus zonder overheidssteun – in stand wordt gehouden. Het KNRM reddingwerk wordt uitgevoerd door vrijwilligers en is mogelijk door donaties, giften en nalatenschappen. Dankzij deze donaties kan de KNRM helpen bij nood (Search and Rescue), strandbewaking, kusthulpverlening en veiligheid & preventie.
In 2021 hebben de vrijwilligers van de KNRM meer dan 3500 mensen en meer dan 100 dieren in veiligheid gebracht. Via het KAC kwamen bijna 800 assistentieverzoeken binnen. De Radio Medische Dienst van de KNRM geeft jaarlijks zo’n 1000 medische adviezen aan zeevarenden. Dit is van levensbelang en niet mogelijk zonder donaties.