• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 6 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

De KNRM helpt bij nood én problemen op het water

AlgemeenBranded Content
24 mei 2022
3 min. leestijd

Een stilgevallen motor op een mooie zomerdag, vastlopen op een zandbank of een lichte aanvaring. Dit zijn situaties die iedere watersporter kunnen overkomen. De hoofdtaak van de KNRM is spoedeisende hulp, Search and Rescue (SAR), maar zij assisteert via het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) ook bij niet-spoedeisende hulpvragen. In veel gevallen kunnen de KAC-operators, die 24 uur per dag bereikbaar zijn, watersporters weer op weg helpen zonder dat een reddingboot hoeft uit te rukken.  

De KNRM helpt en redt al bijna 200 jaar mensen en dieren in nood op zee en de ruime binnenwateren. Dat doen zij 24/7, vanuit 45 reddingstations met 75 reddingboten, kosteloos en onder alle weersomstandigheden. Watersporters die buiten noodsituaties om hulp nodig hebben, kunnen in Nederland bij verschillende maritieme hulpverleners om assistentie vragen waaronder bij de KNRM. Op de website van de Nederlandse Kustwacht is het volledige overzicht van de maritieme hulpverleners terug te vinden. Zelf heeft de reddingmaatschappij het KAC ingericht waar vrijwillige KNRM’ers met jarenlange operationele ervaring hulpvragers te woord staan.   

Bij het KAC kwamen vorig jaar bijna 800 assistentieverzoeken binnen. De hulpvragen zijn afkomstig van kitesurfers in problemen tot pleziervaarders met motorpech, van gestrande zeilers tot opvarenden die gewond zijn geraakt. De operator overlegt samen met de hulpvrager welke actie nodig is. Bij een stranding kan een uurtje wachten op hoogwater het probleem oplossen, maar het kan ook zijn dat er toch assistentie van een reddingstation nodig is. Als de mogelijkheid zich voordoet, gebruikt de KNRM niet-spoedeisende hulpvragen als oefening voor nieuwe of minder ervaren opstappers bij een KNRM-reddingstation om ervaring op te doen.  

Noodsituaties voorkomen, begint bij een goede voorbereiding. Een deel van de problemen waarmee watersporters te maken krijgt, kan hierdoor vermeden worden. Een vervuild brandstoffilter is bijvoorbeeld de grootste oorzaak van motorstoringen. Als watersporters in de problemen komen, is het belangrijk dat zij – van tevoren – weten wat ze moeten doen. Zo kan worden voorkomen dat een probleem uitmondt in een noodsituatie. De KNRM benadrukt daarom: zorg dat alle opvarenden in veiligheid zijn, draag altijd een reddingvest, blijf op een veilige positie en gooi indien nodig het anker uit. Daarnaast is het verstandig om je boot verzekerd te hebben.  

Met de nieuwe watersportcampagne “Wij helpen… bij nood en problemen op het water”, licht de KNRM watersporters voor over een goede voorbereiding en hoe te handelen in (niet-)spoedeisende situaties. Een belangrijk hulpmiddel om veilig te varen is de gratis KNRM Helpt app. Met deze app kun je onder meer vaartochten voorbereiden met omgevings- en weersinformatie en handige checklists, volgfuncties instellen om vaartochten vast te leggen en te delen en kun je snel hulp inschakelen. Zowel in spoedeisende als niet-spoedeisende situaties. De Kustwacht en het KNRM Helpt Assistentie Centrum zien direct je locatie zodra je belt.  

Ga deze zomer goed voorbereid het water op. Maar mocht je in de problemen komen, dan staan de KNRM-vrijwilligers voor je klaar.  

KNRM 

De KNRM bestaat bijna 200 jaar en is een goed doel dat met donaties – dus zonder overheidssteun – in stand wordt gehouden. Het KNRM reddingwerk wordt uitgevoerd door vrijwilligers en is mogelijk door donaties, giften en nalatenschappen. Dankzij deze donaties kan de KNRM helpen bij nood (Search and Rescue), strandbewaking, kusthulpverlening en veiligheid & preventie. 

In 2021 hebben de vrijwilligers van de KNRM meer dan 3500 mensen en meer dan 100 dieren in veiligheid gebracht. Via het KAC kwamen bijna 800 assistentieverzoeken binnen. De Radio Medische Dienst van de KNRM geeft jaarlijks zo’n 1000 medische adviezen aan zeevarenden. Dit is van levensbelang en niet mogelijk zonder donaties.  

Interessante artikelen

Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI
Financieel

Aan het woord; Edwin van den Oever, CEO Zwitserleven PPI

2 juni 2025
Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten
Algemeen

Uw pensioen verandert – dit is wat u moet weten

29 mei 2025
Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}