Als een van de grootste partijen op het gebied van laadvoorzieningen heeft Allego alle expertise en oplossingen in huis om het de e-rijder zo comfortabel mogelijk te maken. Het oplaadnetwerk van Allego bestaat uit 35.000 laadpunten, ‘sockets’, verspreid over 16 landen in Europa. Dat is nog maar het begin.
De centrale vraag die je jezelf als e-rijder kan stellen bij de aanschaf van een Elektrisch Voertuig (EV), luidt ‘waarvoor ga ik deze auto gebruiken?’, adviseert Sander Sommer “Is dat alleen voor in de stad, dan kan je de auto wellicht aan een 220V-opladertje hangen. Dan heb je niet eens een laadpaal nodig. Rijd je meer dan 20.000 km per jaar, zoals ik dat doe, dan wil je een goede en betrouwbare laadoplossing in de buurt hebben in combinatie met betrouwbare range.”
‘Parking is charging’
“Laden is ontzorgen. Mensen willen dat het rijden en opladen zo soepel mogelijk verloopt,” stelt Arne Richters. Hij koppelt het aan zijn eigen gedrag. “Ik ben eigenlijk nooit extra tijd kwijt onderweg, omdat ik in de regel oplaad als ik geparkeerd sta.” Hij mijmert: “Bij een overschot aan duurzame energie, zou je eigenlijk alle e-rijders een sms’je moeten sturen ‘Nu inpluggen om hernieuwbare energie op te slaan in de accu van je auto!’.”
“Als je over de grens gaat, is nog sprake van ‘range anxiety’ over waar en hoe je moet opladen,” constateert Sommer. Hét probleem is dat iedere laadexploitant zijn eigen pas heeft en zelf bepaalt hoe je kan afrekenen. “Ik ben naar Zuidoost-Italië gereden met een EV. Dan heb je heel veel verschillende tankpassen nodig om te laden.” Allego heeft ‘parking is charging’ als een van haar uitgangspunten. “We accepteren meer dan 280 laadkaarten en passen op alle Allego-laadpunten. Daarin lopen we ver voorop. Maar we hebben ook een ‘ad hoc’-betaalmethode via onze Smoov-app, waarmee je per bank, creditcard of Apple Pay kan betalen.”
Nu worden accu’s opgeladen, maar in de toekomst gaan deze ook energie terug leveren aan gebouwen. “De digitale aansturing daarin is heel belangrijk. Daar zit ook de kracht van Allego. Toen we begonnen, moest een ‘EV cloud’ worden ontwikkeld en gebouwd om al die slimme laadpalen aangestuurd te krijgen. We hebben in Nederland van meet af aan ingezien dat we met hernieuwbare energie moesten gaan werken om met e-rijden de grootste milieuwinst bewerkstelligen. De manier waarop we dat hebben gedaan, is dat we direct een slim digitaal aangestuurd infrastructuurnet hebben aangelegd.” Over een aantal jaar kennen mensen Allego als een huishoudmerk. Een bedrijf dat één van de grote EV-infrastructuuraanbieders in Europa is, verwacht Richters. “Wat wij neerzetten, doen niet veel partijen ons zomaar na. Het softwareplatform dat we hebben staan, heb je niet 1-2-3 gerealiseerd. Zeker niet met alle toeters en bellen, zoals reserveringssystemen, piek- en dalprijzen, 24-uurs support etc.”
“We accepteren meer dan 280 laadkaarten en passen op alle Allego-laadpunten”