• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 19 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Geven met je hart, vanuit je verstand

Financieel
19 nov 2020
4 min. leestijd

Toezichthouder CBF toetst meer dan 600 goede doelen in Nederland, van klein tot groot. Deze ontvangen samen meer dan 80 procent van het geefgeld, 4,2 miljard euro. “Ieder goed doel heeft zijn eigen droom, zijn eigen manier waarop die bijdraagt aan een betere wereld,” stelt CBF-directeur Harmienke Kloeze.

“Ik geloof in de kracht en waarde van filantropie. Ik vind dat het noodzakelijk is voor de samenleving en de wereld mooier maakt, een betere plek maakt,” vertelt Harmienke Kloeze. “Als je een goed doel steunt, maak je mede mogelijk dat die droom dichterbij komt. Wanneer je dat ook nog kan doen wanneer je je eigen leven hebt geleefd, via je testament, is dat een mooie manier om iets na te laten.”

Lees ook

De Bosgraaf: rust, avontuur en investeren in natuur

Technologie maakt hybride-werken eenvoudig

Maatschappelijke uitdagingen

“Het mooie van betrokkenheid bij een goed doel is dat je niet passief bent. We hebben allerlei maatschappelijke uitdagingen. Je kunt je daardoor overweldigd voelen en denken ‘wat kan ik daaraan doen?’ Maar je kunt er wel iets aan doen. Alle kleine beetjes tellen op. En het verandert jezelf in iemand die niet ondergaat, maar in actie komt. Je doet iets. Dat hoeft niet in geld zijn. Nederland is een land waar veel wordt gegeven en veel vrijwilligers zijn. Een land van solidariteit.” In de coronatijd bewijst de filantropie opnieuw zijn waarde, constateert Kloeze. “Door mensen die het moeilijk hebben of eenzaam zijn te steunen, maar ook bij onderzoek naar de gezondheidseffecten van corona.”

Geven met je hart

Enkele jaren terug is het toezicht op de goede doelen geëvalueerd, samen met de sector. “De overheid vindt goed toezicht op filantropie belangrijk, omdat de goede doelensector een belangrijke bijdrage levert aan de samenleving,” vertelt Kloeze. “Een belangrijke verandering is dat het CBF, in plaats van de lijst langs te lopen en ‘vinkjes’ te zetten, op basis van de controle het gesprek aangaat waar verbeteringen mogelijk zijn.”

“Bij het schenken aan een goed doel ligt het voor de hand dat je kiest op basis van je persoonlijke betrokkenheid.” Kloeze vindt dat je met het hart moet geven, maar wél vanuit je verstand. “Daarbij is het letten op een ANBI-status niet genoeg. Deze verwijst naar een (belangrijke) fiscale regeling. Voor een kwaliteitsbeoordeling moet je nog steeds zelf goed kijken of die organisatie haar zaken op orde heeft. Dat onderzoek kun je zelf doen, maar als de organisatie een Erkend Goed Doel-logo heeft, weet je dat het goede doel voldoet aan de kwaliteitscriteria.” Het CBF heeft op zijn website een DonatieTest (www.cbf.nl), waarmee je een overzicht krijgt van Erkende Goede Doelen die bij jouw missie passen.” Met de informatie van het ‘Erkenningspaspoort’ kunnen donateurs goede doelen vergelijken en een keuze maken.

Voornemen bespreken

Wanneer iemand een behoorlijk bedrag wil nalaten, is het vaak mogelijk om samen met het goede doel afspraken te maken over de specifieke manier waarop dat geld aangewend gaat worden. “Het is ook belangrijk dat je je voornemen bespreekt met je kinderen of andere belanghebbenden van je erfenis. Het gaat bij nalaten om emotioneel geld. Daar moet je goed mee omgaan,” adviseert Kloeze. Ze geeft als tip te kijken op de site toegift.nl of contact op te nemen met een charity desk van een bank of met je notaris.

Dalende inkomsten door corona

Ruim 62% van de organisaties geeft aan dat hun inkomen over de eerste drie kwartalen is gedaald. Ruim de helft (52%) verwacht dat de inkomsten de komende periode nog verder zullen dalen. In totaal is sprake van 81 miljoen euro verlies. Met name particuliere donaties, uit eenmalige giften en vanuit evenementen, zijn fors lager. Vaste donateurs blijven hun organisaties juist veelal trouw. (Bron: Onderzoek naar impact van Covid-19 op de goededoelensector door Radboud Universiteit en CBF, oktober 2020)

Een op drie Nederlanders heeft een testament. Van deze groep laat 8% na aan een goed doel (bron: Geven in Nederland 2020).

Gerelateerde artikelen

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee
Financieel

Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee

22 april 2025
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025
Vermogensbeheer zorgt voor meer keuze bij beleggen
Financieel

Vermogensbeheer zorgt voor meer keuze bij beleggen

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}