• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 15 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Zelf oriënteren, zelf kiezen, zelf beslissen: over de veranderde rol van mensen met een chronische ziekte

Gezondheid
15 apr 2020
6 min. leestijd

In de toekomst komen er nog meer mensen met een chronische ziekte. Toch gebeurt er veel om de toekomst voor deze mensen niet inktzwart te laten zijn, maar rooskleuriger te maken. Dianda Veldman, directeur van de Patiëntenfederatie Nederland, vertelt over die positieve ontwikkelingen. En geeft daarbij belangrijke tips voor de patiënt. “Stel je actief op.”

Kunt u enkele trends schetsen van mensen met een chronische ziekte?

Lees ook

De voordelen van e-mountainbike gaan veel verder dan gemak alleen

Revalidatietraject geeft mensen met zeldzame oogziekte perspectief

“De belangrijkste is dat de groep chronische patiënten nu al erg groot is en in de toekomst alleen maar verder stijgt. In 2018 waren er 8 miljoen Nederlanders met minstens één chronische ziekte en maar liefst 5,4 miljoen Nederlanders met minimaal twee chronische ziekten. De verwachting is dat die laatste groep in 2040 uit 6,5 miljoen Nederlanders bestaat. Een stijging dus van ruim 20 procent. Dat heeft allerlei oorzaken, zoals de toegenomen levensverwachting. Nederlanders worden gemiddeld steeds ouder en dat gaat nu eenmaal gepaard met chronische aandoeningen. Daarnaast neemt het aantal chronische ziekten toe door betere behandelmethoden. Een ziekte waar iemand vroeger aan overleed, kan nu een chronische ziekte zijn geworden. In de toekomst heeft meer dan de helft van de Nederlanders een chronische ziekte. Leven met een ziekte wordt dus de standaard, zou je kunnen zeggen. Een andere tendens is dat het aantal mantelzorgers afneemt. In de toekomst staan tegenover elke 85-plusser slechts 6 mogelijke mantelzorgers, nu zijn dat er nog 15.”

“Op ZorgkaartNederland staan ruim 800.000 reviews, die allemaal inzicht geven in de kwaliteit van zorg.”

Dat zijn geen vrolijke berichten. Terwijl er voor mensen met een chronische ziekte in het recente verleden juist veel ten goede is gekeerd.

“Dat klopt. Alleen al op het gebied van wet- en regelgeving is er veel meer aandacht voor de patiënt gekomen. Zo is recent het recht op Samen Beslissen aan de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst toegevoegd. Samen Beslissen betekent dat arts en patiënt samen beslissen welke zorg het beste past. Een andere positieve ontwikkeling is dat de meeste zorginstellingen inmiddels van het besef doordrongen zijn dat ze naar patiënten moeten luisteren. De rol van de patiënt is belangrijker geworden.”

Is dat ook te danken aan de Patiëntenfederatie Nederland?

“Wij proberen als koepel van patiëntenorganisaties in elk geval al 25 jaar de belangen van patiënten te behartigen. Door in samenwerking met partijen in de zorg tot verbeteringen te komen, door zaken te agenderen en door te creëren of cocreëren. Een voorbeeld van dat laatste is een van onze websites, ZorgkaartNederland.nl. Daar kunnen mensen een recensie achterlaten over een zorgverlener of -instelling, waar anderen hun voordeel mee kunnen doen. Inmiddels staan daar ruim 800.000 reviews op, die allemaal inzicht geven in de kwaliteit van zorg.”

“Als patiënt hoef je je anno 2020 echt niet meer lijdzaam en afhankelijk op te stellen”

Werkt dat? Zorginstellingen hoeven zich toch niets aan te trekken van die recensies?

“Wat we hoopten, was dat instellingen met slechte recensies minder patiënten zouden krijgen en dat de zorgaanbieders met goede waarderingen juist meer patiënten zouden aantrekken. In de praktijk werkt dat ook. Veel mensen laten zich bij hun keuze voor een zorgverlener leiden door recensies. Andersom kijken zorgverleners naar die recensies en leren ervan. En ik ken verhalen van ziekenhuisdirecteuren die artsen complimenteren met een mooie waardering. Dus ZorgkaartNederland.nl werkt.”

Hoe ziet u de toekomst van de zorg, tegen de achtergrond van dat toenemende aantal mensen met een chronische ziekte?

“Wat mij betreft zijn er drie grote, noodzakelijke verbeterpunten in de zorg. De eerste is dat er nog meer aandacht moet komen voor preventie. De zorg is nu hoofdzakelijk gericht op behandeling, daar worden dokters voor betaald. Er is een sterke financiële prikkel om te behandelen. Sterker nog, als je van het ene ziekenhuis in het andere belandt, doet men daar regelmatig alle onderzoeken opnieuw. Dat is lang niet altijd in het belang van een patiënt. De prikkel zou meer moeten liggen bij de kwaliteit van leven, bij de preventie van ziekten en complicaties. Een tweede verbeterpunt met het oog op de toekomst is dat er meer nadruk moet liggen op wat mensen zelf kunnen, op zelfmanagement dus. Er komen minder mantelzorgers en er is een tekort aan personeel in de zorg. Daarmee wordt het beroep op het zelforganiserende vermogen van mensen groter, al realiseer ik me terdege dat je dit niet van heel kwetsbare mensen kunt verwachten. Het derde en misschien wel belangrijkste verbeterpunt betreft de hele organisatie van de zorg.”

Hoe is die nu en hoe kan die beter? 

“De zorg is traditioneel georganiseerd, heel gefragmenteerd. Een voorbeeld: je hebt een verwijzing nodig van je huisarts, dus moet je tussen 8 en 9 uur ’s ochtends eerst de assistente bellen; dan kun je na enkele dagen terecht bij de huisarts; als die je een verwijzing geeft, moet je een afspraak maken bij het ziekenhuis; soms kun je daar pas na weken terecht voor een intake; vaak gaat er dan nog een tijd overheen voordat een eventuele behandeling start, et cetera, et cetera. Dat hele, verouderde proces kan een stuk efficiënter. Bijvoorbeeld door inzet van digitale middelen, zoals telemonitoring. Daardoor worden patiënten niet alleen sneller geholpen, maar ook worden de zorgverleners beter ingezet.”

Wat zou u ten slotte mensen met een chronische ziekte willen meegeven?

“Dat ze een actieve rol kunnen spelen in de zorg voor hun chronische ziekte. Patiënten zijn al enorm geëmancipeerd in de loop der jaren en dat is een groot goed: als patiënt hoef je je anno 2020 echt niet meer lijdzaam en afhankelijk op te stellen. Je kunt je bijvoorbeeld via ZorgkaartNederland oriënteren in de zorg en zelf zorgverleners kiezen. Verder kun je dankzij Samen Beslissen actief meebeslissen over de soort zorg die je vervolgens krijgt. Ook zijn er tal van websites die je kunnen helpen bij gesprekken met zorgverleners, zoals 3goedevragen.nl. Uiteindelijk komt zo’n actieve rol als patiënt je kwaliteit van leven ten goede.”

Gerelateerde artikelen

Patiëntgegevens in gevaar door falende digitale beveiliging zorg
Gezondheid

Patiëntgegevens in gevaar door falende digitale beveiliging zorg

9 juni 2025
Verdachte (moeder)vlekjes? De Huidmonitor app helpt je bij het opvolgen
Gezondheid

Verdachte (moeder)vlekjes? De Huidmonitor app helpt je bij het opvolgen

29 mei 2025
Medicinfo viert 25 jaar innovatie in de zorg  Hybride zorg als het nieuwe normaal
Gezondheid

Medicinfo viert 25 jaar innovatie in de zorg Hybride zorg als het nieuwe normaal

27 mei 2025
P5COM; zorginnovatie is geen losstaande oplossing
Gezondheid

P5COM; zorginnovatie is geen losstaande oplossing

26 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}