• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 7 december 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Coca-Cola

Coca-Cola in Nederland: Groots genieten met een steeds kleinere CO2-voetafdruk

DuurzaamheidBranded Content
27 okt 2025
2 min. leestijd

Jouw Coca-Cola, Fanta, Sprite of Fuze Tea komt uit Dongen en niet uit Amerika. Coca-Cola in Nederland maakt steeds meer impact met lokale productie, veelal Nederlandse ingrediënten en ambitieuze duurzaamheidsdoelen. ‘In 2040 willen we in onze hele waardeketen klimaatneutraal zijn.’

'85 procent van onze producten voor de Nederlandse markt wordt in dongen gemaakt'

Het is een heerlijke najaarsdag. Genietend van de mogelijk laatste warme zonnestralen van het jaar bestel je op een terrasje een flesje Coca-Cola. Wat je wellicht niet weet, is dat je je dorst lest met een drankje dat met veel aandacht voor duurzaamheid wordt geproduceerd. Waarvoor bijvoorbeeld veel Nederlandse ingrediënten zijn gebruikt. Dit heeft uiteindelijk alles te maken met de duurzame ambitie van Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP). En dat is nogal een ambitie. ‘In 2040 willen we in onze hele waardeketen klimaatneutraal zijn’, zegt VP & Country Director Jeroen van Vliet. ‘Elk van de 31 landen waar we gevestigd zijn heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Ook in Nederland zorgen wij ervoor dat we onze eigen voetafdruk zo klein mogelijk maken.’

Onderweg naar 30 procent CO2-reductie in 2030
Als we nu de peilstok in de duurzaamheidsprestaties van CCEP steken, is de eerste conclusie dat het bedrijf goed op weg is. Van Vliet: ‘We zijn hard bezig om een tussendoel – 30 procent CO2-reductie in 2030 – te behalen; sinds 2019 hebben we in Nederland al 29 procent bespaard. We kunnen heel veel concrete praktijkvoorbeelden noemen waarmee we nu al verschil maken. Zo maken we onze verpakkingen steeds lichter. Onze blikjes zijn bijvoorbeeld recent nog eens 0,3 gram lichter geworden. Dan kun je denken: wat maakt dat nou voor verschil? Maar we produceren ongeveer 650 miljoen blikjes op jaarbasis. Alles bij elkaar opgeteld betekent dat een grote reductie van benodigd materiaal.’

Niet uit Amerika, maar uit Dongen

Naast deze aluminium blikjes heeft CCEP verpakkingen die zijn gemaakt van plastic en glas. Volgens Van Vliet zijn alle plastic flessen, behalve het etiket en de dop, gemaakt van 100% gerecycled plastic. ‘En de glazen flessen worden tot 27 keer hergebruikt.’ Het meest trots is Van Vliet misschien wel op de fabriek in het Noord-Brabantse Dongen (zie ook kader). ‘Mensen denken soms dat al die blikjes en flessen dagelijks met een containerschip vanuit Amerika in Rotterdam aankomen. Dat beeld klopt niet, het merendeel komt gewoon uit ons eigen land. 85 procent vanonzeproductenvoordeNederlandse markt wordt in Dongen gemaakt. Door zo’n 450 gepassioneerde collega’s en met ingrediënten uit Nederland, zoals Nederlandse suikerbieten.’ Veruit het belangrijkste van die ingrediënten in het ‘geheime’ recept van Coca-Cola is water. Daarmee gaat het bedrijf uiterst zorgvuldig om. ‘We gebruiken water uit waterbronnen in onze directe omgeving. Met het oog op de toenemende waterschaarste door onder meer droogte, een probleem dat ook in Noord-Brabant speelt, nemen we als verbruiker onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig met dat water om te gaan. En is het onze ambitie om al het water dat we gebruiken voor de productie van onze dranken ook weer terug te geven aan de natuur.’

Innovatief, duurzaam en lokaal waterbeheer
Een mooi partnership – dat tussen Coca-Cola in Nederland en de Efteling – brengt hiervoor een innovatieve oplossing. ‘Al langer waren wij commerciële partners, maar nu komen ook onze duurzame ambities samen. Het terrein van de Efteling is veel groter dan het attractiepark alleen, het omvat ook natuurgebied. Daarin bevinden zich drie vennen, waarvan we gezamenlijk de capaciteit gaan uitbreiden.’ Op die manier kan er meer water op een natuurlijke manier worden opgevangen, vastgehouden en in de bodem wegzakken. ‘Dat extra water in ons stroomgebied kan de Efteling gebruiken voor het park; voor ons is het een aanzienlijke volgende stapinonzeduurzaamheidsambities.’ Dit project loopt momenteel en illustreert dat Coca-Cola continu zoekt naar duurzame oplossingen. Ook in de toekomst. ‘De meest tastbare CO2 die we gebruiken, zit in onze dranken: de koolzuurbubbeltjes. Wij willen gaan onderzoeken of we in plaats van nieuwe CO2 gebruik kunnen maken van reststromen uit de voedingsindustrie,’ zegt Van Vliet. ‘Weer iets anders zijn onze barkoelingen in de horeca. Die hadden meestal een glazen deur, maar die vervangen we meer en meer door een dichte deur, dat scheelt 30 tot 40 procent energie. Bij dit alles wil ik opmerken dat wij weten dat we er heus nog niet zijn, dat we ook echt niet in alles perfect zijn, maar dat we dus wel ons uiterste best doen. En onze verantwoordelijkheid nemen op het gebied van duurzaamheid.’

CO2-neutraal gecertificeerde fabriek in Dongen
Stap voor stap is de fabriek van CCEP in Dongen verduurzaamd. Dat was bepaald geen eenvoudige opgave, aangezien het een bestaande fabriek betrof. Eind 2023 was het zover: de fabriek was toen volledig geëlektrificeerd en CO2-neutraal gecertificeerd volgens de internationaal erkende PAS2060-norm. Van Vliet legt uit wat er concreet is gebeurd: ‘We hebben onder meer onze gasboilers vervangen door e-boilers. Samen met elektrische warmtepompen, buffertanks en leidingen vormen die nu een intern warmwater-netwerk. Verder maken we gebruik van elektrische heftrucks en veegwagens. En het vervoer naar klanten vindt plaats met vrachtwagens die op HVO100-biobrandstof rijden. Daarnaast maakt de fabriek gebruik van lokale en hernieuwbare energie, in de vorm van wind- en zonne-energie.’

Meer informatie? Klik dan hier.

Interessante artikelen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland
Algemeen

Betalen per gereden kilometer Vrachtwagenheffing in Nederland

2 december 2025
Redden op zee dankzij vrijwilligers en donateurs
Algemeen

Donateurs onmisbaar voor redders op zee

21 november 2025
Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen
Financieel

Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen

20 november 2025
‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’
Algemeen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’

20 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Werken aan een fijne toekomst

21 november 2025
Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}