• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 25 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Riverty

Riverty neemt verantwoordelijkheid in het voorkomen en oplossen van betalingsproblemen bij BNPL- en incassoklanten

FinancieelBranded Content
11 dec 2024
3 min. leestijd

Riverty is één van de leidende “Buy Now, Pay Later”-aanbieders in Europa en biedt daarnaast ook incassodiensten aan voor partners. Die rol komt met een verantwoordelijkheid. De strategie van Riverty is om uit te groeien tot de meest mensgerichte fintech dienstverlener. Daarvoor heeft Riverty onder andere eigen budgetcoaches in dienst, die klanten met financiële problemen helpen om weer financieel gezond te worden

De snelle groei van BNPL gaat hand-in-hand met de groei van e-commerce. ‘BNPL speelt in op de behoefte van de klant aan extra zekerheid, legt Hübscher uit. ‘Je wilt zeker weten dat je je aankoop ook echt ontvangt. En ook dat je niet hoeft te betalen als je een product terugstuurt dat niet aan de verwachtingen voldoet. Het is een tevredenheidsgarantie. Daarbij hoef je achteraf niet achter je geld aan als je iets terugstuurt of een eigen mentale administratie bij te houden van welke webwinkel je nog welk bedrag krijgt. In een winkelstraat kun je iets passen en bekijken. Online kan dat niet.’

Sociaal incasseren
Achteraf betalen bij online aankopen is de afgelopen jaren onstuimig gegroeid, met in 2022 zo’n 45 miljoen transacties met een totaalwaarde van 4,8 miljard euro (bron: AFM), evenredig verdeeld over alle leeftijdsgroepen van 18 tot 65 jaar. Naast enthousiasme is er ook kritiek dat consumenten die gebruik maken van BNPL te makkelijk schulden maken. Twee jaar geleden constateerde de AFM dat de risico’s niet altijd voldoende duidelijk zijn.

Sindsdien is veel ten goede veranderd, met Riverty in een voortrekkersrol, vertelt Lenhard Hübscher. ‘We hebben een leidende rol gespeeld in de gedragscode die de sector in oktober 2023 heeft opgesteld naar aanleiding van het AFM-rapport. Hiermee zijn sectorbrede minimumvereisten te geïntroduceerd om het niveau van consumentenbescherming te garanderen’.

Ook daarvoor zijn door de sector al stappen gezet om betalingsachterstanden te voorkomen, met merkbaar effect. ‘Het percentage klanten dat BNPL gebruikt vanwege een tekort aan financiële middelen is gedaald van rond de 7% in 2021 naar om en nabij 4% van het totaal in 2022 (bron: AFM-rapport 2024). Ook voor ons is dat belangrijk. Wij nemen het betaalrisico over van de webwinkel. Dus als een klant niet betaalt, is dat voor ons een directe kostenpost. Daarbij zijn de kosten die Riverty in rekening brengt bij te late betaling – in lijn met de gedragslijn van de AFM – kostendekkend en niet winstgevend.

Mensgerichte dienstverlening houdt meer in dan het ondertekenen van een gedragscode en leeftijdsverificatie, benadrukt Hübscher. ‘We kijken met een holistische blik. We doen vooraf de checks of een consument kan betalen. Gaat het onverhoopt toch mis, dan vinden we dat we het zelf ook moeten oplossen. Een van onze uitgangspunten is dat iedere welwillende klant de ondersteuning ontvangt die hij of zij nodig heeft, ongeacht het vermogen om te betalen.’ Om te bepalen waar verder verbeterd hoe de processen verder verbeterd kunnen worden op het vlak van sociaalverantwoord incasseren, is Riverty de samenwerking aangegaan met maatschappelijk adviesbureau Purpose. ‘Als Riverty vinden we dat heel interessant, omdat het sterk overeenkomt met onze visie om de meest mensgerichte fintech dienstverlener te worden. Purpose heeft een meetlat ontwikkeld, waarmee wordt beoordeeld in hoeverre de incassomethode voldoet aan de criteria voor sociaal incasseren. Die assessment hebben we gedaan voor zowel de BNPL- als de incassoprocessen. Daar zijn een aantal aanbevelingen uit voortgekomen, waarvan we het grootste deel intussen hebben geïmplementeerd.’

Zorgplicht
‘Als een consument niet kan betalen aan een partner waar wij voor werken, nemen wij dat als incassopartij over.’ De menselijke maat is daarin leidend, net als bij BNPL, benadrukt Hübscher. ‘Ons doel is dat de consument terugkomt als actieve klant bij de partij voor wie wij werken. We nemen contact op met de consument als we de betalingsachterstand hebben overgenomen van de partner, met de vraag hoe we iemand duurzaam kunnen helpen met het vinden van een oplossing. Dat is uiteindelijk het doel. We willen zorgen dat de klant financieel weer op de rit komt. Daarvoor hebben we gecertificeerde budgetcoaches die klanten met betalingsproblemen individueel begeleiden in het zoeken naar duurzame oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Uiteindelijk wil je de klant die contact opneemt, écht kunnen helpen. Dat zit in het aanbieden van haalbare betalingsregelingen en betaalpauzes. Maar ook in het helpen inzicht te krijgen in inkomsten, uitgaven en schulden, aangevuld met gerichte financiële tips en adviezen. Het doel moet zijn dat de klant terugkeert in het economisch verkeer.’ Hij vertelt dat Riverty de samenwerking is aangegaan met de koepel voor schuldhulpverlening, NVVK. ‘Op het moment dat onze budgetcoach ziet dat de problemen te groot zijn, brengen we de klant in contact met een bij de NVVK aangesloten schuldhulpverlener. Deze brengt dan de schulden in kaart en start een schuldhulpverleningstraject”.

Onderdeel van conglomeraat
Riverty is onderdeel van de Bertelsmann Group, een conglomeraat bedrijven met een omzet van 20,2 miljard euro en 80.000 medewerkers. Het bedrijf is actief in drie sectoren: media (RTL Group en Penguin Random House), onderwijs en dienstverlening. De aandelen van de Bertelsmann Group zijn in handen van de familie Mohn (19%) en liefdadigheidsstichtingen (81%).

Meer informatie? Klik hier

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee
Financieel

Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}