Als een werknemer korte of langere tijd uitvalt, is er sprake van verzuim. Een leidinggevende worstelt vaak met het contact met de zieke medewerker, zien verzuimexperts Judith Beugelsdijk en Edgar van Silfhout. Hun advies: ‘Je wordt beter van aandacht. Laat wat van je horen.’
‘We richten ons heel erg op het coachen van de leidinggevende’
Alpina@Work, waar Judith Beugelsdijk de leiding over heeft, richt zich op preventie en verzuimbegeleiding. Edgar van Silfhout vertegenwoordigt de zakelijke tak van Alpina, een onafhankelijk financieel dienstverlener die ondernemers adviseert over onder andere verzuim en verzuimverzekeringen. ‘In feite is Judith met Alpina@Work de interne leverancier van de advieskantoren van Alpina waar ik verantwoordelijk voor ben. Met Alpina@Work kunnen we bedrijven ondersteunen met zowel preventieve maatregelen als arbodienstverlening tijdens ziekte. Daarmee dekken we het volledige verzuimspectrum af. De meeste advieskantoren hebben dat ondergebracht bij een externe partij.’ Beugelsdijk valt hem bij: ‘Daar zit ook een stuk van onze kracht, Edgar en ik kunnen samen veel op het gebied van preventie doen. Hij adviseert en wij kunnen het uitvoeren, met risicoanalyses, werkplekbezoeken en keuringen.’ Vaak hebben organisaties een verkeerd of zelfs ontbrekend verzuimbeleid, constateert Van Silfhout. ‘Wij zien de gevolgen ervan in onze praktijk. Het overvalt een ondernemer opeens. Gemiddeld kost het wegvallen van een medewerker die ziek is 9.000 euro per maand. Dat loopt enorm in de papieren. En een vervanger heb je niet zomaar gevonden op dit moment, waardoor de werkdruk verder toeneemt.’ mijn collega’s, maar ook door de directie van Alpina. Dan ervaar je dat aandacht en vertrouwen mensen echt beter maakt.’ Zeven maanden later is ze weer normaal aan het werk en kan ze zeggen dat ze tot de kleine groep hoort waarbij geen restverschijnselen zijn. Een enorm gelukkige afloop. ‘Ik heb m’n verjaardag nog nooit zo hard gevierd.’
Verkeerd of ontbrekend verzuimbeleid
Een effectieve aanpak op het gebied van HR, verzuim, vitaliteit en inzetbaarheid is dus een cruciale succesfactor voor je bedrijfsvoering, stelt Beugelsdijk. ‘Een van de belangrijkste dingen bij arbodienstverlening is in mijn ogen dat je de leidinggevende en directie meeneemt in de aandacht naar
de medewerkers. Een appel in de kantine alleen is niet genoeg. Je moet echt veel meer doen. Goede arbeidsomstandigheden, een (sociaal) veilige werkomgeving en positief leiderschap zijn betere knoppen om aan te draaien.’ Omdat veel bedrijven geen verzuimbeleid hebben, is het idee vaak dat het verzuim wordt opgelost in de spreekkamer. ‘Iemand gaat naar de bedrijfsarts en is wonderbaarlijk ineens beter. Zo werkt dat natuurlijk niet. Daar is veel meer voor nodig. Hoe sneller we de interventie kunnen inzetten, hoe korter het verzuim. Dat kan de bedrijfsarts zijn, de psycholoog, schuldhulpverlening. Van alles.’ Als iemand uitvalt, hebben de zieke werknemer, de casemanager en de leidinggevende alle drie een rol, benadrukt ze. ‘We richten ons heel erg op het coachen van de leidinggevende, zodat die het goede gesprek kan voeren met de medewerker. Want aandacht maakt alles beter. Bij een burn-out of arbeidsconflict kan iemand gebaat zijn bij wat rust en ruimte, vertelt ze. ‘Maar in de meeste verzuimgevallen is het belangrijk dat het gesprek gaande blijft. Hoeveel moeite is het om een bosje bloemen te sturen of een kaartje. Heel even laten merken: ik weet waar je mee worstelt. Ik zeg altijd: je wordt beter van aandacht. Een belletje is soms genoeg.’ Van Silfhout valt haar bij: ‘Dat is precies wat we in de praktijk zien. De gemiddelde ondernemer heeft er weinig ervaring mee en vindt het gewoon lastig. Dan is het fijn dat je dicht bij huis je adviseur hebt die je daarmee kan helpen.’ Beugelsdijk eindigt met een welgemeend advies: ‘Maak tijd voor je medewerkers. Ook voordat iemand uitvalt, zijn er vaak al signalen. Probeer die als leidinggevende op te pikken en begin een gesprek. Daarmee haal je denk ik de helft van het verzuim weg.’