• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
dinsdag 20 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Mono Zakelijk

Meest veilige en duurzame kilometers zijn de niet afgelegde kilometers

AlgemeenBranded Content
27 jun 2024
2 min. leestijd

De overheidscampagne Rij MONO roept verkeersdeelnemers op niet te bellen, scrollen of appen tijdens het autorijden of fietsen. Werkgevers kunnen helpen om de veiligheid in het verkeer te vergroten door duidelijke afspraken met de eigen medewerkers.

Als je aan het verkeer deelneemt, heb je de focus op de weg nodig

Breed mobiliteitsbeleid omvat verkeersveiligheid, duurzaamheid en aantrekkelijk werkgeverschap, benadrukt programmadirecteur MONO-zakelijk, Dirk-Jan de Bruijn. Er zijn verschillende redenen waarom het onderwerp veiligheid relevant is, meent hij. ‘We hebben het drukste wegenverkeersnet van de wereld, met 9,4 miljoen personenauto’s, meer dan een miljoen bestelwagens en 150 duizend vrachtwagens.’ Daarnaast is het wegennet hard toe aan onderhoud. ‘Onze infrastructuur die in de jaren ’50 en ’60 is gebouwd, is nooit bestemd voor deze verkeersaantallen. Alleen al over de Van Brienenoordbrug passeren bijna een kwart miljoen voertuigen per etmaal. Renovaties als de brug bij Purmerend op de A7 of de Heinenoordtunnel (A29) zal steeds meer gebeuren. Voor werkgevers zou dat een extra stimulans moeten zijn om veel beter over het eigen mobiliteitsbeleid na te denken.’ Hij noemt de arbeidsmarkt ook als extra argument. ‘Bewust mobiliteitsbeleid is in toenemende mate een asset op alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt.’ Als je als werkgever aandacht besteedt aan maatregelen om te zorgen dat de eigen mensen duurzamer en veiliger onderweg zijn, dan geeft dit blijk van goed werkgeverschap.

Tovenaarsstaf
‘We leven in een land met heel veel uitdagingen. Bij veel problemen kijken we naar Den Haag. Alsof daar een tovenaar zit met een stokje die alles kan oplossen. Dat is een illusie. Je moet meer je eigen rol en verantwoordelijkheid nemen binnen je eigen cirkel van invloed. Je kunt niet alles doen, maar best veel.’ Als voorbeeld noemt hij de dinsdag/donderdagpiek qua files. ‘De eerste vraag luidt: moet je reizen? Je kunt mensen veel meer verleiden om op andere dagen of een andere manier naar kantoor te komen. Bij het Academisch Ziekenhuis Groningen komt de helft van de medewerkers met de fiets. Dat wordt op allerlei manieren gefaciliteerd en is ook voor de vitaliteit heel goed.’ Hij vertelt over zijn eigen ontwikkeling: ‘Ik heb 20 jaar in een leaseauto gewoond, maar sinds een tijdje werk ik een of twee dagen in de week thuis. Dat heb ik daarvoor nooit gedaan. Waar ik vroeger in de auto sprong voor een vergadering doe ik dat nu via Teams.’

MONO-zakelijk: bewust onderweg
Er wordt steeds meer gebeld en vergaderd onderweg, ondanks het risico op een boete van € 420, blijkt uit een rapport van de SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. Het is een aanleiding voor steeds meer bedrijven om telefonisch vergaderen achter het stuur te verbieden. Bij veel grote ingenieursbureaus en het Havenbedrijf Rotterdam wordt niet meer gebeld vanuit de auto, weet De Bruijn. ‘Dat is afgedwongen door de petrochemische industrie die veiligheid hoog in het vaandel hebben staan en al veel langer deze afspraak intern met de eigen mensen heeft gemaakt. Als je aan het verkeer deelneemt, heb je de focus op de weg en terecht. Het is extreem gevaarlijk. Elektrische auto’s met bijvoorbeeld adaptive cruisecontrol maakt de verleiding groot om ‘er iets bij te doen’, maar de risico’s zijn onevenredig groot. Je kunt prima even parkeren. Dan ben je veel geconcentreerder.’ Bedrijven met een succesvol mobiliteitsbeleid hebben doelen die kwantificeerbaar zijn. ‘Bijvoorbeeld: we willen het aantal incidenten of de CO2-footprint omlaag. Hoeveel mensen werken hybride? Wat is er mis mee om het reisgedrag ter sprake te brengen in functioneringsgesprekken? Of afspraken te maken met je toeleveranciers? Er liggen echt veel mogelijkheden die helemaal niet zo ingewikkeld zijn. Je kunt bewuste mobiliteit onderdeel maken van je cultuur.’

Monitoren van rijgedrag
De Bruijn wijst op het monitoren van het rijgedrag van individuele medewerkers. ‘Dat klinkt Big Brotherachtig, maar er zijn verschillende heel succesvolle voorbeelden van.’ Zo heeft Picnic software ontwikkeld waarmee ze met behulp van gamification de berijders direct feedback geven. ‘Je krijgt direct te horen hoe je het hebt gedaan ten opzichte van je peergroep. En het mooie is dat je als bestuurder beloond wordt met incentives. En zij hebben hun schades substantieel zien dalen en de betrouwbaarheid qua bestellingen omhoog zien gaan. Daaraan zie je de potentie. Uiteindelijk gaat het om de verkeersveiligheid en de verantwoordelijkheid die je hebt voor je medewerkers.’

Zakelijk reizen kan veiliger, slimmer en duurzamer. MONO-zakelijk helpt jouw organisatie op weg.

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}