• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 28 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door Q-park

Q-Park denkt (mee) in slimme mobiliteitsoplossingen

AlgemeenBranded Content
28 mrt 2024
3 min. leestijd

Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. ‘Voor autoluwe binnensteden, zijn onze parkeergarages een deel van de oplossing.’

‘We gaan in 2024 vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld aan grote batterijen ’

Parkeren blijft de basis, maar Q-Park kijkt breder. De parkeerdienstverlener wil uitdrukkelijk onderdeel zijn van complexere vraagstukken over stedelijke ontwikkeling en zoekt verbinding met overheden, ontwikkelaars en partners. Fred Wilkes, Directeur Business Development bij Q-Park, wijst op de nieuwe Mobility Hub Den Haag Centrum, een bestaande Q-Park-locatie die een flinke transformatie heeft ondergaan. Wilkes: ‘Samen met Shell hebben we daar een groot aantal laadpalen en snelladers geplaatst, voor bezoekend verkeer, maar ook voor taxi’s of voor logistieke partijen die steeds meer gevraagd worden in binnensteden elektrisch te rijden.’ De Mobility Hub heeft daarnaast een café, een stomerij en wasservice, vergaderruimte en werkplekken. ‘In dezelfde garage hebben we een groot deel van de ruimte ingericht voor deelmobiliteit, denk aan deelfietsen en deelscooters. Bezoekers kunnen zo op een gemakkelijke en efficiënte wijze overstappen. Tegelijkertijd werken we de verrommeling van het straatbeeld tegen, door de vele scooters die overal staan en liggen onder te brengen in een parkeerfaciliteit. Door een stallingsverbod daaromheen in te voeren, draag je bij aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte.’ Dat gebeurt ook door auto’s van straat naar garages te verplaatsen . Het maakt buurten autoluw, en er komt meer ruimte voor mens, fiets en groen.

Niet inleveren op bereikbaarheid
Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is, zegt Wilkes, de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. Als aanstekelijk voorbeeld noemt hij ook Q-Park Oostpoort, een Q-Park-garage dicht bij het Amsterdamse Oosterpark. Wilkes: ‘Daar werken we samen
met Mobian, een partij die ook deelfietsen ter beschikking stelt. Het is een van de vele voorbeelden van onze samenwerking met tal van partners. Reserveer je via deze partner een parkeerplek? Dan kun je er een deelfiets of metroticket aan toevoegen. Eenzelfde service hebben we opgezet op onze locatie Q-Park Westergasfabriek. Het is sterk gericht op inboundverkeer. Je rijdt naar de stadsrand en vervolgt je weg op een alternatieve manier, verder de stad in .’ In wezen zit die koppeling van verschillende vormen van vervoer al diep in het dna van Q-Park. ‘Al vanaf begin 2000,’ zegt Wilkes, ‘werken we samen met de NS en beheren we
de betaalde P+R-terreinen. Vandaaruit maak je als automobilist de overstap op trein, bus, tram of metro. Tegenwoordig gaat het in elk coalitieakkoord van de grote steden over mobility hubs. Maar kijk eens naar die P+R-terreinen, dat zijn al tientallen jaren de snijpunten tussen verschillende vormen van vervoer, van origine zijn dat altijd al mobility hubs geweest.’

Zelfvoorzienend
In het verleden, zegt Wilkes, is vanuit de lokale politiek vaak gestuurd op: hoe krijgen we de auto de binnenstad uit? De auto is dan het probleem waar we vanaf moeten, maar deze zal niet verdwijnen. Onze locaties vormen juist een deel van de oplossing. Op het moment dat je parkeergarages faciliteert met talrijke andere diensten en services, geef je ze een veel bredere relevantie. De mogelijkheid om vooraf een parkeerplaats te reserveren, draagt bij aan minder zoekverkeer in de stad. Of kijk naar het elektrisch laden: meer dan tien jaar geleden hadden we al laadpalen in onze garages, en we blijven uitbreiden. Met Shell Recharge plaatsen we 1.750 laadpalen eind 2024 en in onze gezamenlijke Mobility Hubs plaatsen we snelladers. Zo werken we met Q-Park mee aan het elektrificeren van het wagenpark in Nederland.’ Gooit het overbelaste elektriciteitsnet daarbij geen roet in het eten? Wilkes: ‘We gaan dit jaar vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld op locatie aan grote batterijen. Met die opslag van stroom kunnen we wat meer loskomen van het net. Dat is voor nu wel het plaatje van de toekomst: meer zelfvoorzienend, minder belastend voor het net. En we leveren ook stroom terug. Zo fungeren onze parkeergarages als batterij voor de stad.’

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Q-park

Interessante artikelen

Medicinfo viert 25 jaar innovatie in de zorg  Hybride zorg als het nieuwe normaal
Gezondheid

Medicinfo viert 25 jaar innovatie in de zorg Hybride zorg als het nieuwe normaal

27 mei 2025
P5COM; zorginnovatie is geen losstaande oplossing
Gezondheid

P5COM; zorginnovatie is geen losstaande oplossing

26 mei 2025
PGO’s zijn de Deltawerken van de zorg
Gezondheid

PGO’s zijn de Deltawerken van de zorg

26 mei 2025
Missie Mentaal: Mentaal welzijn vraagt om nieuwe verbindingen
Gezondheid

Missie Mentaal: Mentaal welzijn vraagt om nieuwe verbindingen

26 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025
Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}