Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. ‘Voor autoluwe binnensteden, zijn onze parkeergarages een deel van de oplossing.’
‘We gaan in 2024 vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld aan grote batterijen ’
Parkeren blijft de basis, maar Q-Park kijkt breder. De parkeerdienstverlener wil uitdrukkelijk onderdeel zijn van complexere vraagstukken over stedelijke ontwikkeling en zoekt verbinding met overheden, ontwikkelaars en partners. Fred Wilkes, Directeur Business Development bij Q-Park, wijst op de nieuwe Mobility Hub Den Haag Centrum, een bestaande Q-Park-locatie die een flinke transformatie heeft ondergaan. Wilkes: ‘Samen met Shell hebben we daar een groot aantal laadpalen en snelladers geplaatst, voor bezoekend verkeer, maar ook voor taxi’s of voor logistieke partijen die steeds meer gevraagd worden in binnensteden elektrisch te rijden.’ De Mobility Hub heeft daarnaast een café, een stomerij en wasservice, vergaderruimte en werkplekken. ‘In dezelfde garage hebben we een groot deel van de ruimte ingericht voor deelmobiliteit, denk aan deelfietsen en deelscooters. Bezoekers kunnen zo op een gemakkelijke en efficiënte wijze overstappen. Tegelijkertijd werken we de verrommeling van het straatbeeld tegen, door de vele scooters die overal staan en liggen onder te brengen in een parkeerfaciliteit. Door een stallingsverbod daaromheen in te voeren, draag je bij aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte.’ Dat gebeurt ook door auto’s van straat naar garages te verplaatsen . Het maakt buurten autoluw, en er komt meer ruimte voor mens, fiets en groen.
Niet inleveren op bereikbaarheid
Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is, zegt Wilkes, de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. Als aanstekelijk voorbeeld noemt hij ook Q-Park Oostpoort, een Q-Park-garage dicht bij het Amsterdamse Oosterpark. Wilkes: ‘Daar werken we samen
met Mobian, een partij die ook deelfietsen ter beschikking stelt. Het is een van de vele voorbeelden van onze samenwerking met tal van partners. Reserveer je via deze partner een parkeerplek? Dan kun je er een deelfiets of metroticket aan toevoegen. Eenzelfde service hebben we opgezet op onze locatie Q-Park Westergasfabriek. Het is sterk gericht op inboundverkeer. Je rijdt naar de stadsrand en vervolgt je weg op een alternatieve manier, verder de stad in .’ In wezen zit die koppeling van verschillende vormen van vervoer al diep in het dna van Q-Park. ‘Al vanaf begin 2000,’ zegt Wilkes, ‘werken we samen met de NS en beheren we
de betaalde P+R-terreinen. Vandaaruit maak je als automobilist de overstap op trein, bus, tram of metro. Tegenwoordig gaat het in elk coalitieakkoord van de grote steden over mobility hubs. Maar kijk eens naar die P+R-terreinen, dat zijn al tientallen jaren de snijpunten tussen verschillende vormen van vervoer, van origine zijn dat altijd al mobility hubs geweest.’
Zelfvoorzienend
In het verleden, zegt Wilkes, is vanuit de lokale politiek vaak gestuurd op: hoe krijgen we de auto de binnenstad uit? De auto is dan het probleem waar we vanaf moeten, maar deze zal niet verdwijnen. Onze locaties vormen juist een deel van de oplossing. Op het moment dat je parkeergarages faciliteert met talrijke andere diensten en services, geef je ze een veel bredere relevantie. De mogelijkheid om vooraf een parkeerplaats te reserveren, draagt bij aan minder zoekverkeer in de stad. Of kijk naar het elektrisch laden: meer dan tien jaar geleden hadden we al laadpalen in onze garages, en we blijven uitbreiden. Met Shell Recharge plaatsen we 1.750 laadpalen eind 2024 en in onze gezamenlijke Mobility Hubs plaatsen we snelladers. Zo werken we met Q-Park mee aan het elektrificeren van het wagenpark in Nederland.’ Gooit het overbelaste elektriciteitsnet daarbij geen roet in het eten? Wilkes: ‘We gaan dit jaar vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld op locatie aan grote batterijen. Met die opslag van stroom kunnen we wat meer loskomen van het net. Dat is voor nu wel het plaatje van de toekomst: meer zelfvoorzienend, minder belastend voor het net. En we leveren ook stroom terug. Zo fungeren onze parkeergarages als batterij voor de stad.’