Niemand weet zo goed het belang van verbinding zoeken als het Nederlandse bedrijfsleven. Het zit in het DNA van succesvolle ondernemers en bestuurders om op zoek te gaan naar de samenwerking, naar ‘the common grounds’. Het is een unieke kracht die ervoor zorgt dat Nederland steevast hoog scoort op innovatieranglijsten en qua concurrentiekracht. Nederland is open en egalitair. Als ambitieuze startup met een goed idee krijg je gewoon een plek aan tafel. Een andere eigenschap is dat we doeners zijn, aanpakkers. Als we kansen zien, gaan we erop af. En als we belemmeringen zien denken we na of het niet anders kan en moet. Stilstand is achteruitgang. Bedrijven wachten niet op de politiek, maar formuleren hun eigen doelen. Want de concurrentie wacht niet.
Een voorbeeld is de eigen kijk op duurzame inzetbaarheid. De wet- en regelgeving is gericht op terugkeer bij uitval, terwijl organisaties steeds meer sturen op preventie. Hetzelfde geldt voor de energietransitie en de verduurzaming van het productieproces. Overal in Nederland ontstaan ecosystemen van vernieuwing. Onze openheid is helaas ook een achilleshiel. Een van de grote onderwerpen die in elke directiekamer en boardroom hoog geagendeerd moet worden, is cybersecurity. Nederlandse vindingen zijn geliefd, en buitenlandse spelers maken enthousiast gebruik van beveiligingslekken om hoogwaardige technologie te bemachtigen. Alertheid is er, nu nog de opschaling van de cyberbeveiliging.