Het snel en flexibel kunnen leveren van leaseauto’s was de afgelopen jaren een sterke troef van VWP Shortlease, een van s’ lands grootste shortleaseaanbieders. Tegenover de lange levertijden van nieuwe leaseauto’s stond VWP Shortlease continu paraat met een aantrekkelijk aanbod auto’s direct inzetbaar voor een periode vanaf 1 tot 24 maanden. Die troef blijft. Nu het economische tij dreigt te keren, is bedrijven er alles aan gelegen het wagenpark flexibel te houden. Maar shortlease is wel degelijk een aparte tak van sport, benadrukt Hiddo-Jan Buikema van VWP. “Flexibiliteit bieden zit in de haarvaten van ons bedrijf.”
Wij hebben daarentegen bijvoorbeeld nog steeds elektrische auto’s tegen 8 en 12 procent bijtelling. Goedkoper voor bedrijf én voor berijder.”
Wat die haarvaten betreft: het deze maand opgeleverde nieuwe pand van VWP Shortlease is vanaf de tekentafel helemaal ingericht op shortlease. Ofwel om auto’s snel door het ‘proces’ te laten gaan: van inspectie tot (eigen) schadeherstel, van onderhoud tot het poetsen. Alles om auto’s meteen weer inzetbaar te krijgen. Want daar draait het om. Processen waarop de klant ook is aangesloten zijn gedigitaliseerd. Dat maakt het voor bedrijven makkelijk om auto’s dan wel voor kortere tijd projectmatig in te zetten of te laten dienen als voorloopauto’s.
Automatisch flexibel
In tegenstelling tot de ‘gewone’ leasemaatschappijen is het acceptatiebeleid van VWP Shortlease soepeler en sneller. Daardoor heeft het een grote aanhang onder ZZP’ers en MKB-bedrijven. Maar de laatste jaren haken ook steeds vaker grotere bedrijven op zoek naar flexibiliteit aan. Shortlease had het stigma prijzig te zijn, maar dat klopt volgens Buikema niet meer. Het zijn juist de tarieven van huur- en leaseauto’s die sterk zijn gestegen.
Daarbij zitten bedrijven bij shortlease niet vast aan lange contracten en kunnen berijders eventueel tussentijds switchen tussen auto’s. Dat zijn diensten die gewone leasemaatschappijen nauwelijks kunnen leveren. Nu het economisch zwaar weer dreigt te worden, ziet Buikema de belangstelling voor shortlease nog verder toenemen. Onder de streep levert shortlease alleen maar winst op. Buikema: “Op het moment dat je auto’s niet meer nodig hebt, kan je ze gewoon in ons systeem afmelden. Ieder contract dat we hier afsluiten, wordt na afloop van de looptijd automatisch flexibel. Bedrijven die voor het eerst met shortlease in aanraking komen, willen niet meer anders.”
Shortlease, het nieuwe leasen?
Grotere klanten, vanaf zo’n 20 auto’s, worden aangesloten op het On Demand systeem van VWP. Fleetowners krijgen daarin een real time overzicht van de beschikbare shortleaseauto’s en kunnen hierin reserveren. Daarnaast biedt VWP naar wens ook tank- en laadpassen, winter- of all weatherbanden. Ook kilometerregistratie behoort tot de mogelijkheden. Van belang straks voor grotere bedrijven die vanaf medio 2024 al hun zakelijke kilometers moeten gaan bijhouden.
Of shortlease het nieuwe leasen wordt? Shortlease is in ieder geval niet meer weg te denken uit het leaselandschap, benadrukt Buikema. Het heeft een vaste plek ingenomen naast de ‘gewone’ leasecontracten. “Maar belangrijk is dat VWP klanten volledig ontzorgt. Of die nu specifiek op zoek is naar een VW Polo om morgen in te zetten, of dat een bedrijf mobiliteit wil. Als je maar waarmaakt wat je belooft.”
EV’s doen het overigens nog goed bij VWP, met name de Tesla’s (zelfs eventueel nog met 4 procent bijtelling), maar ook de VW ID.3’s met 8 procent bijtelling. Of de belangstelling voor EV’s over een half jaar anders is ? Volgens Buikema is dat grotendeels koffiedik kijken. “Maar we houden ons aanbod continu actueel met de meest populaire leaseauto’s. Een succesvolle shortlease-operatie leiden, is toch vooral een kwestie van leren. In 20 jaar tijd hebben wij onze kennis opgebouwd en onze dienstverlening verder geperfectioneerd.