Advario ontwikkelt in het hart van de Botlek een nieuwe energieopslagterminal voor de energiedragers van de toekomst, zoals waterstof, ammoniak, ethanol en duurzame (bio)brandstoffen. De terminal gaat een grote spelen in de verduurzaming van de industrie in de Rotterdamse haven.
‘De nieuwe terminal sluit goed aan bij de strategie van de Rotterdamse haven en onszelf’
Nederland en Europa hebben grote ambities op het gebied van de energietransitie en hernieuwbare energie. Zo is in het REPowerEU-plan voor 2030 vastgelegd dat de EU 10 miljoen ton groene waterstof zelf moet produceren en 10 miljoen ton moet importeren. ‘De energieopslag sector is een belangrijke link in die keten. Om te voorkomen dat opslagcapaciteit een bottleneck wordt die de transitie vertraagd, moet er nu worden geïnvesteerd,’ zegt Senior Vice President Strategy, Portfolio & Sustainability Roderic Heeneman.
Opslagcapaciteit
Op dit moment, in 2023, blijft de Europese opslagcapaciteit voor groene moleculen achter bij wat er in 2030 nodig is. De keuze die op tafel ligt, is het vervangen van de bestaande structuur, of het opnieuw opbouwen van de structuur, stelt Heeneman. ‘Advario kiest voor het laatste. Wij denken dat het opnieuw opbouwen volgens de nieuwe duurzaamheidsspecificaties, naar de wensen van de klant, fantastische mogelijkheden biedt.’ De grond van de nieuwe terminal wordt eind 2025 in gebruik genomen. Roderic’s verwachtingen voor de nieuwe opslagterminal zijn hoog. ‘We zijn blij dat we met de nieuwe terminal onze nek kunnen uitsteken en in de toekomst investeren. De afzet is geen probleem. Met de toenemende vraag naar groene producten wordt het misschien zelfs krap qua opslagcapaciteit op de middellange termijn.’
De haven van Rotterdam is een belangrijke hub voor de Europese energiesector. ‘Rotterdam heeft een heel duidelijke strategie en focus rondom de energietransitie. Die past heel goed bij die van ons.’ De locatie in het Botlekgebied biedt een unieke kans om de energieterminal van de toekomst te bouwen, dicht bij grote productiefaciliteiten van potentiële klanten. ‘Het hele verhaal klopt. De locatie biedt directe toegang tot de Rotterdamse waterwegen, de snelweg, het spoor, en pijplijnnetwerken. De nieuwe terminal sluit goed aan bij de strategie van de overheid, de Rotterdamse haven en onszelf.’ Advario is ook prominent aanwezig in Antwerpen. ‘Daar zijn we ook de activiteiten aan het verduurzamen, en kijken we met partners naar de mogelijkheid om een ammonia-importterminal te realiseren. Onze Antwerpse en Rotterdamse terminals vullen elkaar aan.’
Nieuwe naam
Er moet in de Rotterdamse haven een ecosysteem ontstaan van bedrijven die elkaar versterken. ‘We zijn flexibel. We kunnen dingen alleen bouwen of samen met partners.’ Advario is een speler in het hart van de energieketen. ‘We kiezen ervoor om te verduurzamen. De nieuwe terminal in Rotterdam is een mooi voorbeeld hoe we de stap zetten naar de toekomst, samen met onze klanten. We hebben de ervaring met het veilig opslaan van groene moleculen, zoals waterstof, ammoniak, ethanol en duurzame biobrandstoffen. We hebben die producten nu al in ons wereldwijde portfolio.’’
Advario is een relatief nieuwe naam in de opslagindustrie. ‘Advario is een carve-out uit Oiltanking. Wij hebben de dertien meest competitieve, toekomstgefocuste terminals uit het toenmalige Oiltanking portfolio afgesplitst, en richten ons op nieuwe energie, gassen en chemicaliën. Daar willen wij leidend zijn. Met een carve-out kunnen we de stap zetten om de ‘sustainability leader’ richting 2040 te worden. Onze ambitie is om dat al eerder te zijn.’ Die route loopt via twee trajecten, vertelt Heeneman. ‘Met de aanpassing van de infrastructuur willen we onze klanten ondersteunen en bedienen in hun eigen transitie, met de groene producten van de toekomst. En daarnaast willen we het goede voorbeeld geven door duurzaamheid in alle lagen van ons bedrijf in te bedden.’ Het laatste is best een uitdaging, benadrukt hij. ‘De opslag van nieuwe energie vereist behoorlijk wat koeling, en is dus energie-intensief. We hebben dit jaar de plannen afgerond om elke terminal naar ‘net-zero’ te krijgen.’ Dat doen we door onze energie consumptie sterk te reduceren, bijvoorbeeld door het vervoer op de locaties wordt vervangen door elektrische voertuigen, en door de eigen elektriciteitsvoorziening op de terminals te vergroenen.’