• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 23 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Je auto als batterij voor thuis dankzij bidirectioneel laden

Duurzaamheid
11 dec 2023
3 min. leestijd

Nieuwe laadmethodes volgen elkaar in rap tempo op. Een van de nieuwste trends: bidirectioneel laden. Wat is het, hoe werkt het en wat zijn de voordelen ervan?

V2H maakt het mogelijk om steeds onafhankelijker te worden van een energieleverancier.

Tweerichtingsverkeer bij het laden van je EV. Dat is bidirectioneel laden in het kort. De klassieke laadmethode van je elektrische voertuig is – uiteraard – eenrichtingsverkeer: van het elektriciteitsnet naar je EV. Ofwel, van de laadpaal naar je auto. Maar ook vanuit je auto kun je nu elektriciteit naar elders laten stromen, het zogenoemde bidirectionele laden. Dit is mogelijk dankzij speciale omvormers en technologieën die in sommige elektrische voertuigen en laadpalen zijn ingebouwd. Binnen het bidirectionele laden bestaan weer verschillende vormen, waarvan Vehicle-to-Grid en Vehicle-to-Home de bekendste zijn.

Vehicle-to-Grid (V2G)
Bij Vehicle-to-Grid (vanaf nu: V2G) stroomt de elektriciteit van je EV naar het net. Dit biedt veel perspectief bij piekbelasting, dus wanneer veel mensen tegelijkertijd stroom gebruiken en dus een beroep doen op het elektriciteitsnet. Op dergelijke momenten kan de auto via V2G die extra – duurzame – stroom leveren en het net ontlasten. Het vergt niet veel verbeeldingskracht om in te zien dat laadpaalbezitters hiervoor betaald gaan worden. Overigens levert V2G ook andersom een bijdrage aan de spanning van het net. Bijvoorbeeld wanneer er te veel stroom op het net zit, kan die aan een EV worden geleverd. Daarnaast maakt V2G het mogelijk om je EV op te laden met zonnepanelen. Ook dit is weer handig wanneer er tijdens piekbelasting te weinig elektriciteit beschikbaar is om de auto (volledig) op te laden. V2G is al met al een ideale oplossing om netstabiliteit te bewerkstelligen.

Lees ook

“Transitie energiesysteem is een mammoettanker”

Goedkoper, efficiënter en moderner wagenparkbeheer en mobiliteitsbeleid

Vehicle-to-Home (V2H)
Een andere bekende vorm is Vehicle-to-Home (vanaf nu: V2H). Het verbaast niet dat de stroom hierbij van je EV naar je woning loopt. En waarbij V2G vooral voordelen biedt voor het Nederlandse elektriciteitsnet, biedt V2H vooral voordelen voor de EV- en woningeigenaar. De in een voertuig opgeslagen energie kan op elk moment voor gebruik in eigen huis worden aangewend. Deze vorm maakt het mogelijk om steeds onafhankelijker te worden van een energieleverancier. In feite heb je bij V2H de beschikking over een thuisbatterij, die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je wasmachine of je laptop.

Vehicle-to-Everything (V2X)

Om toch maar volledig te zijn, V2X is een containerbegrip dat alle vormen van bidirectioneel laden omvat. Zoals (dus) V2G en V2H, maar ook Vehicle-to-Building (V2B) en Vehicle-to-Load (V2H). Een bijkomend voordeel van bidirectioneel laden is natuurlijk een duurzaamheidsvoordeel. Bidirectioneel laden kan namelijk de integratie van hernieuwbare energiebronnen in het elektriciteitsnet vergemakkelijken. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verminderd en de transitie naar duurzamere energiebronnen versneld. Ook kan dankzij bidirectioneel laden een EV dienen als noodstroomvoorziening, bijvoorbeeld voor huizen, bedrijven en ziekenhuizen, waardoor de kritische apparatuur aldaar kan blijven werken.

Stand van zaken

We bevinden ons momenteel nog maar aan het begin van alle ontwikkelingen op het gebied van bidirectioneel laden. Waar zijn we nu? Op dit moment is lang niet in alle gevallen bidirectioneel laden mogelijk. Zo heb je om te beginnen een slimme laadpaal nodig, die flexibel kan omgaan met de elektriciteitsbehoefte. Die kan het stroomverbruik bijvoorbeeld zo optimaliseren dat de auto ’s nachts wordt opgeladen met goedkope stroom, in plaats van met dure overdag. Een gewone laadpaal kan dit niet. Zoals het vroege innovaties betaamt zijn de slimme laadpalen anno 2023 nog wel behoorlijk prijzig. Daar komt nog eens bij dat het aantal EV’s dat nu geschikt is voor V2G en V2H nog relatief beperkt is. Maar de technologische ontwikkelingen gaan zo hard dat er binnen afzienbare tijd ongetwijfeld nieuwe innovaties te melden zijn over bidirectioneel laden.

Gerelateerde artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025
Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst
Duurzaamheid

Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst

26 maart 2025
‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’
Duurzaamheid

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}