Nieuwe laadmethodes volgen elkaar in rap tempo op. Een van de nieuwste trends: bidirectioneel laden. Wat is het, hoe werkt het en wat zijn de voordelen ervan?
V2H maakt het mogelijk om steeds onafhankelijker te worden van een energieleverancier.
Tweerichtingsverkeer bij het laden van je EV. Dat is bidirectioneel laden in het kort. De klassieke laadmethode van je elektrische voertuig is – uiteraard – eenrichtingsverkeer: van het elektriciteitsnet naar je EV. Ofwel, van de laadpaal naar je auto. Maar ook vanuit je auto kun je nu elektriciteit naar elders laten stromen, het zogenoemde bidirectionele laden. Dit is mogelijk dankzij speciale omvormers en technologieën die in sommige elektrische voertuigen en laadpalen zijn ingebouwd. Binnen het bidirectionele laden bestaan weer verschillende vormen, waarvan Vehicle-to-Grid en Vehicle-to-Home de bekendste zijn.
Vehicle-to-Grid (V2G)
Bij Vehicle-to-Grid (vanaf nu: V2G) stroomt de elektriciteit van je EV naar het net. Dit biedt veel perspectief bij piekbelasting, dus wanneer veel mensen tegelijkertijd stroom gebruiken en dus een beroep doen op het elektriciteitsnet. Op dergelijke momenten kan de auto via V2G die extra – duurzame – stroom leveren en het net ontlasten. Het vergt niet veel verbeeldingskracht om in te zien dat laadpaalbezitters hiervoor betaald gaan worden. Overigens levert V2G ook andersom een bijdrage aan de spanning van het net. Bijvoorbeeld wanneer er te veel stroom op het net zit, kan die aan een EV worden geleverd. Daarnaast maakt V2G het mogelijk om je EV op te laden met zonnepanelen. Ook dit is weer handig wanneer er tijdens piekbelasting te weinig elektriciteit beschikbaar is om de auto (volledig) op te laden. V2G is al met al een ideale oplossing om netstabiliteit te bewerkstelligen.
Vehicle-to-Home (V2H)
Een andere bekende vorm is Vehicle-to-Home (vanaf nu: V2H). Het verbaast niet dat de stroom hierbij van je EV naar je woning loopt. En waarbij V2G vooral voordelen biedt voor het Nederlandse elektriciteitsnet, biedt V2H vooral voordelen voor de EV- en woningeigenaar. De in een voertuig opgeslagen energie kan op elk moment voor gebruik in eigen huis worden aangewend. Deze vorm maakt het mogelijk om steeds onafhankelijker te worden van een energieleverancier. In feite heb je bij V2H de beschikking over een thuisbatterij, die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je wasmachine of je laptop.
Vehicle-to-Everything (V2X)
Om toch maar volledig te zijn, V2X is een containerbegrip dat alle vormen van bidirectioneel laden omvat. Zoals (dus) V2G en V2H, maar ook Vehicle-to-Building (V2B) en Vehicle-to-Load (V2H). Een bijkomend voordeel van bidirectioneel laden is natuurlijk een duurzaamheidsvoordeel. Bidirectioneel laden kan namelijk de integratie van hernieuwbare energiebronnen in het elektriciteitsnet vergemakkelijken. Hierdoor wordt de CO2-uitstoot verminderd en de transitie naar duurzamere energiebronnen versneld. Ook kan dankzij bidirectioneel laden een EV dienen als noodstroomvoorziening, bijvoorbeeld voor huizen, bedrijven en ziekenhuizen, waardoor de kritische apparatuur aldaar kan blijven werken.
Stand van zaken
We bevinden ons momenteel nog maar aan het begin van alle ontwikkelingen op het gebied van bidirectioneel laden. Waar zijn we nu? Op dit moment is lang niet in alle gevallen bidirectioneel laden mogelijk. Zo heb je om te beginnen een slimme laadpaal nodig, die flexibel kan omgaan met de elektriciteitsbehoefte. Die kan het stroomverbruik bijvoorbeeld zo optimaliseren dat de auto ’s nachts wordt opgeladen met goedkope stroom, in plaats van met dure overdag. Een gewone laadpaal kan dit niet. Zoals het vroege innovaties betaamt zijn de slimme laadpalen anno 2023 nog wel behoorlijk prijzig. Daar komt nog eens bij dat het aantal EV’s dat nu geschikt is voor V2G en V2H nog relatief beperkt is. Maar de technologische ontwikkelingen gaan zo hard dat er binnen afzienbare tijd ongetwijfeld nieuwe innovaties te melden zijn over bidirectioneel laden.