• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

‘Dankzij de app krijg je een ander patiëntgesprek’

Branded Content
21 nov 2023
3 min. leestijd

De afdeling chirurgie van het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda gebruikt voor de intake, monitoring en communicatie van patiënten met ontlastingsincontinentie een in samenwerking met Medtronic en Interactive Studios ontwikkelde app. De kwaliteit van de zorg vaart er wel bij.

‘Het scheelt enorm veel tijd. Voorheen stuurden patiënten de ontlasting-dagboekjes en vragenlijsten op papier op. Nu gebeurt dat via de app. Je hebt geen onleesbare of onvindbare documenten,’ vertelt gespecialiseerd verpleegkundige defecatiestoornissen Maartje van Tiel. In het begin was ze nog bezorgd of de patiënt wel genoeg betrokkenheid voelde doordat er zoveel digitaal ging. Het omgekeerde bleek het geval. ‘Mensen kunnen hun vraag direct kwijt en hoeven niet meer te wachten tot ze over twee weken een afspraak hebben. Als ik ernaar vraag krijg ik de reactie ‘als ik via de app bel of mail krijg ik heel snel een reactie’.’ Een ander voordeel: ‘Patiënten kunnen direct vanuit de app foto’s sturen met een vraag erbij. Zo’n foto is voor ons vaak makkelijker dan wat de patiënt zelf beschrijft. We kunnen makkelijker beslissen of we actie moeten ondernemen.’

Klein stukje informatie

Via de Patient Journey app ontvangt de patiënt elke dag een klein stukje informatie. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de voorbereiding op het eerste bezoek, of een melding dat de vragenlijst is ingezien en dat een afspraak gepland gaat worden. ‘We herhalen ook stukjes informatie over de onderzoeken en (vervolg)behandeling. Daardoor blijft die beter hangen. Je merkt dat de patiënt goed is voorbereid en bij het eerste gesprek al een overzicht heeft van wat de keuzes en mogelijkheden zijn. Dat zorgt voor een ander gesprek, waarbij je meer de diepte in gaat.’ Dankzij de app zijn er minder hiaten in het zorgpad, verklaart Van Tiel. ‘De patiënt wordt bijvoorbeeld geïnformeerd dat ze nuchter op de afspraak moeten komen of dat er iemand bij moet zijn. Vroeger kreeg je regelmatig te horen ‘ik heb die brief niet gekregen’ of ‘dat wist ik niet’.

‘We hebben nu meer tijd om de best passende behandeling te kiezen.’ De ingevulde vragenlijsten bieden daarbij ook belangrijke input. Deze geven een duidelijk beeld van de klachten en de impact daarvan op het leven van de patiënt. Handige bijkomstigheid: de gegevens zijn direct zichtbaar in het digitale patiëntendossier Een van de behandelingen bij ontlastingsincontinentie is sacrale neuromodulatie met de InterStim-therapie, waarvoor wordt samengewerkt met Medtronic. ‘De InterStim-therapie zorgt ervoor dat de patiënt voldoende tijd heeft om een wc op te zoeken zonder stress en angst dat het misgaat.’

‘Via de Patient Journey app ontvangt de patiënt elke dag een klein stukje informatie’

Voor meer informatie over de mogelijkheden bezoek de website van Medtronic. 

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}