Als mobiliteitsoplossing in het zakelijk verkeer speelt de motorfiets nog geen rol van betekenis. Toch lijkt er iets te veranderen.
‘Steeds meer ondernemers gaan de voordelen van de motorfiets ontdekken’
Cijfers die boekdelen spreken: anderhalf miljoen Nederlanders hebben een motorrijbewijs, een recordaantal. Vorig jaar werden bijna 16.000 nieuwe motorfietsen verkocht, het hoogste aantal in vijftien jaar. En in het eerste kwartaal van dit jaar werden alweer 4599 nieuwe motorfietsen geregistreerd. ‘Met 800.000 motorfietsen op de weg beleven we dit jaar een nieuwe mijlpaal,’ zegt Martijn van Eikenhorst, manager van de sectie motorfietsen bij de RAI Vereniging. Corona wordt vaak genoemd als aanjager van de verkoopcijfers. RAI Vereniging verbindt de groei aan de restricties van destijds om de ziekte in te dammen: ‘Veel mocht niet, horeca ging dicht en evenementen werden afgelast. Motorrijden mocht wel en werd voor velen een vluchtluik naar vrijheid en recreatieve tijdsbesteding.’ Toch lijkt dat vooral een momentopname van een trend die al jaren doorzet. Van Eikenhorst: ‘De motormarkt groeit elk jaar weer, en deed dat al ruim voor corona.’
Ondergeschoven kindje
Hoe populair de motorfiets ook is, in zakelijke mobiliteitsoplossingen speelt het vervoermiddel nog amper een rol. Van Eikenhorst noemt de motorfiets in het woon-werkverkeer een ondergeschoven kindje: ‘Fiets, auto, OV, dat zijn nog steeds de belangrijkste pijlers, zowel onder de mobiliteitsoplossingen van bedrijven als onder het politieke beleid. Den Haag promoot voor de CO2-reductie de fiets in het woon-werkverkeer. Maar andere mobiliteitsvormen, tussen fiets en auto, blijven onbesproken. Terwijl een lichte motorfiets toch echt een goede mobiliteitsoplossing is.’ Een mobiliteitsladder, die woon-werkverkeer in een toenemend aantal kilometers weergeeft, maakt dat volgens Van Eikenhorst in één oogopslag duidelijk: ‘Als je op tien kilometer afstand van je werk zit, is de fiets een uitstekend vervoermiddel. Twintig kilometer? Perfect voor de e-bike. Tot vijftig kilometer is er nog een heel palet aan oplossingen met gemotoriseerde tweewielers, van scooter en speed pedelec tot lichte motorfiets. Vanaf een afstand van vijftig kilometer komen we bij de auto, maar waarom zouden bedrijven op dat punt niet ook mobiliteitsbudget vrijmaken voor de motorfiets?’
Subsidieregeling
Van Eikenhorst ziet beweging: ‘Sinds dit jaar komt de elektrische motorfiets als bedrijfsvoertuig in aanmerking voor belastingvoordeel via de subsidieregeling MIAVamil. Dat is alvast een stimulans voor een zakelijke overstap naar schone en stille mobiliteit.’ Vooruitblikkend, zegt hij, gaan steeds meer ondernemers en overheidsinstellingen de voordelen van de motorfiets ontdekken: ‘Denk aan de filedruk, de mogelijke maatregelen voor het ontmoedigen van verbrandingsmotoren in auto’s, de autoprijzen die daardoor zullen stijgen, steden die steeds meer zero emissie-zones gaan inrichten en auto’s uit de binnenstad verbannen. Dat maakt van de motorfiets een volstrekt logische mobiliteitsoplossing.’