• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 24 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Populaire motorfiets nog ondergeschoven kindje in woon-werkverkeer

Algemeen
21 jun 2023
3 min. leestijd

Als mobiliteitsoplossing in het zakelijk verkeer speelt de motorfiets nog geen rol van betekenis. Toch lijkt er iets te veranderen.

‘Steeds meer ondernemers gaan de voordelen van de motorfiets ontdekken’

Lees ook

Een goede verpakking is ook een duurzame verpakking

Proefpersoon bij geneesmiddelenonderzoek: “Ik zie het als een uitje”

Cijfers die boekdelen spreken: anderhalf miljoen Nederlanders hebben een motorrijbewijs, een recordaantal. Vorig jaar werden bijna 16.000 nieuwe motorfietsen verkocht, het hoogste aantal in vijftien jaar. En in het eerste kwartaal van dit jaar werden alweer 4599 nieuwe motorfietsen geregistreerd. ‘Met 800.000 motorfietsen op de weg beleven we dit jaar een nieuwe mijlpaal,’ zegt Martijn van Eikenhorst, manager van de sectie motorfietsen bij de RAI Vereniging. Corona wordt vaak genoemd als aanjager van de verkoopcijfers. RAI Vereniging verbindt de groei aan de restricties van destijds om de ziekte in te dammen: ‘Veel mocht niet, horeca ging dicht en evenementen werden afgelast. Motorrijden mocht wel en werd voor velen een vluchtluik naar vrijheid en recreatieve tijdsbesteding.’ Toch lijkt dat vooral een momentopname van een trend die al jaren doorzet. Van Eikenhorst: ‘De motormarkt groeit elk jaar weer, en deed dat al ruim voor corona.’

Ondergeschoven kindje

Hoe populair de motorfiets ook is, in zakelijke mobiliteitsoplossingen speelt het vervoermiddel nog amper een rol. Van Eikenhorst noemt de motorfiets in het woon-werkverkeer een ondergeschoven kindje: ‘Fiets, auto, OV, dat zijn nog steeds de belangrijkste pijlers, zowel onder de mobiliteitsoplossingen van bedrijven als onder het politieke beleid. Den Haag promoot voor de CO2-reductie de fiets in het woon-werkverkeer. Maar andere mobiliteitsvormen, tussen fiets en auto, blijven onbesproken. Terwijl een lichte motorfiets toch echt een goede mobiliteitsoplossing is.’ Een mobiliteitsladder, die woon-werkverkeer in een toenemend aantal kilometers weergeeft, maakt dat volgens Van Eikenhorst in één oogopslag duidelijk: ‘Als je op tien kilometer afstand van je werk zit, is de fiets een uitstekend vervoermiddel. Twintig kilometer? Perfect voor de e-bike. Tot vijftig kilometer is er nog een heel palet aan oplossingen met gemotoriseerde tweewielers, van scooter en speed pedelec tot lichte motorfiets. Vanaf een afstand van vijftig kilometer komen we bij de auto, maar waarom zouden bedrijven op dat punt niet ook mobiliteitsbudget vrijmaken voor de motorfiets?’

Subsidieregeling

Van Eikenhorst ziet beweging: ‘Sinds dit jaar komt de elektrische motorfiets als bedrijfsvoertuig in aanmerking voor belastingvoordeel via de subsidieregeling MIAVamil. Dat is alvast een stimulans voor een zakelijke overstap naar schone en stille mobiliteit.’ Vooruitblikkend, zegt hij, gaan steeds meer ondernemers en overheidsinstellingen de voordelen van de motorfiets ontdekken: ‘Denk aan de filedruk, de mogelijke maatregelen voor het ontmoedigen van verbrandingsmotoren in auto’s, de autoprijzen die daardoor zullen stijgen, steden die steeds meer zero emissie-zones gaan inrichten en auto’s uit de binnenstad verbannen. Dat maakt van de motorfiets een volstrekt logische mobiliteitsoplossing.’

Voor meer informatie over de subsidie, kijk op website

Gerelateerde artikelen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken
Algemeen

Met wat je eet en drinkt kun je positieve impact maken

22 april 2025
Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld
Algemeen

Een duurzame droomreis op zee met alle luxe van de wereld

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Een frisse vloer als start van het voorjaar
Algemeen

Een frisse vloer als start van het voorjaar

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}