In de energietransitie heeft elk bedrijf zijn eigen uitdagingen. Eaton heeft de antwoorden, voor nu én op de lange termijn.
Als je voor je klanten efficiëntere en duurzame oplossingen voor energiemanagement ontwikkelt, kun je zelf niet achterblijven. En dus gaf powermanagementbedrijf Eaton eind vorig jaar met de opening van een nieuw kantoorpand een indrukwekkend visitekaartje af. ‘Het is bijna energieneutraal,’ zegt Matty Hummelink, directeur Benelux van Eaton. ‘Met het mogelijk maken van eigen energieopwekking en energiebesparende technieken, laten we hier in praktijk zien wat de kracht is van Eaton. En waarom we voor het bedrijfsleven de aangewezen partner zijn in de energietransitie.’
Energiemanagementsysteem
Eaton is actief in een groot aantal marktsegmenten zoals woongebouwen, de industrie, datacenters, netwerkbedrijven en utiliteit, waaronder ziekenhuizen en alle soorten commerciële gebouwen. Hummelink: ‘In de energietransitie heeft elk bedrijf zo zijn eigen uitdagingen. Met geïntegreerde totaal-systemen en bijpassende componenten leveren we met Eaton een belangrijke bijdrage aan het veilig beheersen, schakelen en managen van elektrische energie. Voor nu, maar vooral ook voor de toekomst.’ Duurzaamheid en verduurzaming staan voorop. ‘We maken ons hard,’ zegt Hummelink, ‘voor de energietransitie en de klimaatdoelstellingen om te groeien naar een C02-vrij Nederland. En we zien heel scherp de uitdagingen.’ Zo vraagt het noodzakelijk elektrificeren (met het plaatsen van zonnepanelen, EV-laadstations en warmtepompen) om een grotere netcapaciteit. Het zorgt ook voor een grotere druk op het Nederlandse energienet. Hummelink: ‘Een oplossing voor de netcongestie is bijvoorbeeld ons energieopslag- en energiemanagementsysteem. Daarmee kun je de zelf opgewekte energie op de meest efficiënte manier weer gebruiken. Met zo’n ‘local grid’ ben je minder of zelfs volledig onafhankelijk van het energienet.’
Hummelink noemt het nieuwe viersterrenhotel The Florian, vlakbij Schiphol: ‘Ging vorig jaar open, ze hadden een grotere netcapaciteit nodig, maar konden deze niet aanvragen. Dat is momenteel een groot probleem, 5.600 bedrijven in Nederland staan in de wachtrij voor verzwaring van dan wel een nieuwe aansluiting op het net. We hebben de doelstellingen van The Florian in kaart gebracht en zijn begonnen met het plaatsen van een energieopslagunit. Daarmee zijn de kortetermijndoelstellingen veiliggesteld en is de bedrijfsvoering verzekerd. Nu kijken we naar de toekomst en gaan we nog verder uitbreiden met een energiemanagementsysteem en EV-laden.’ Het is een illustratief project van een powermanagementbedrijf dat de afgelopen jaren veel van dit soort casussen onder ogen krijgt.
De beste oplossing De focus van Eaton ligt op momenteel sterk op het mkb. Hummelink: ‘Daar zitten veel vragen en is ook veel onwetendheid. Hoe krijg ik mijn aansluiting gerealiseerd? Wat is er daarnaast allemaal mogelijk? En ook: hoe zit het met de financiering?’ Er is, ziet Hummelink, nog steeds terughoudendheid als het om verduurzaming gaat. Toch is hij optimistisch: ‘Om te kijken waar je nu staat, moet je soms een stapje terugdoen in de tijd. In aantal jaren geleden stond 10% van alle laadpalen in Europa in Nederland. Nu hebben we met 30% de grootste dichtheid van EV-laders in Europa. Met de huidige, hoge energieprijzen kun je met slimme energieoplossingen een investering sneller terugverdienen. Daarnaast kun je terugvallen op subsidies om te verduurzamen. Maar principieel zou de gedachte moeten zijn dat we de verplichting hebben om de generatie ná ons een schone toekomst te geven. Die verplichting moeten we echt met elkaar aangaan. We moeten toewerken naar schone energie, die op een goede manier beheersbaar en te managen is. De vraag is: hoe dan? Met Eaton kijken we, vanuit consultancy, naar de bedrijfsdoelstellingen van ondernemers en proberen, als kennispartner, met elkaar de beste oplossing te vinden – veilig, betrouwbaar, duurzaam en vooral toekomstbestendig. We zeggen niet: we hebben een goed systeem, doe er je voordeel mee. Nee, we gaan echt het gesprek aan over de uitdagingen waarvoor een klant staat – voor nu én voor de langere termijn.’