Ook in de wereld van de autobanden staat duurzaamheid hoog op de agenda. Bij de jaarlijkse all season bandentest door het gezaghebbende Duitse magazine Auto Bild viel de Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3 autoband in de prijzen. Het verhaal van de ontwikkeling van een ‘groene band’.
Naast de gebruikelijk testmethoden ging de aandacht van redactie dit jaar vooral ook uit naar criteria die van belang zijn voor het milieu, zoals kilometrage, bandenslijtage, brandstofverbruik, rolweerstand, passeergeluid of transportafstanden. Uit 35 mededingers kwam de band van Goodyear als de meest milieuvriendelijke en duurzame vierseizoenenband uit de bus. Wat is nu het geheim van de ontwikkeling van een ‘groene band’? Het antwoord ligt besloten in de rolweerstand, innovatieve compoundtechnologie, een sneeuwlaboratorium en ultramoderne rijsimulatoren.
Grip versus rolweerstand
Is het mogelijk een vierseizoenenband te ontwikkelen die grip biedt op sneeuw en ijs en tegelijkertijd een uitstekende rolweerstand heeft? Normaal gesproken zijn deze twee factoren met elkaar in strijd. Met de Vector 4Seasons Gen-3 bewijst Goodyear dat het kan. De bandenmaker is daarmee de eerste die een vierseizoenenband met het sneeuwvloksymbool én rolweerstandsklasse A op de markt brengt. Dat vraagt enige uitleg. Een band met het sneeuwvloksymbool is officieel getest op zijn winterprestaties. Qua veiligheid en controle presteert hij goed op sneeuw, ijs en bij lage temperaturen. Maar als vierseizoenenband moet de band niet alleen in winterse omstandigheden presteren, maar ook in de zomer, wanneer de rolweerstand voor veel bestuurders van groot belang is. De rolweerstandsklasse A van het EU-bandenlabel omvat vijf brandstofefficiëntieklassen die de rolweerstand meten van A tot E. Tussen elke klasse neemt het brandstofverbruik met ongeveer 0,1 liter per 100 km toe. Met deze A-klasse rating is de band van Goodyear een van de meest brandstofefficiënte banden op de markt. Dubbel voordeel: bestuurders besparen geld aan de pomp en verkleinen hun ecologische voetafdruk, daarnaast presteert de band tot bijna 30% beter op kilometrage dan de concurrentie en kan de consument dus een stuk langer rijden met dezelfde set banden’.
Innovatieve verbindingen
Om zo’n primeur in de bandenindustrie te bereiken, stonden de ontwikkelingsexperts van Goodyear voor een grote uitdaging. “Onze doelstelling was een evenwichtige band te leveren die zowel goed presteert bij droog remmen als bij tractie op sneeuw,” legt Claude Jacoby uit, R&D-medewerker in het Compound Technology-team in het Goodyear Innovation Center Luxemburg (GIC*L). De gebruikte technologie is gebaseerd op een polymeermengsel dat zorgt voor een verbeterde flexibiliteit van het rubber bij lage temperaturen en daarmee een uitstekende grip bij koud weer. Dit leidt zelfs tot minder bandenslijtage. Bovendien verbetert het hoge gehalte aan silica en natte tractieharsen de natte prestaties van de Vector 4Seasons Gen-3.
Sneeuwlaboratorium
Voor Goodyear gaat duurzaamheid verder dan alleen de prestaties en het effect van het eindproduct. Zo maakt een speciaal sneeuwlaboratorium uiterst nauwkeurige en reproduceerbare tests mogelijk. Voorheen eiste de testfase lange reizen naar locaties met temperaturen onder nul. Nu kunnen deze omstandigheden steeds vaker intern worden gesimuleerd. Frank Schmitz, senior ingenieur voor toegepaste fysische metrologie, is verantwoordelijk voor de fysische laboratoria waar onderdelen van een nieuwe band worden getest. “De eisen voor de rubbersamenstelling in de zijwand van de band en de rubbersamenstelling in het loopvlak zijn zeer verschillend.” Een apparaat dat bepaalde weersomstandigheden nabootst en bijna-natuurlijke sneeuw kan produceren, maakt dit proces veel gemakkelijker, zuiniger en milieuvriendelijker. “Een eigen koudelab is erg belangrijk omdat we de omstandigheden volledig onder controle hebben,” voegt Schmitz toe.
“Deze onafhankelijkheid en flexibiliteit zijn cruciaal, zodat we de testomstandigheden zo vaak als nodig kunnen reproduceren.”
Virtuele rijsimulatoren
De Vector 4Seasons Gen-3 hoeft gelukkig niet alleen op sneeuw en ijs te presteren. Als marktleider in virtuele productontwikkeling heeft Goodyear zijn activiteiten uitgebreid naar rijsimulatie. Dit omvat de installatie van compacte en volledig dynamische rijsimulatoren – een primeur in de sector. Dit biedt een scala van simulatiemogelijkheden om de ontwikkeling van toekomstige banden aan te sturen. Deze virtuele simulaties verminderen de behoefte aan fysieke tests en maken de toekomst van testen duurzamer. Tegen 2024 wil Goodyear het aantal fysieke tests terugbrengen tot één per maat.
Ambitieuze doelstellingen
Goodyear heeft zich ten doel gesteld tegen 2050 geen broeikasgassen meer uit te stoten en tegen 2040 in alle fabrieken uitsluitend hernieuwbare energie te gebruiken. Eerder dit jaar onthulde Goodyear een band gemaakt van 70% hernieuwbare materialen met als doel om tegen 2030 banden te maken van 100% duurzame materialen. De Vector 4Seasons Gen-3 vierseizoenenband is een innovatieve ‘groene band’ met een lage rolweerstand die het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen vermindert. Tegelijkertijd biedt de band bestuurders de grip op sneeuw en ijs die ze gewoonlijk van een winterband verwachten. Met deze baanbrekende innovatie levert Goodyear een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van banden voor een duurzame toekomst.