Je bent niet de enige: rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. De DigiHulplijn (0800 – 1508) is een gratis hulplijn waar je naartoe kunt bellen met je vragen over digitale apparaten en het internet.
Digitaal belastingaangifte doen, toeslagen aanvragen, e-books downloaden of tickets bestellen voor een theatervoorstelling. Even bellen met de klantenservice is steeds minder vanzelfsprekend. Een persoonlijke afspraak bij een loket de uitzondering. Digitaal is de norm. En dat is soms knap lastig.
Vragen en twijfels
Zie je een vreemde melding op je scherm en weet je niet wat dit betekent? Wil je een afspraak maken bij je huisarts, maar weet je niet hoe dit werkt? Of twijfel je of het mailtje dat je hebt ontvangen wel echt is? Het gratis telefoonnummer van de DigiHulplijn kan van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – 17:00 uur worden gebeld. De professionals aan de andere kant van de lijn nemen de tijd voor je en komen met een persoonlijk advies om je op weg te helpen.
“Ik heb zelf geen kinderen, en daarom geen kleinkinderen. Mijn neven en nichten zijn ook gewoon druk met hun eigen leven”, vertelt Toos (84). “Dankzij de DigiHulplijn kan ik altijd iemand bellen die me kan helpen als ik er digitaal niet uitkom.” Ook Gerard (81) vindt de DigiHulplijn een uitkomst. “Als het even niet lukt met DigiD of wanneer we een e-mail ontvangen die we niet vertrouwen, dan bellen we de DigiHulplijn.”
Mogelijkheden van de online wereld
De DigiHulplijn is een gezamenlijk initiatief van maatschappelijke organisaties (Het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb en de Koninklijke Bibliotheek), private partijen (VodafoneZiggo en ContactCare) en de Alliantie Digitaal Samenleven. Deze organisaties vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en kennismaken met de mogelijkheden die de online wereld biedt.