• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
maandag 18 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Consumenten kunnen sámen met de boeren het verschil maken

DuurzaamheidBranded Content
10 jun 2022
4 min. leestijd

Toewerken naar een betere voedselketen? De noodzaak is er, de innovatieve kracht is er ook, de verwachtingen zijn hoog. Maar zonder begrip en een goed contact tussen burgers, boeren en overheid gaat het niet.

We willen toewerken naar een betere voedselketen waarmee we de aarde ook beter achterlaten voor toekomstige generaties. Maar wat is dat eigenlijk, beter? En wie is daar verantwoordelijk voor? Vroeger betekende beter: groter en efficiënter. Dick Hordijk, directeur van coöperatie Agrifirm: “Ons land is een van de toonaangevende landen geworden als het gaat om het zo efficiënt mogelijk produceren van voedsel. Tegelijkertijd is de consument gewend geraakt aan spotgoedkope prijzen. Het percentage van ons inkomen dat we besteden aan voedsel is een van de laagste ter wereld.” Dat wringt, zegt Hordijk, nu de betekenis van ‘beter’ is verlegd naar duurzamer, naar beter voor dier en milieu. Hordijk: “We moeten dan met zijn allen ook nadenken over wat zo’n verschuiving betekent. Zonder begrip en een goed contact tussen burgers, boeren en overheid gaat het niet. Met de huidige bevolkingsaanwas moet de wereldwijde voedselproductie in de komende 35 jaar verdubbelen. Je hebt kunstenaars van boeren nodig om ervoor te zorgen dat je én een lage milieu-impact hebt én de goede voeding voor zoveel mensen. Daar moet je waardering voor hebben.”

Innovatieve kracht

Bewustwording van de consument is volgens Hordijk van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van een betere voedselketen. “De innovatieve kracht van de Nederlandse boeren en de bedrijven eromheen is enorm groot. Maar je moet wél de financiële speelruimte hebben om innovaties toe te passen. Er zijn hoge verwachtingen als het gaat om diervriendelijkheid en een lagere milieu-impact in de sector. Het is best goed te verwezenlijken, maar het betekent vaak ook dat je per stal of per hectare landbouwgrond minder opbrengst hebt. Met minder toepassing van milieubelastende middelen heb je bijvoorbeeld een hoger risico op een kwalitatief mindere oogst. Als consument moet je dat in gedachten houden als je in de winkel je dagelijkse aankopen doet. Je kunt niet én extra eisen stellen aan de voedselproductie én zo goedkoop mogelijk uit willen zijn, ook nog met een zeer beperkte kennis over de herkomst van het dagelijkse voedsel. Dat gaat gewoon niet samen.”

Streven naar evenwicht

De enorme prijsdruk op de voedselketen zorgt ervoor dat in Nederland 35 procent van de boeren onder de armoedegrens leeft. Hordijk: “We zijn er telkens in geslaagd de productie net weer iets efficiënter te maken, maar als boer word je er niet rijker van. De retailers kopen weer een tandje scherper in en uiteindelijk bouw je niks op tenzij je voor schaalvergroting kiest. Dat willen we als consument niet want ‘meer dan 500 koeien voelt niet goed’. Maar wat dan wel? Onder de honderd koeien? Dat geeft misschien een goed gevoel, maar je ontneemt de boer daarmee de efficiëntie die de laatste jaren is opgebouwd. En wie betaalt dan daarvoor?”

We zitten aan elkaar vast in de voedselketen, zegt Hordijk. Die keten is volgens hem bij uitstek een enerzijds/anderzijds-verhaal waarin polarisatie een stoorzender is. “Evenwicht is het toverwoord, de stappen vooruit moeten we samen zetten. Vroeger had iedereen wel een boer in de familie of woonde bij een boer in de buurt. Je wist wat er speelde, er was een onderling vertrouwen. Nu zijn er nog maar 50.000 boeren. De afstand is toegenomen, het begrip is afgenomen. De opdracht voor de sector is om zo transparant mogelijk te zijn, we moeten weer naar onderscheidende verpakkingen waarop de consument meteen ziet: dit komt uit Nederland, dit is de footprint. De opdracht voor de consument is dan: beseffen dat dat betekent dat er bij de productie goed is nagedacht over een lage belasting voor dier en milieu en over hoe het nog lager kan. En ook: dat dat een iets hogere prijs rechtvaardigt.”

Het verschil maken

Nederlanders kunnen zich grote zorgen maken over milieu-impact, maar volgens Hordijk kunnen ze juist hier, samen met de boeren, het verschil maken. De bereidheid om iets meer te betalen betekent: financiële ruimte creëren voor meer innovatie. Belangrijk, want de snelheid waarmee innovatieve oplossingen gebruikt kunnen worden, moet zeer dringend omhoog. En de overheid moet op dat vlak duidelijkheid verschaffen, niet elk jaar de spelregels veranderen. Er is, met andere woorden, een fatsoenlijk speelveld nodig.” Bij Agrifirm, zegt Hordijk, is dat een speerpunt. “We zijn een neutrale partner, een coöperatie van en voor boeren, waarbij de agenda niet zoveel mogelijk verkopen is, maar zo goed mogelijk ondersteunen, dus nadenken over oplossingen. Een deel van de inkomsten gaat naar innovaties. Die hebben vaak nog een onzekere uitkomst die je als boer kunt afdekken als je financiële ruimte hebt. Dat gebeurt nu nog te weinig. En dat is iets wat we met z’n allen moeten zien te doorbreken.”   

“We zitten aan elkaar vast in de voedselketen. Evenwicht is het toverwoord, de stappen vooruit moeten we samen zetten.”

Meer informatie: www.gebruikjeboerenverstand.nl

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}