• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

“Verduurzaming logistieke keten vraagt om een holistische aanpak”

Duurzaamheid
18 feb 2022
4 min. leestijd

De logistieke sector werkt hard aan duurzaam transport. De bereidheid is er maar duurzame energiebronnen kunnen qua prijs nog niet concurreren tegen diesel. Nico Anten, bestuursvoorzitter van Connekt en tevens een van de oprichters van het Lean & Green-programma, is zowel optimistisch als realistisch over de vergroening van de sector.

De wil om stappen te zetten richting een duurzame logistiek is groot. “Veel bedrijven in de logistieke sector zijn familiebedrijven. Die denken na ‘hoe zorg ik ervoor dat het voor mijn kinderen leefbaar blijft?’.” De investeringen vinden plaats, maar de marktomstandigheden werken momenteel niet mee, stelt Anten vast. De overheid is nodig als katalysator.

Lees ook

Vol (groen) gas op weg naar vergroening van de mobiliteit

Werk en persoonlijke ontwikkeling in de GEO-sector

CO2-beprijzing

De transitie vraagt om een visie op de prijs van transport, stelt Anten. “Het is belangrijk dat de prijs grotendeels door de markt wordt bepaald, maar dat je als overheid wel stuurt op duurzame brandstof. Dat kan door of subsidies of door belastingen, waarbij je er wel voor moet zorgen dat de alternatieven beschikbaar zijn. Je kunt niet zondermeer diesel extra gaan belasten.” Hij verwijst naar de afbouw van de hypotheekrenteaftrek binnen een termijn van 30 jaar. “Dat besluit is politiek genomen, maar is wel volstrekt helder. Het is belangrijk dat de politiek voor de logistieke sector ook zo’n perspectief biedt.” Hij wijst naar de belemmeringen die vergroening vertragen. Om te beginnen is biodiesel snel duurder dan gewone diesel. “In een hoog-competitieve sector heb je dan een prijsnadeel. Bovendien is de vraag naar biodiesel groter dan het aanbod.” Een alternatief is LNG, maar die prijs beweegt weer mee met de gasprijs. Hierdoor is het nu goedkoper om een tank te vullen met diesel dan met LNG. Met als gevolg dat goede, duurzame bedoelingen in de wielen worden gereden. “Bedrijven zetten LNG-voertuigen nu aan de kant, omdat het niet te betalen is.”

Elektrisch rijden op batterijen of waterstof komt eraan. Waterstof als brandstof is geschikter voor zwaarder, langer transport. Batterijen voor kortere afstanden en lichtere voertuigen. “De transitie loopt, maar kent nog een paar hordes, zoals de laadinfrastructuur die nog in ontwikkeling is en de ‘total cost of ownership’ (TCoO). Bij de kostenberekening, inclusief de aanschaf van het voertuig en de brandstofprijs, om een product van A naar B te brengen wint diesel het nog. Het zou helpen als je de CO2-prijzen daarin verwerkt. Het op gang krijgen van de transitie vereist een CO2-beprijzing, voldoende beschikbaarheid van voertuigen en de laadinfrastructuur. Het is een en-plus-en-benadering. Alleen focussen op een duurzame brandstofcel is niet genoeg.”

Oplader

Anten bepleit een holistische blik. “Grote problemen kun je niet opsplitsen in deelproblemen, waarbij je net doet alsof de andere dimensies niet bestaan. “Dan ga je heel veel sub-optimale oplossingen krijgen. De verduurzaming van de logistieke sector is meer dan alleen een keuze voor brandstof.” Het gaat niet om de vraag ‘hoe wordt de hele keten eerlijk en duurzaam?’. Als voorbeeld gebruikt hij een draadje voor de oplader voor een telefoon dat bij een Chinese webwinkel drie euro kost en bij Bol.com vijftien euro. “Keuzes hebben consequenties. We betalen met z’n allen de prijs. Maak zoals de EC voorstelt de CO2-uitstoot en impact van zo’n snoer zichtbaar, waarbij het verschil in CO2-uitstoot op de Europese CO2-markt moet worden gekocht. Dat is een fair mechanisme om te voorkomen dat je steeds meer rotzooi blijft verschepen. Ik zeg niet dat het de beste oplossing is. Voor een grote groep in de samenleving is elke euro één. We zouden het op z’n minst wel eerlijker kunnen maken.”

Lean & Green

Het Europese Lean & Green-programma helpt bedrijven uit veertien landen om hun CO2-reductiedoelstellingen te halen. Het programma heeft als doel om de CO2-emissie binnen de logistiek structureel te reduceren.

“Het op gang krijgen van de transitie vereist een plus-plus-plus-benadering.”

Gerelateerde artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025
Duurzaamheid

Biobrandstoffen: De sleutel tot duurzaam transport in 2025

26 maart 2025
Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst
Duurzaamheid

Bedrijven die grip hebben op hun energie, hebben grip op hun toekomst

26 maart 2025
‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’
Duurzaamheid

‘CSRD is goed moment voor de transformatie van je organisatie’

26 maart 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}