Zelfstandigen halen meer energie uit hun werk dan mensen in vaste loondienst, blijkt uit onderzoek van inkomensverzekeraar Movir. Ze zijn blij met hun keuze voor ondernemerschap. Maar er is ook een keerzijde: alles zelf moeten doen, zorgt voor stress. Met een inkomensverzekering heb je een vangnet om je onderneming in beweging te houden.
‘Eigenlijk is een inkomensverzekering voor zelfstandigen een basisbehoefte. Daar móet je iets mee.’
60 procent van de zelfstandig ondernemers krijgt energie van het werk dat zij doen. Bij werknemers is dat 34 procent. Dat bleek vorig jaar uit onderzoek van Movir, de inkomensverzekeraar die al 125 jaar bestaat en onderdeel is van Nationale-Nederlanden. Dat zelfstandigen meer energie uit hun werk halen dan professionals in loondienst noemt Maurick Schellekens, CEO van Movir, opvallend: ‘Zeker in deze tijd, waarin veel zelfstandigen de nodige zorgen hebben. Gelukkig winnen het werkplezier en de vrijheid van zelfstandig ondernemen het vaak nog steeds van die zorgen.’
Toch heeft de vrijheid ook een keerzijde. Schellekens: ‘Bij Movir zien we dat veel zelfstandigen het idee hebben dat ze echt alles zelf moeten doen. Dan gaat het ook over randzaken als cashflow, administratie, geldwerving, investeringskeuzes, IT… Tijdverslindende zaken die heel veel extra energie opslurpen omdat je nu eenmaal niet in álles thuis kunt zijn.’ Daarnaast, zegt Schellekens, moet je als zelfstandige nadenken over vragen die misschien eerder bij je werkgever lagen: ‘Hoe kom ik rond vanaf mijn pensioen? Of: hoe kom ik rond als er iets gebeurt waardoor ik arbeidsongeschikt word? Dat zorgt nog eens voor extra druk.’
Ziek door grote druk
Er is in Nederland een groeiend aantal mensen dat door de werkdruk ziek wordt. Schellekens: ‘Die maatschappelijke ontwikkeling zien wij ook: steeds meer zelfstandigen worden arbeidsongeschikt. De meeste van onze klanten die arbeidsongeschikt worden – 1 op de 3 – vallen uit doordat ze fysieke problemen krijgen. Dan gaat het om klachten aan botten, spieren of bindweefsel. Maar we zien het aantal mensen dat uitvalt met psychische klachten toenemen. Zeker bij professionals in de zakelijke dienstverlening en medici. Als je uitvalt met zulke klachten, dan duurt het gemiddeld 400 dagen voordat je weer volledig aan het werk kunt. Vierhonderd dagen! Dat is echt iets waarmee je als zelfstandige bewust moet omgaan.’ Toch blijkt uit de Zelfstandigen Enquête 2023 van het CBS dat 35 procent van de ondernemers niets geregeld heeft voor het geval ze arbeidsongeschikt worden. En slechts 20 procent van de zzp’ers heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Blijven doen waar je goed in bent
Eigenlijk, zegt Schellekens, is een inkomensverzekering een basisbehoefte voor elke zzp’er: ‘Daar móet je als zelfstandige iets mee. En daarbij heb je allerlei keuzes. Dat maakt het best ingewikkeld. Er komen steeds meer digitale aanbieders van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov), die vaak een aov met een beperkte dekking bieden. Dan is het belangrijk dat je weet wat daarvan de impact is als je daarvoor kiest. Je kunt ook aan allerlei knoppen draaien zodat je zelf invloed hebt op de premie en op datgene wat je verzekert. Kun je een jaar zelf financieel overbruggen? Dan zou je kunnen kiezen voor een eigenrisicotermijn van een jaar in plaats van 30 dagen. Je premie kan dan bij Movir zomaar de helft omlaag gaan. Zo zijn er nog veel meer keuzes.’
Met de keuzes die je maakt, zorg je voor een aov die bij jou past. En voor een premie die bij jou past. Schellekens: ‘Je kunt een aov tegenwoordig zelf online regelen. Maar het is een complex product en ik raad echt aan een paar honderd euro te besteden aan een financieel adviseur die het allemaal voor je uitzoekt en je wijst op de beste opties. Mocht je het per se zelf willen doen, duik er dan ook echt in. Het is zonde om een keuze te maken waarvan je later spijt krijgt.’
Uiteindelijk gaat het er volgens Schellekens om dat je als zelfstandige accepteert dat je niet alles zelf kunt of hoeft te doen: ‘Je bent nu eenmaal niet overal de beste in. Je moet kiezen waar je hulp nodig hebt en waar je zonder kunt. Dat is niet alleen zo met de harde skills, maar ook met de softe. Dat is de basis voor het runnen van een bedrijf. Zoek actief naar een netwerk van mensen dat jou kan ondersteunen. Zodat jij kunt doen waar je goed in bent.’
Zelfstandig, maar niet alleen
De gedachte dat je het als zelfstandige niet alleen hoeft te doen, is het uitgangspunt van de dienstverlening van Movir. ‘Het vangnet dat een Movir-aov biedt,’ zegt Schellekens, ‘draait om veel meer dan alleen een inkomen als je arbeidsongeschikt bent. We zijn er niet alleen voor je op het moment dat het fout gaat. We denken van tevoren al met je mee, om zo samen te voorkomen dat je arbeidsongeschikt wordt. Daarin zijn we proactief en bieden we onze klanten uitgebreide ondersteuning. Heb je het moeilijk? Laat het weten en wacht niet tot het echt mis gaat. We krijgen in ons leven allemaal te maken met zaken waar we geen invloed op hebben. Als zelfstandige kan het je gebeuren dat de markt zich ongunstig ontwikkelt. Of dat het thuis niet lekker meer loopt. Ik heb zelf ervaren dat er dan een druk kan ontstaan die je bijna niet meer zelf kunt managen.’ Harder werken is dan meestal niet de oplossing, waarschuwt Schellekens: ‘Dat is zelfs riskant, want op het moment dat je in zo’n situatie zit, heb je waarschijnlijk wat blinde vlekken. Die ziet iemand met een andere expertise of een andere skills set misschien wel. Het is dan heel verstandig om de hulp in te schakelen van iemand met een onafhankelijke, frisse blik. Iemand die jou rust kan geven. Bij Movir werken we daarom samen met netwerk van coaches, die beschikbaar zijn voor onze klanten. Samen kun je dan iets gaan verschuiven, waarvan jij dacht dat het niet mogelijk was. Het is mooi om op die manier te groeien en jezelf en je werk in beweging te houden. Dan begint het leuk te worden. Preventie is zó belangrijk, daarvan zijn we ons in Nederland nog te weinig bewust.’
Altijd de menselijke maat
En als je dan toch arbeidsongeschikt wordt? Schellekens: ‘Dan kun je met Movir rekenen op rugdekking van experts die begrijpen waarmee je zit en die bovendien heel goed weten wat er bij jouw beroep allemaal komt kijken. Ook hierin staan we pal naast je en daarbij hanteren we de menselijke maat. Ons gezamenlijk doel is om je weer duurzaam aan het werk te helpen. Dat betekent ook dat we mensen soms moeten afremmen. Klanten kijken vaak op als ze die steun ervaren.’