• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 18 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door SDworx

SD Worx Digitalisering binnen HR en payroll is geen luxe, maar een noodzaak

OndernemenBranded Content
26 mrt 2025
2 min. leestijd

Digitaliseren van HR-processen? Inzetten van AI? Met de juiste digitale strategie, kan HR niet alleen processen optimaliseren, maar creëer je ook werkplekken waarin je medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en je bedrijf laten groeien.

‘De kernvraag is: Wat moet ik doen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers en potentiële werknemers?’

Nog niet zo heel lang geleden was het opzetten van een digitale werkplek een ingewikkelde en kostbare uitdaging. Tegenwoordig zijn er voor het digitaliseren van de bedrijfsprocessen tal van toegankelijke en betaalbare oplossingen. Ook bij de digitalisering van HR en payroll hebben bedrijven grote stappen gezet. Hoewel daarbij volgens Jan Laurijssen, HR-visionair bij SD Worx, wél een kanttekening moet worden geplaatst: ‘De afstand tussen bedrijven die vooroplopen in digitalisering en bedrijven die daarin nog niet helemaal meegaan, is best groot. Dat heeft er ook mee te maken dat HR nog vaak als kostenpost wordt gezien. Terwijl investeren in HR-technologie op het vlak van werknemersbeleving zoveel positiefs oplevert.’ Vasthouden aan verouderde processen leidt niet alleen tot inefficiëntie, hogere administratieve lasten en een grotere kans op fouten in salarisadministratie en contractbeheer. Er hangt nog een ander verborgen prijskaartje aan: werknemers voelen zich minder betrokken in een bedrijf waar processen niet optimaal of zelfs stroef verlopen.

Verbeteren werkervaring

Werkgevers met concrete vragen over digitalisering moeten, zegt Laurijssen, eerst een antwoord formuleren op een andere vraag: ‘Wat moet ik doen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers en potentiële werknemers? En hoe kan ik ervoor zorgen dat die werknemers op hun beurt dan ook weer een zinvolle bijdrage leveren aan het succes van mijn bedrijf? Dat moet altijd de basis zijn van waaruit je verder gaat.’ Hij wil maar zeggen: met de juiste digitale strategie, kan HR niet alleen processen optimaliseren, maar creëer je ook werkplekken waarin je medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en je bedrijf laten groeien. Laurijssen: ‘Moderne technologieën verbeteren de werkervaring. We gaan naar een toekomst waarin HR superdigitaal en tegelijkertijd supermenselijk is. Verlofaanvragen, opleidingsmogelijkheden, loonstroken
inzien en loonwensen inbrengen, dat zijn transactionele zaken waarop we op de technologie kunnen vertrouwen om dat efficiënt te doen. Maar op het moment dat je als werknemer bijvoorbeeld wilt gaan praten over een volgende stap in je loopbaan dan wil je ook echt iemand spreken, een persoon die met hart en ziel het gesprek aangaat. Daarin kan technologie nog steeds een mediërende rol spelen, bijvoorbeeld door een snelle, digitale agendering van gesprekken of webtechnologie die, zeker voor bedrijven met verspreide locaties, online overleg faciliteert.’

Opkomst van AI

Hoe zit het intussen met de stormachtige opkomst van AI? ‘Die gaat,’ zegt Laurijssen zonder aarzeling, ‘de wereld van het werken fundamenteel veranderen.’ Dan gaat het niet alleen om het automatiseren van routinetaken, maar ook om bijvoorbeeld de manier waarop bedrijven talent aantrekken, betrekken en ontwikkelen. Laurijssen wees al eerder op de mogelijkheid om met behulp van artificiële intelligentie efficiënter te werven én de toekomst te voorspellen: ‘Een aanwervingsproces is vaak tijdrovend en bevooroordeeld. AI kan helpen om cv’s door te spitten en de beste kandidaten te identificeren op basis van vooraf bepaalde criteria. Chatbots kunnen eerste interviews uitvoeren die een consistente en onbevooroordeelde aanpak garanderen tijdens de screening van kandidaten. AI kan zelfs de toekomstige prestaties van een sollicitant binnen je organisatie voorspellen. Zo kunnen HR-professionals zich focussen op de beste kandidaten en strategische wervingsbeslissingen nemen.’
Laurijssen is betrokken bij SEISMEC, een groot AI-onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam: ‘We onderzoeken hoe op de werkvloer de relatie tussen artificiële en menselijke intelligentie zal gaan werken. En hoe die van elkaar kunnen gaan leren. Ik zit daar namens SD Worx, wat aangeeft hoezeer we met de organisatie voorop willen blijven lopen in kennis van de nieuwste ontwikkelingen. En hoe graag we die willen delen met onze klanten. Dat zit in ons DNA, al tachtig jaar.’

SD Worx is de partner op het gebied van HR en payroll voor MKB- bedrijven, grotere organisaties én actief in 27 Europese landen. Meer weten? Klik hier of ga naar sdworx.nl

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025
Financieel

Bescherm je bedrijf: waarom merkregistratie bij BOIP zo belangrijk is

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}