Digitaliseren van HR-processen? Inzetten van AI? Met de juiste digitale strategie, kan HR niet alleen processen optimaliseren, maar creëer je ook werkplekken waarin je medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en je bedrijf laten groeien.
‘De kernvraag is: Wat moet ik doen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers en potentiële werknemers?’
Nog niet zo heel lang geleden was het opzetten van een digitale werkplek een ingewikkelde en kostbare uitdaging. Tegenwoordig zijn er voor het digitaliseren van de bedrijfsprocessen tal van toegankelijke en betaalbare oplossingen. Ook bij de digitalisering van HR en payroll hebben bedrijven grote stappen gezet. Hoewel daarbij volgens Jan Laurijssen, HR-visionair bij SD Worx, wél een kanttekening moet worden geplaatst: ‘De afstand tussen bedrijven die vooroplopen in digitalisering en bedrijven die daarin nog niet helemaal meegaan, is best groot. Dat heeft er ook mee te maken dat HR nog vaak als kostenpost wordt gezien. Terwijl investeren in HR-technologie op het vlak van werknemersbeleving zoveel positiefs oplevert.’ Vasthouden aan verouderde processen leidt niet alleen tot inefficiëntie, hogere administratieve lasten en een grotere kans op fouten in salarisadministratie en contractbeheer. Er hangt nog een ander verborgen prijskaartje aan: werknemers voelen zich minder betrokken in een bedrijf waar processen niet optimaal of zelfs stroef verlopen.
Verbeteren werkervaring
Werkgevers met concrete vragen over digitalisering moeten, zegt Laurijssen, eerst een antwoord formuleren op een andere vraag: ‘Wat moet ik doen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers en potentiële werknemers? En hoe kan ik ervoor zorgen dat die werknemers op hun beurt dan ook weer een zinvolle bijdrage leveren aan het succes van mijn bedrijf? Dat moet altijd de basis zijn van waaruit je verder gaat.’ Hij wil maar zeggen: met de juiste digitale strategie, kan HR niet alleen processen optimaliseren, maar creëer je ook werkplekken waarin je medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en je bedrijf laten groeien. Laurijssen: ‘Moderne technologieën verbeteren de werkervaring. We gaan naar een toekomst waarin HR superdigitaal en tegelijkertijd supermenselijk is. Verlofaanvragen, opleidingsmogelijkheden, loonstroken
inzien en loonwensen inbrengen, dat zijn transactionele zaken waarop we op de technologie kunnen vertrouwen om dat efficiënt te doen. Maar op het moment dat je als werknemer bijvoorbeeld wilt gaan praten over een volgende stap in je loopbaan dan wil je ook echt iemand spreken, een persoon die met hart en ziel het gesprek aangaat. Daarin kan technologie nog steeds een mediërende rol spelen, bijvoorbeeld door een snelle, digitale agendering van gesprekken of webtechnologie die, zeker voor bedrijven met verspreide locaties, online overleg faciliteert.’
Opkomst van AI
Hoe zit het intussen met de stormachtige opkomst van AI? ‘Die gaat,’ zegt Laurijssen zonder aarzeling, ‘de wereld van het werken fundamenteel veranderen.’ Dan gaat het niet alleen om het automatiseren van routinetaken, maar ook om bijvoorbeeld de manier waarop bedrijven talent aantrekken, betrekken en ontwikkelen. Laurijssen wees al eerder op de mogelijkheid om met behulp van artificiële intelligentie efficiënter te werven én de toekomst te voorspellen: ‘Een aanwervingsproces is vaak tijdrovend en bevooroordeeld. AI kan helpen om cv’s door te spitten en de beste kandidaten te identificeren op basis van vooraf bepaalde criteria. Chatbots kunnen eerste interviews uitvoeren die een consistente en onbevooroordeelde aanpak garanderen tijdens de screening van kandidaten. AI kan zelfs de toekomstige prestaties van een sollicitant binnen je organisatie voorspellen. Zo kunnen HR-professionals zich focussen op de beste kandidaten en strategische wervingsbeslissingen nemen.’
Laurijssen is betrokken bij SEISMEC, een groot AI-onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam: ‘We onderzoeken hoe op de werkvloer de relatie tussen artificiële en menselijke intelligentie zal gaan werken. En hoe die van elkaar kunnen gaan leren. Ik zit daar namens SD Worx, wat aangeeft hoezeer we met de organisatie voorop willen blijven lopen in kennis van de nieuwste ontwikkelingen. En hoe graag we die willen delen met onze klanten. Dat zit in ons DNA, al tachtig jaar.’