“Met 2,3 miljoen bezoekers per jaar zijn we het aan onze stand verplicht om meer te doen dan alleen financiële waardes na te streven. We willen een positieve impact hebben op onze omgeving en de mensen die we raken,” zegt Marloes van den Berg, Chief People & Sustainability Officer bij Koninklijke Jaarbeurs. “In 2030 willen wij de meest duurzame en vernieuwende organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa zijn.” Met een focus op duurzame groei en innovatieve oplossingen biedt Jaarbeurs een uitstekende locatie voor organisatoren die duurzaamheid najagen.
“Bij Jaarbeurs streven we naar duurzame evenementen die de wereld een beetje beter maken.”
Een toekomstgerichte visie
Marloes vertelt: “We motiveren onze klanten, bezoekers en medewerkers om duurzamere keuzes te maken. Daarnaast willen wij de duurzaamheidsambities van onze organisatoren aantoonbaar ondersteunen en stimuleren.” Dit streven wordt ondersteund door tal van initiatieven en concrete acties. Jaarbeurs werkt actief aan het verminderen van CO2-uitstoot, het implementeren van circulaire oplossingen en sociale initiatieven. “We werken onder andere samen met Trees for All; voor elk event bij Jaarbeurs planten we een boom ten behoeve van een beter klimaat, meer biodiversiteit en gezondere leefomstandigheden. Daarnaast werken we op congressen samen met Academie Spelderholt, waar jongeren met een verstandelijke beperking een werkplek krijgen in hospitality.”
Innovaties in duurzaamheid
Met aantrekkelijke alternatieven worden klanten en bezoekers gestimuleerd om een duurzame keuzes te maken. “Ons zero-waste beleid is een belangrijk onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie,” zegt Nynke Moorman, Adviseur People & Sustainability bij Jaarbeurs. “We focussen ons op het minimaliseren van afval en het gebruik van herbruikbare en circulaire materialen. Dit geldt voor alles, van beurstapijt tot catering.”
De horeca speelt ook een cruciale rol in de duurzaamheidsambities van Jaarbeurs. “Onze menu’s zijn tussen de 50-90% vegetarisch en we werken zoveel mogelijk met lokale en seizoensgebonden ingrediënten, we koken op maat en maken gebruik van verschillende innovatieve middelen om voedselverspilling te minimaliseren.” Met deze vernieuwende benadering heeft Jaarbeurs in 2022 de internationale UFI Sustainable Development Award gewonnen.
Duurzaamheid in alle markten
Marloes benadrukt dat het cruciaal is om duurzame initiatieven niet alleen binnen de organisatie te bevorderen, maar ook in alle markten waarin Jaarbeurs actief is. “Elk evenement biedt ruimte voor verduurzaming. We bieden ecologische deelnamepakketten, organiseren keynote- en contentprogramma’s gericht op verantwoorde thema’s en reiken awards uit voor de meest duurzame producten en deelnames. Daarnaast ondersteunen we innovatieve en groene oplossingen met speciale proposities.”
Duurzame mobiliteit en materialen
Een ander belangrijk aspect van de duurzaamheidsstrategie van Jaarbeurs is mobiliteit. “Onze locatie direct naast Utrecht Centraal maakt reizen per openbaar vervoer zeer aantrekkelijk,” zegt Nynke. “Dit helpt om de ecologische voetafdruk van onze bezoekers aanzienlijk te verkleinen. Bovendien bieden we duurzame opties voor organisatoren zoals circulaire meubels gemaakt van pet-flessen.”
Samen voor een groene toekomst
Jaarbeurs helpt organisatoren om hun evenementen zo duurzaam mogelijk te maken. “Of je nu een congres, awardshow of vakbeurs organiseert: bij Jaarbeurs vinden we dat duurzaamheid altijd op de agenda hoort te staan.” vertelt Marloes. “Wij bieden ook praktische tips en begeleiding om duurzame evenementen te organiseren, van hergebruik van materialen, advies voor duurzame catering met lokale producten, tot digitale branding en sociale impact. Het draagt allemaal bij aan een positief imago en is ook nog eens goed voor je portemonnee én bewustwording onder jouw deelnemers.”
Maak jouw volgende evenement niet alleen succesvol, maar ook duurzaam. Bezoek de website voor meer informatie over de duurzaamheidsinitiatieven en hoe Jaarbeurs jouw evenementen kunnen ondersteunen.