Digitale zorginnovatie met een positieve impact op patiënt én zorgverlener? Die begint bij goed luisteren. PharmaPartners maakt zorg weer toegankelijker, menselijker en toekomstbestendig.
Helaas geen onbekende situatie: je wilt een afspraak maken met de huisarts, neemt de lange wachttijd aan de telefoon voor lief, net als het soms lange wachten tot je mag langskomen. In de spreekkamer voer je een gesprek met een huisarts die, druk typend, vooral naar een computerscherm kijkt. Wordt er wel naar je geluisterd? ‘Hier ligt de frustratie niet alleen bij de patiënt, maar ook bij de zorgverlener,’ benadrukt Sander de Jong, Directeur Strategievorming bij PharmaPartners. ‘Allebei verlangen ze naar zorg die toegankelijker, slimmer en menselijker is.’ Martijn Ivens, manager innovatie Huisartsenzorg bij PharmaPartners, vult aan: ‘De patiënt kan het gevoel hebben niet te worden gehoord, maar de huisarts is, druk typend, zijn registratieplicht aan het vervullen. Veertig procent van het werk in de zorgverlening wordt opgeslokt door administratie en registratie.’ De Jong: ‘Tegelijk neemt de druk op de zorg toe, door de vergrijzing, door de toename van chronische zorg en door het tekort aan zorgpersoneel.’ Is technologie de oplossing? Ivens: ‘In de toepassing van AI zien we veel potentieel. Voorwaarde is dat innovatie altijd begint met luisteren. Wat heeft de patiënt nodig? Wat verlangt de zorgverlener?’ Het is de basis waarop marktleider PharmaPartners betrouwbare en toekomstgerichte zorg-ICT biedt. Ivens: ‘Zo hebben we voor een efficiënter en menselijker consult AI-spraakgestuurde verslaglegging geïntegreerd. Dat wordt nu op grote schaal door huisartsen omarmt. De arts kan de patiënt blijven aankijken, diens verhaal wordt opgenomen en direct verwerkt in het dossier – automatisch en kwalitatief erg goed. Er is weer tijd en ruimte voor een gesprek, de patiënt voelt zich gehoord en de arts wordt ontlast, hij hoeft ook niet meer bang te zijn dat hij iets voor de verslaglegging vergeet. Iedereen ervaart de waarde. Ook apothekers hebben grote interesse in deze AI-ontwikkeling, voor het voeren van gesprekken over medicatie.’
Impact voor patiënt én zorgverlener
De Jong wijst op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net en de app MedGemak: efficiënt voor patiënt en zorgverlener. Het is digitale zorg die wérkt: ‘Ik maak er zelf ook gebruik van. Stuur ik bijvoorbeeld een fotootje van mijn zoontje met een witte tong via een e-consult naar mijn huisarts. Ik hoef niet te bellen, ik hoef geen afspraak te maken en naar de spreekkamer toe. Ik krijg een antwoord en daar kan ik verder mee. Mocht er toch nog aanvullend onderzoek nodig zijn dan kan dit via een videoconsult. Tegelijk ontzorg ik de arts die nu weer meer tijd heeft voor patiënten met een complexe zorgvraag.’ Ivens: ‘We zeggen hier altijd: digitaal waar het kan, fysiek waar het moet. Zo bouwen we bij PharmaPartners niet aan tools, maar aan ver- trouwen, gemak en toekomstbestendigheid. Met impact voor patiënt én zorgverlener.’