In de strijd tegen huidkanker lanceert het Huidfonds het Zonvenant. Met een focus op buitensportverenigingen, scholen en bedrijven met buitenwerkers, biedt dit initiatief een krachtig wapen tegen huidschade door de zon.
Huidfonds lanceert Zonvenant voor effectieve zonbescherming bij scholen, buitensportverenigingen en bedrijven met buitenwerkers.
Zodra de zon schijnt gaan we in Nederland graag naar buiten. De huid is kwetsbaar voor de schadelijke effecten van de zon, die zich vaak pas jaren later manifesteren in de vorm van rimpels, pigmentvlekken of, in het ergste geval, huidkanker. Het risico op huidschade door uv-straling ligt al op de loer bij zonkracht 3. Nederland heeft de twijfelachtige eer om koploper in Europa te zijn wat betreft het aantal huidkankerdiagnoses. Dat zijn er maar liefst 77.000 per jaar (*cijfers 2023). Om de explosieve groei van huidkanker terug te dringen, heeft het Nationaal Huidfonds het Zonvenant in het leven geroepen.
Het Zonvenant – een start van een beweging
Met het Zonvenant wil het Nationaal Huidfonds dat zoveel mogelijk partijen samenwerken met als doel het voorkomen van huidkanker. Hierbij is de aandacht gericht op kinderen, sporters, recreanten en mensen die buiten werken, maar iedereen die zich wil inzetten om huidkanker te voorkomen, is welkom : van sportbond tot lokale sportvereniging, van strandtent tot school tot verzekeringsmaatschappij.
Van convenant naar Zonvenant
Het Zonvenant – de term is een kwinkslag naar het woord ‘convenant’, oftewel een schriftelijke afspraak tussen twee partijen over het leveren van prestaties – is een afspraak tussen een organisatie en het Nationaal Huidfonds voor het opnemen van huidkankerpreventie in beleid voor de komende drie jaar. Uiteindelijk wil het Huidfonds er naartoe dat zonveilig gedrag vanzelfsprekend wordt en is geborgd in beleid.
Van voorlichting tot pragmatische oplossingen
Het eerste probleem is dat mensen zich niet bewust zijn van de gevaren van UV-straling. Terwijl veel mensen wel nadenken over zonbescherming bij een dagje strand, wordt de noodzaak ervan vaak over het hoofd gezien tijdens alledaagse activiteiten zoals wandelen, fietsen of het bijwonen van sportevenementen. Vaak realiseert men zich ook niet dat de voorjaarszon vaak net zo sterk en soms zelfs nog sterker is als de zomerzon. Of zijn zich er niet van bewust dat de zon op een koude of bewolkte dag ook heel krachtig kan zijn en huidschade oplevert. Het tweede probleem is dat mensen niet weten wat ze precies moeten doen om zich te beschermen tegen uv-straling. De belangrijke preventietips ‘weren’ (blijf in de schaduw) en ‘kleren’ (zorg voor bedekkende kleding, hoed en zonnebril worden vaak overschaduwd door de commerciele boodschap ‘smeren’. En zelfs smeren wordt niet goed gedaan. Door met alle partijen die bij het Zonvenant zijn aangesloten dezelfde boodschap uit te dragen, kan er geen misverstand meer ontstaan over de beste manier om je te beschermen: weren, kleren, smeren. De derde stap is dat het goede gedrag zo makkelijk mogelijk uitvoerbaar moet zijn. Soms betekent dit dat mensen zelf dingen moeten aanpassen in hun gedrag (bijvoorbeeld het dragen van bedekkende kleding) en soms moet de omgeving aangepast worden (bijvoorbeeld door het creëren van schaduwplekken) of kan een sportwedstrijd op een ander moment van de dag worden gepland. Door zich aan te sluiten bij het Zonvenant krijgen organisaties praktische handvatten en de juiste informatie, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, en inspirerende voorbeelden van andere organisaties.
Zo zie je of jouw vereniging, organisatie of bedrijf bewust met zonbescherming omgaat
Organisaties, verenigingen en bedrijven die op een goede manier met de risico’s van de zon omgaan, kunnen dit door middel van aansluiting bij het Zonvenant zichtbaar maken. Ze krijgen een raamsticker en posters waarmee ze laten zien dat ze zonbescherming hoog in het vaandel hebben staan. Ook ontvangen ze verschillende communicatiemiddelen zoals social posts die ze gedurende het zonseizoen kunnen inzetten. Het Huidfonds wil het zo makkelijk mogelijk maken om mee te doen, want hoe meer partijen aansluiten hoe groter de beweging en hoe eerder we huidkanker een halt kunnen toeroepen.
Overkoepelende organisaties als strategische partners
Netwerkorganisaties worden opgeroepen om het Zonvenant als strategisch partner te steunen. Zij kunnen hun netwerk vervolgens motiveren om mee te doen. Zo wordt er een sneeuwbaleffect gecreëerd, waardoor er meer scholen, sportverenigingen en bedrijven met buitenwerkers worden bereikt.
“Het aantal strategisch partners groeit gestaag”, aldus Marijne Landman – directeur van het Nationaal Huidfonds. “GGD’s en gemeenten, maar ook organisaties zoals IKNL, NVDV en ziekenhuizen zoals VieCuri sluiten zich aan. In de komende tijd hopen we ook diverse buitensportbonden te enthousiasmeren.”. Huidkankerpreventie van het Huidfonds, meer dan alleen het Zonvenant
Het Nationaal Huidfonds ontwikkelt de landelijke meerjaren-campagne huidkankerpreventie, gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (www.voorkomhuidkanker.nl).
Voor basisscholen heeft het Huidfonds het gratis lesprogramma ZonSlim ontwikkeld Inschrijven via ZonSlim (www.onderwijsinformatie.nl) Kinderopvanglocaties kunnen gratis meedoen met de Zonnetjesweek (www.zonnetjesweek.nl). Het Huidfonds werkt samen met de vereniging van dermatologen (NVDV), en ontwikkelt haar interventies rondom huidkanker in nauw overleg met het Zonkracht Actieplatform (ZAP) en de Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland.