• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zaterdag 31 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Nationaal Huidfonds

Huidfonds lanceert Zonvenant voor zonveiligheid bij scholen, sportclubs en bedrijven

GezondheidBranded Content
27 mei 2024
3 min. leestijd

In de strijd tegen huidkanker lanceert het Huidfonds het Zonvenant. Met een focus op buitensportverenigingen, scholen en bedrijven met buitenwerkers, biedt dit initiatief een krachtig wapen tegen huidschade door de zon.

Huidfonds lanceert Zonvenant voor effectieve zonbescherming bij scholen, buitensportverenigingen en bedrijven met buitenwerkers.

Zodra de zon schijnt gaan we in Nederland graag naar buiten. De huid is kwetsbaar voor de schadelijke effecten van de zon, die zich vaak pas jaren later manifesteren in de vorm van rimpels, pigmentvlekken of, in het ergste geval, huidkanker. Het risico op huidschade door uv-straling ligt al op de loer bij zonkracht 3. Nederland heeft de twijfelachtige eer om koploper in Europa te zijn wat betreft het aantal huidkankerdiagnoses. Dat zijn er maar liefst 77.000 per jaar (*cijfers 2023). Om de explosieve groei van huidkanker terug te dringen, heeft het Nationaal Huidfonds het Zonvenant in het leven geroepen.

Het Zonvenant – een start van een beweging

Met het Zonvenant wil het Nationaal Huidfonds dat zoveel mogelijk partijen samenwerken met als doel het voorkomen van huidkanker. Hierbij is de aandacht gericht op kinderen, sporters, recreanten en mensen die buiten werken, maar iedereen die zich wil inzetten om huidkanker te voorkomen, is welkom : van sportbond tot lokale sportvereniging, van strandtent tot school tot verzekeringsmaatschappij.

Van convenant naar Zonvenant
Het Zonvenant – de term is een kwinkslag naar het woord ‘convenant’, oftewel een schriftelijke afspraak tussen twee partijen over het leveren van prestaties – is een afspraak tussen een organisatie en het Nationaal Huidfonds voor het opnemen van huidkankerpreventie in beleid voor de komende drie jaar. Uiteindelijk wil het Huidfonds er naartoe dat zonveilig gedrag vanzelfsprekend wordt en is geborgd in beleid.

Van voorlichting tot pragmatische oplossingen
Het eerste probleem is dat mensen zich niet bewust zijn van de gevaren van UV-straling. Terwijl veel mensen wel nadenken over zonbescherming bij een dagje strand, wordt de noodzaak ervan vaak over het hoofd gezien tijdens alledaagse activiteiten zoals wandelen, fietsen of het bijwonen van sportevenementen. Vaak realiseert men zich ook niet dat de voorjaarszon vaak net zo sterk en soms zelfs nog sterker is als de zomerzon. Of zijn zich er niet van bewust dat de zon op een koude of bewolkte dag ook heel krachtig kan zijn en huidschade oplevert. Het tweede probleem is dat mensen niet weten wat ze precies moeten doen om zich te beschermen tegen uv-straling. De belangrijke preventietips ‘weren’ (blijf in de schaduw) en ‘kleren’ (zorg voor bedekkende kleding, hoed en zonnebril worden vaak overschaduwd door de commerciele boodschap ‘smeren’. En zelfs smeren wordt niet goed gedaan. Door met alle partijen die bij het Zonvenant zijn aangesloten dezelfde boodschap uit te dragen, kan er geen misverstand meer ontstaan over de beste manier om je te beschermen: weren, kleren, smeren. De derde stap is dat het goede gedrag zo makkelijk mogelijk uitvoerbaar moet zijn. Soms betekent dit dat mensen zelf dingen moeten aanpassen in hun gedrag (bijvoorbeeld het dragen van bedekkende kleding) en soms moet de omgeving aangepast worden (bijvoorbeeld door het creëren van schaduwplekken) of kan een sportwedstrijd op een ander moment van de dag worden gepland. Door zich aan te sluiten bij het Zonvenant krijgen organisaties praktische handvatten en de juiste informatie, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, en inspirerende voorbeelden van andere organisaties.

Zo zie je of jouw vereniging, organisatie of bedrijf bewust met zonbescherming omgaat
Organisaties, verenigingen en bedrijven die op een goede manier met de risico’s van de zon omgaan, kunnen dit door middel van aansluiting bij het Zonvenant zichtbaar maken. Ze krijgen een raamsticker en posters waarmee ze laten zien dat ze zonbescherming hoog in het vaandel hebben staan. Ook ontvangen ze verschillende communicatiemiddelen zoals social posts die ze gedurende het zonseizoen kunnen inzetten. Het Huidfonds wil het zo makkelijk mogelijk maken om mee te doen, want hoe meer partijen aansluiten hoe groter de beweging en hoe eerder we huidkanker een halt kunnen toeroepen.

Overkoepelende organisaties als strategische partners
Netwerkorganisaties worden opgeroepen om het Zonvenant als strategisch partner te steunen. Zij kunnen hun netwerk vervolgens motiveren om mee te doen. Zo wordt er een sneeuwbaleffect gecreëerd, waardoor er meer scholen, sportverenigingen en bedrijven met buitenwerkers worden bereikt.
“Het aantal strategisch partners groeit gestaag”, aldus Marijne Landman – directeur van het Nationaal Huidfonds. “GGD’s en gemeenten, maar ook organisaties zoals IKNL, NVDV en ziekenhuizen zoals VieCuri sluiten zich aan. In de komende tijd hopen we ook diverse buitensportbonden te enthousiasmeren.”. Huidkankerpreventie van het Huidfonds, meer dan alleen het Zonvenant
Het Nationaal Huidfonds ontwikkelt de landelijke meerjaren-campagne huidkankerpreventie, gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (www.voorkomhuidkanker.nl).

Voor basisscholen heeft het Huidfonds het gratis lesprogramma ZonSlim ontwikkeld Inschrijven via ZonSlim (www.onderwijsinformatie.nl) Kinderopvanglocaties kunnen gratis meedoen met de Zonnetjesweek (www.zonnetjesweek.nl). Het Huidfonds werkt samen met de vereniging van dermatologen (NVDV), en ontwikkelt haar interventies rondom huidkanker in nauw overleg met het Zonkracht Actieplatform (ZAP) en de Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland.

Benieuwd naar de mogelijkheden? bezoek de website van Nationaal Huidfonds

Interessante artikelen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties
Algemeen

Wij zijn er als elke seconde telt Verisure combineert technologie en mensenwerk voor razendsnelle respons bij inbraak en noodsituaties

29 mei 2025
Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   
Algemeen

Zin in zomervakantie? Ga goed voorbereid weg met Care Plus®.   

29 mei 2025
Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker
Algemeen

Ed’s neusvleugel moest worden weggesneden door huidkanker

29 mei 2025
De nieuwe smart #5 is gemaakt voor het avontuur
Algemeen

De nieuwe smart #5 is gemaakt voor het avontuur

29 mei 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025
Goede betaalbare zorg is in ieders belang
Dossiers

Goede betaalbare zorg is in ieders belang

26 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}