De wijze waarop Garanti BBVA International zich onderscheidt als bank zie je terug in haar slogan: persoonlijk, fair en verantwoord. Het geeft aan hoe de bank handelt in haar klantenservice en bedrijfsvoering, en het zorgt voor een unieke, mensgerichte bankervaring.
“Onze bank maakt deel uit van BBVA, in Europa één van de grootste banken.”
Persoonlijke bankervaring
Garanti BBVA International is trots op het behouden van een persoonlijke touch in een steeds digitaler wordende wereld. Volgens CEO Erhan Zeyneloglu stelt de digitale capaciteit van de bank klanten in staat om gemakkelijk toegang te krijgen tot diensten, maar het persoonlijke aspect is wat de bank onderscheidt. “We zijn grotendeels een digitale bank, maar als het gaat om de persoonlijke touch, wil je met iemand praten”, legt Zeyneloglu uit. Het eigen interne klantrelatieteam van Garanti BBVA International (het is geen extern callcenter) is goed geïnformeerd over hun klanten en hun behoeften. Het biedt antwoorden en ondersteuning die verder gaan dan standaardreacties. “Er is dus iemand die naar je luistert. En niet een clichéantwoord geeft. Zowel bij verzoeken die we wel als niet kunnen vervullen. We hebben de mogelijkheid om het persoonlijk toe te lichten. In een tijd waarin dit maar al te vaak wordt vergeten.”
Fair en transparant
Fair en transparantie zijn essentieel voor Garanti BBVA International. Zeyneloglu benadrukt dat de producten van de bank eenvoudig zijn, zonder verborgen voorwaarden. “We bieden een product aan, en het product is heel transparant, heel simpel”, merkt hij op. Klanten weten precies wat ze kunnen verwachten van de diensten van Garanti BBVA International. In situaties waarin uitzonderingen nodig zijn, zoals tijdens persoonlijke noodsituaties, streeft de bank ernaar fair te handelen. “Het is niet zwart-wit. Je moet fair zijn tegenover de mensen”, zegt Zeyneloglu. “De afgelopen 34 jaar hebben we nooit anders gedaan. We zijn hier al een tijdje.” Deze flexibele en humane benadering van bankieren zorgt ervoor dat klanten zich gewaardeerd en begrepen voelen, zelfs in uitdagende omstandigheden. Het draait bij de bank om de focus op relatiebeheer in plaats van louter transacties.
Verantwoord bankieren
Als financiële instelling is Garanti BBVA International zich bewust van haar verantwoording. “Wij houden altijd in gedachten dat we het geld van andere mensen beheren”, benadrukt Zeyneloglu. Garanti BBVA International laat een sterke kapitaalratio zien en herinvesteert voortdurend in de bank zelf om te zorgen voor haar financiële stabiliteit. Daarnaast is de bank zeer sociaalmaatschappelijk betrokken. Het beschikt over het ISO 14001-certificaat voor milieumanagement en de bank werkt samen met diverse instellingen om positief bij te dragen aan de samenleving. De samenwerking met organisaties zoals het FOAM Museum, Stichting AAP en Stichting Make-A-Wish Nederland zijn mooie voorbeelden. “Dit zie je terug in de groepsstrategie. We maken deel uit van een grote wereldwijde bank, BBVA. De groep is enorm gedreven om maatschappelijk verantwoorde en milieudoelen te bereiken. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. De inclusieve benadering van Garanti BBVA International zorgt ervoor dat alle klanten, inclusief niet-digitale klanten, de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. We behouden onze producten nog steeds voor niet-digitale klanten, en zij zijn daardoor onze meest loyale klanten”, zegt Zeyneloglu. “Geld is onze kernactiviteit, maar zonder de menselijke touch heeft het geen waarde. Als een klant op vrijdagmiddag onze hulp nodig heeft waardoor we bijvoorbeeld een corresponderende bank moeten bellen om te helpen, dan doen we dat. Ook als dat betekent dat het weekend van onze medewerker pas later kan beginnen. Het is onze betekenis van menselijke touch.”