De manier waarop mensen betalen verschuift in hoog tempo. In deze verschuiving moet wel iedereen mee kunnen bewegen. Voor betaaltechnologie bedrijf Mastercard staat toegankelijkheid voor iedereen centraal.
‘Innovatie kan hand in hand gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid: betaalgemak én betaalbaarheid voor iedereen,’ aldus Country Manager Mastercard Nederland Jan-Willem Van der Schoot. Vanuit onze rol willen we ervoor zorgen dat iedereen zich comfortabel voelt met de technologieën van vandaag. We houden vanaf het ontwerpproces rekening met toegankelijkheid. Het moet gemakkelijk zijn om te gebruiken. En het moet veilig zijn, zodat we zeker weten dat degene die de transactie doet ook de kaarthouder is.’ Als voorbeeld noemt Van der Schoot het 16-cijferige kaartnummer, de vervaldatum en cvc-code. ‘Als je niet vaak een online aankoop doet, kan dat omslach- tig aanvoelen. Dus dat proberen we zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom hebben we Click to Pay geïntroduceerd: een manier om online te betalen zonder elke keer handmatig kaartgegevens in te hoeven voeren.’ Nog een voorbeeld van het streven naar toegankelijkheid is de Mastercard Touch Card. Dit is een betaalpas met voelbare, onderscheidende inkepingen voor mensen met een visuele beperking. Getest met de doelgroep en gesteund door onder andere de Oogvereniging. ‘Met de brede uitrol van de Mastercard Touch Card de komende jaren spreken we met trots van een nieuwe standaard voor toegankelijke betaalkaarten in Nederland.’
Versleuteling van kaartgegevens
Veiligheid is eveneens een belangrijk onderwerp in het toegankelijk maken van betalingsverkeer, want het bepaalt het vertrouwen. ‘Om het betalen nog veiliger te maken, zorgen we ervoor dat bedrijven je kaartnummer niet meer opslaan zoals dat op je betaalpas staat. Koop je bijvoorbeeld een vliegticket, dan worden jouw kaartgegevens versleuteld. De luchtvaartmaatschappij waar jij je vlucht boekt krijgt een unieke “token” die alleen aan betalingen naar hen is gekoppeld. Andere webwinkels of dienstverleners ontvangen weer een eigen unieke token.’ Hetzelfde geldt voor je betaalpas op je smartphone. ‘Als crimineel heb je niets aan die tokens, want die zijn gelinkt aan een apparaat of een specifieke winkelier, waardoor de veiligheid in het gehele proces is gewaarborgd. Ons doel: tokenized online betalingen de standaard maken tegen 2030.’ Een andere belangrijke innovatie zit in de nieuwe betaalpas, of pinpas zoals we in Nederland zeggen, die iedereen krijgt als de oude moet worden vervangen. ‘De nieuwe betaalpas, de Debit Mastercard, krijgt dezelfde eigenschappen als een creditcard, dus je kunt er straks overal online mee betalen. Met dezelfde zekerheden, zoals dat je je geld terug kunt krijgen als het product niet aankomt.’
Brede technologiepartner
‘We zijn getransformeerd van een bedrijf dat kaartbetalingen faciliteert naar een bredere technologie partner voor banken, overheden en bedrijven,’ zegt Van der Schoot trots. ‘Dat je in een nanoseconde betaalt, lijkt net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan. Maar net als het niet makkelijk is om voor zuiver water te zorgen, kost het veel energie om betalingen veilig te laten verlopen, zonder dat iemand doorheeft wat er aan inspanningen achter zit.’ Hij vervolgt: ‘Ik zeg wel eens grappend, maar ook wel met een serieuze ondertoon, dat we een van de allereerste fintechs wereldwijd zijn.’ Wij beheren je geld niet en zien je gegevens niet. Dat weet alleen de bank die de kaart uitgeeft.’ Vier zaken zijn daar belangrijk voor, vertelt hij. ‘Je hebt betaalkaarten nodig; wij hebben 3,5 miljard kaarten wereldwijd. Je hebt plekken nodig waar je met je kaart kan betalen; dat kan met Mastercard op 150 miljoen locaties in de wereld. Je hebt een merk nodig dat mensen vertrouwen: Mastercard. En je hebt afspraken nodig, waarvan je zeker weet dat onze klanten zich daaraan zullen houden. De technologie knoopt dat aan elkaar. Zo kan je altijd betalen op jouw voorkeursmanier.’
In- en uitchecken OV
Nederland loopt wereldwijd voorop qua adoptie van digitale betaaloplossingen. Bijna de helft van de Nederlanders betaalt met de smartphone en negen van de tien transacties is contactloos. ‘Als je kijkt hoe je nog niet zo lang geleden betaalde en hoe je nu betaalt, is het bizar hoe snel de technologie en het betaalgedrag zich heeft ontwikkeld,’ zegt Van der Schoot. ‘We mogen best trots zijn op wat we allemaal de afgelopen jaren hebben bereikt qua betaalgemak en toegankelijke opties. Miljoenen mensen checken in het openbaar vervoer in en uit met een betaalpas. Je hoeft het maar één keer uit te leggen en mensen snappen het.’ Het is een voorbeeld van hoe innovatie hand in hand kan gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid: betaalgemak én betaalbaarheid voor iedereen. ‘Als een betaaloplossing vanzelf wordt opgepakt, weten wij dat we ons werk goed hebben gedaan en zijn we heel blij. Als in de RAI een beurs plaatsvindt, staat aan het eind van de dag niemand in de rij voor de kaartautomaat. Je legt je pas op het poortje als je incheckt bij de metro of trein en opnieuw als je op je bestemming bent en je hebt betaald. Daar zitten heel veel mensen tussen die anders de taxi of de auto hadden gepakt. Dus we helpen mensen ook nog eens om hun gedrag te veranderen.’






