• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 20 november 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Mastercard

Mastercard maakt betalen toegankelijk voor iedereen

FinancieelBranded Content
20 nov 2025
2 min. leestijd

De manier waarop mensen betalen verschuift in hoog tempo. In deze verschuiving moet wel iedereen mee kunnen bewegen. Voor betaaltechnologie bedrijf Mastercard staat toegankelijkheid voor iedereen centraal.

‘Innovatie kan hand in hand gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid: betaalgemak én betaalbaarheid voor iedereen,’ aldus Country Manager Mastercard Nederland Jan-Willem Van der Schoot. Vanuit onze rol willen we ervoor zorgen dat iedereen zich comfortabel voelt met de technologieën van vandaag. We houden vanaf het ontwerpproces rekening met toegankelijkheid. Het moet gemakkelijk zijn om te gebruiken. En het moet veilig zijn, zodat we zeker weten dat degene die de transactie doet ook de kaarthouder is.’ Als voorbeeld noemt Van der Schoot het 16-cijferige kaartnummer, de vervaldatum en cvc-code. ‘Als je niet vaak een online aankoop doet, kan dat omslach- tig aanvoelen. Dus dat proberen we zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom hebben we Click to Pay geïntroduceerd: een manier om online te betalen zonder elke keer handmatig kaartgegevens in te hoeven voeren.’ Nog een voorbeeld van het streven naar toegankelijkheid is de Mastercard Touch Card. Dit is een betaalpas met voelbare, onderscheidende inkepingen voor mensen met een visuele beperking. Getest met de doelgroep en gesteund door onder andere de Oogvereniging. ‘Met de brede uitrol van de Mastercard Touch Card de komende jaren spreken we met trots van een nieuwe standaard voor toegankelijke betaalkaarten in Nederland.’

Versleuteling van kaartgegevens

Veiligheid is eveneens een belangrijk onderwerp in het toegankelijk maken van betalingsverkeer, want het bepaalt het vertrouwen. ‘Om het betalen nog veiliger te maken, zorgen we ervoor dat bedrijven je kaartnummer niet meer opslaan zoals dat op je betaalpas staat. Koop je bijvoorbeeld een vliegticket, dan worden jouw kaartgegevens versleuteld. De luchtvaartmaatschappij waar jij je vlucht boekt krijgt een unieke “token” die alleen aan betalingen naar hen is gekoppeld. Andere webwinkels of dienstverleners ontvangen weer een eigen unieke token.’ Hetzelfde geldt voor je betaalpas op je smartphone. ‘Als crimineel heb je niets aan die tokens, want die zijn gelinkt aan een apparaat of een specifieke winkelier, waardoor de veiligheid in het gehele proces is gewaarborgd. Ons doel: tokenized online betalingen de standaard maken tegen 2030.’ Een andere belangrijke innovatie zit in de nieuwe betaalpas, of pinpas zoals we in Nederland zeggen, die iedereen krijgt als de oude moet worden vervangen. ‘De nieuwe betaalpas, de Debit Mastercard, krijgt dezelfde eigenschappen als een creditcard, dus je kunt er straks overal online mee betalen. Met dezelfde zekerheden, zoals dat je je geld terug kunt krijgen als het product niet aankomt.’

Brede technologiepartner

‘We zijn getransformeerd van een bedrijf dat kaartbetalingen faciliteert naar een bredere technologie partner voor banken, overheden en bedrijven,’ zegt Van der Schoot trots. ‘Dat je in een nanoseconde betaalt, lijkt net zo vanzelfsprekend als water uit de kraan. Maar net als het niet makkelijk is om voor zuiver water te zorgen, kost het veel energie om betalingen veilig te laten verlopen, zonder dat iemand doorheeft wat er aan inspanningen achter zit.’ Hij vervolgt: ‘Ik zeg wel eens grappend, maar ook wel met een serieuze ondertoon, dat we een van de allereerste fintechs wereldwijd zijn.’ Wij beheren je geld niet en zien je gegevens niet. Dat weet alleen de bank die de kaart uitgeeft.’ Vier zaken zijn daar belangrijk voor, vertelt hij. ‘Je hebt betaalkaarten nodig; wij hebben 3,5 miljard kaarten wereldwijd. Je hebt plekken nodig waar je met je kaart kan betalen; dat kan met Mastercard op 150 miljoen locaties in de wereld. Je hebt een merk nodig dat mensen vertrouwen: Mastercard. En je hebt afspraken nodig, waarvan je zeker weet dat onze klanten zich daaraan zullen houden. De technologie knoopt dat aan elkaar. Zo kan je altijd betalen op jouw voorkeursmanier.’

In- en uitchecken OV

Nederland loopt wereldwijd voorop qua adoptie van digitale betaaloplossingen. Bijna de helft van de Nederlanders betaalt met de smartphone en negen van de tien transacties is contactloos. ‘Als je kijkt hoe je nog niet zo lang geleden betaalde en hoe je nu betaalt, is het bizar hoe snel de technologie en het betaalgedrag zich heeft ontwikkeld,’ zegt Van der Schoot. ‘We mogen best trots zijn op wat we allemaal de afgelopen jaren hebben bereikt qua betaalgemak en toegankelijke opties. Miljoenen mensen checken in het openbaar vervoer in en uit met een betaalpas. Je hoeft het maar één keer uit te leggen en mensen snappen het.’ Het is een voorbeeld van hoe innovatie hand in hand kan gaan met maatschappelijke verantwoordelijkheid: betaalgemak én betaalbaarheid voor iedereen. ‘Als een betaaloplossing vanzelf wordt opgepakt, weten wij dat we ons werk goed hebben gedaan en zijn we heel blij. Als in de RAI een beurs plaatsvindt, staat aan het eind van de dag niemand in de rij voor de kaartautomaat. Je legt je pas op het poortje als je incheckt bij de metro of trein en opnieuw als je op je bestemming bent en je hebt betaald. Daar zitten heel veel mensen tussen die anders de taxi of de auto hadden gepakt. Dus we helpen mensen ook nog eens om hun gedrag te veranderen.’

Interessante artikelen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’
Algemeen

‘Sociale innovatie is extra waardevol als je een grote groep bereikt’

20 november 2025
Hybride warmtepomp: het beste van twee werelden
Duurzaamheid

Hybride warmtepomp: het beste van twee werelden

20 november 2025
Rust in je hoofd met diabetes
Gezondheid

Rust in je hoofd met diabetes

20 november 2025
De hartoperatie van de toekomst: innovatief en patiëntgericht
Wetenschap

De hartoperatie van de toekomst: innovatief en patiëntgericht

20 november 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Een laatste gebaar met blijvende waarde

11 november 2025
Dossiers

Aan de toekomst bouwen met keuzes die tellen

28 oktober 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}