• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 2 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Het is nooit te laat om te starten met beleggen

FinancieelBranded Content
15 dec 2021
5 min. leestijd

2021 is opnieuw een goed beursjaar. Steeds meer Nederlanders beleggen. “Dat is gezien de voortdurende koersstijgingen op de beurs niet zo vreemd,” verklaart directeur Martine Hafkamp van Vermogensbeheerder Fintessa. “Koerswinsten trekken nieuwe beleggers aan.” Gevraagd naar de recordstanden op de beurs constateert ze dat de meeste trackers en beleggingsfondsen vooral in de ‘dure’ aandelen zitten. “Wie verder kijkt vindt ook andere mogelijkheden.”

Het alternatief voor beleggen, een spaarrekening, is momenteel oninteressant. “Bij een rente van nul of negatief en een inflatie van 5,6 procent ga je er als spaarder ieder jaar hard op achteruit. Met beleggen heb je in ieder geval een kans om de inflatie bij te houden of zelfs te verslaan, afhankelijk van je beleggingen,” stelt Hafkamp als reden voor het snelgroeiend aantal beleggers. Ze noemt nog een tweede ontwikkeling: “Een groeiend aantal mensen realiseert zich dat hun via de werkgever opgebouwde pensioen weleens kan tegenvallen. Daarom werken zij zelf aan hun appeltje voor de dorst om zo hun huidige levensstandaard te kunnen vasthouden. Wat daarbij helpt is dat beleggen populairder en meer toegankelijk is door de komst van allerlei apps.”

Overtreffende bedrijfswinsten

De beursrally van 2021 (en 2020) kent feitelijk twee grote motoren, stelt Hafkamp: de lage rente en de hoge bedrijfswinsten. “Door de historisch lage rente zijn de alternatieven voor beleggen in aandelen oninteressant. Heel veel geld is daardoor op zoek naar rendement. Het is ook nog eens zo dat die lage rente de winstgevendheid van het bedrijfsleven opstuwt. Bedrijven zijn minder geld kwijt op hun leningen. De bedrijfswinsten blijken telkens weer beter dan verwacht, en niet zo’n beetje ook.” Het consumentenvertrouwen is groot. “Nadat we vorig jaar wereldwijd noodgedwongen hebben gespaard, omdat we ons geld niet aan vakanties en horeca konden uitgeven, is dit jaar sprake van een enorme inhaalvraag naar goederen en diensten.” De sterke arbeidsmarkt werkt dat extra in de hand. Er zijn steeds meer mensen aan het werk en die hebben meer te besteden. “Kortom, hogere bedrijfswinsten en een lage rente zijn samen ruim voldoende voor een rally.”

Goedkope aandelen

Het is nooit te laat om te beleggen, meent Hafkamp. “Hoogste punten ooit worden altijd weer verbroken door nieuwe recordstanden. Bovendien ligt het er maar net aan waar je in wil gaan beleggen. De koersen van een opvallend groot aantal beursgenoteerde aandelen staan op dit moment op een laagste punt ooit. Dat is zeker geen teken van een overspannen hoge markt. De indices worden vooral getrokken door een relatief klein aantal succesaandelen met een enorm hoge marktkapitalisatie. Die bedrijven zijn grotendeels afkomstig uit de technologiesector. Gek genoeg zijn er op dit moment zowel heel dure als behoorlijk goedkope aandelen verkrijgbaar.” Een probleem is wel dat de meeste trackers en beleggingsfondsen vooral in de ‘dure’ aandelen zitten. Dat zijn nu net de beleggingen waar de beginnende belegger vaak heen wordt gestuurd door zijn bank of adviseur of zelf door wordt aangetrokken.” Haar advies is breder te kijken: “Je moet goed nadenken waarom je waarin wilt beleggen. De meest populaire aandelen op de beurs zijn inderdaad niet goedkoop, maar wie verder kijkt vindt ook andere mogelijkheden.”

Verwachtingen voor 2022

De beursverwachtingen voor 2022 zijn onder meer afhankelijk van de ontwikkelingen rond de coronapandemie. “De gestegen inflatie en de maar voortdurende pandemie kunnen de beurzen mogelijk weer opnieuw onder druk zetten. Het beperkt bovendien de mogelijkheden van centrale banken om te blijven verruimen,” constateert Hafkamp. “Blijft de corona beheersbaar, dan kan de economie verder groeien als de tekorten aan containers, chips, grondstoffen en personeel langzaam maar zeker worden opgelost. Beleggers hebben na twee goede jaren, 2020 was uiteindelijk een goed beursjaar, geen reden tot klagen,” stelt ze relativerend vast. “Het blijft geen feest. We zitten nu ver boven het gemiddelde qua rendement. Een iets minder jaar zal het rendement weer meer richting normaal sturen. De beurzen hebben, onder andere door de grootschalige steun van overheden en centrale banken, een enorm voorschot genomen op de toekomst. Veel winsten zijn al binnen. Dat kan effect hebben en zorgen voor mindere jaren daarna.”

Momenteel is er een trend waarbij conglomeraten als General Electric, Toshiba en Johnson & Johnson worden opgesplitst. Hafkamp noemt het ‘een kwestie van eb en vloed’. “Er zijn perioden dat conglomeraten populair zijn en perioden van ‘deconglomeratie’, als dat woord bestaat. Het voordeel van het opsplitsen van een conglomeraat is dat er verborgen waarde vrijkomt. De afzonderlijke onderdelen zijn vaak beter te waarderen dan het geheel.” Momenteel lijkt focus op de corebusiness de mode, maar dat kan in de toekomst ook weer veranderen. “De meeste huidige grootmachten, zoals Microsoft, Amazon en Alphabet (Google) zijn steeds meer conglomeraten. Amazon is van online boekenwinkeltje van weleer uitgegroeid tot e-commercegigant, maar is ook de grootste aanbieder van clouddiensten van de wereld en van de streamingsdienst Amazon Prime. Een toekomstige opsplitsing ligt in de lijn der verwachtingen. Het wordt immers steeds moeilijker zulke bedrijven goed te blijven besturen.”

Elke beursperiode heeft een gezichtsbepalende bestuursvoorzitter, zoals voorheen Jack Welch van General Electric en Steve Jobs van Apple. Momenteel is dat Elon Musk. “Het zijn uitvloeisels van de tijdgeest en daarom populair.” Ze inspireren, maar, zo relativeert Hafkamp “opvallend is dat na hun vertrek de betreffende bedrijven zich vaak gewoon verder ontwikkelen. Satya Nadella bij Microsoft, Tim Cook bij Apple en Sundar Pichai bij Alphabet zijn allen opvolgers van de grote visionairs die hen voorgingen. Vaak is het zo dat wanneer de aandacht zich al te zeer op een enkele persoon richt, de tijd van de betreffende bestuursvoorzitter wel zo’n beetje voorbij is. Achteraf blijkt hun rol niet zo belangrijk te zijn geweest als lang werd gedacht. Jack Welch is daar een goed voorbeeld van.”

Voor meer informatie: www.fintessa.nl

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}