• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Fraudehelpdesk Zakelijk: gratis eerste loket voor ondernemers bij cybercrime

FinancieelBranded Content
26 sep 2023
5 min. leestijd

Voor bedrijven die slachtoffer zijn van een van de vele vormen van fraude is er de Fraudehelpdesk Zakelijk. Met advies probeert zij ondernemers verder te helpen, maar zeker ook slachtoffers te voorkomen. Directeur-bestuurder Esther van der Ploeg vertelt. ‘Wij bieden mkb’ers en zzp’ers laagdrempelige ondersteuning bij cyberweerbaarheid en fraude.’

‘Via Whatsapp kreeg een ondernemer een bericht van een CEO van een Canadees bedrijf waar hij al acht jaar zaken mee deed. Het telefoonnummer was veranderd, maar de profielfoto was dezelfde. Het bericht ging over een geheim project, waar ook een Franse advocaat bij betrokken was. De ondernemer in kwestie had die Franse advocaat nog aan de telefoon gehad, het leek dus allemaal heel geloofwaardig. Uiteindelijk kreeg de ondernemer het verzoek om 47.000 euro over te maken op een Franse bankrekening en dat deed hij ook.’ Esther van der Ploeg, sinds 1 september op interim basis directeur-bestuurder van de Fraudehelpdesk, heeft niet veel moeite om voorbeelden van online fraude op te sommen. Het bovenstaande is een voorbeeld van zogeheten CEO-fraude. En iedereen voelt wel op zijn klompen aan hoe het verhaal afloopt. ‘Een dag later had de ondernemer contact met de CEO, op diens gebruikelijke telefoonnummer. Toen werd duidelijk dat deze ondernemer het slachtoffer was van scam, oplichterij. Hij nam contact op met zijn bank, deed aangifte, maar het was tevergeefs.’

Losgeld voor versleutelde bestanden

Helaas worden op deze manier duizenden bedrijven slachtoffer van de vele vormen van cybercrime, zoals phishing, DDos-aanvallen en ransomware. Ransomware, in het Nederlands ook wel gijzelsoftware genoemd, is een computervirus dat de computer of de bestanden erop kaapt en de data versleutelt zodat ze niet meer toegankelijk zijn. De criminelen proberen je vervolgens losgeld (‘ransom’) te laten betalen om weer toegang te kunnen krijgen tot de versleutelde bestanden. Dat heeft enorme gevolgen: je bedrijfsvoering wordt verstoord of platgelegd, en je hebt een datalek waarover je moet communiceren met de AP én met je klanten. Dat kan imagoschade betekenen en ook financieel kan het behoorlijk oplopen. Niet alleen het losgeld en de kosten om alles weer te herstellen en op te schonen, maar ook de misgelopen inkomsten. Van der Ploeg: ‘Laatst nog hoorde ik van een ondernemer die overstapte van het ene internetbeveiligingsbedrijf naar het andere. Kennelijk precies op het moment van overstap zagen criminelen kans zijn netwerk binnen te dringen en alle bestanden te versleutelen. De ondernemer had geen idee wat hij precies verkeerd had gedaan. Uit onderzoek bleek dat hij de enige in zijn organisatie was die iets had kunnen doen wat tot deze situatie had geleid. Hij was zich in elk geval nergens van bewust. Hoe dan ook, de cybercriminelen eisten 1,3 miljoen aan Bitcoin losgeld.’

Fraudehelpdesk Zakelijk

Van der Ploeg kan zo nog wel een tijd doorgaan met praktijkvoorbeelden noemen van ondernemers die ten prooi gevallen zijn aan cybercriminelen. Om al deze ondernemers en ook particulieren te helpen bestaat de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk Zakelijk is daarbij de zakelijke tak. ‘Die vormt het gratis eerste loket voor ondernemers met vragen over cyberveiligheid en fraude. Wij bieden mkb’ers en zzp’ers laagdrempelige ondersteuning bij cyberweerbaarheid en fraude. Denk daarbij aan een telefonische helpdesk, juridische ondersteuning en diverse tools. Verder onderzoeken we de mogelijkheid van ‘persoonlijke incident response’, waarbij ondernemers 24/7 meldingen kunnen doen. Je wilt immers meteen geholpen worden als je slachtoffer bent. Wij kunnen deze ondernemers vervolgens adviseren over wat ze moeten doen.’

Wees alert

Bij dat laatste staat de Fraudehelpdesk zeker niet alleen, zegt Van der Ploeg. ‘We werken graag samen met andere partijen, zoals de politie, regionale securitybedrijven, het Digital Trust Center en opleiders als Saxion. Daarbij willen wij fungeren als spin in het web. Ons netwerk, waarin overigens meer organisaties welkom zijn, helpt ons om dat ene loket te zijn om ondernemers te adviseren bij fraude. Bij dat advieswerk maken we ook gebruik van onze eigen onderzoeksdata.’ Ten slotte wil Van der Ploeg een beroep doen op de alertheid van alle Nederlandse ondernemers. ‘Denk niet dat je nooit slachtoffer wordt. Iedere ondernemer, hoe klein ook, is interessant voor cybercriminelen. Cyberweerbaarheid bestaat allereerst uit bewustwording dat het risico reëel is en dat de toekomst van je bedrijf op het spel staat. Risico’s zijn nooit helemaal uit te bannen, maar wel te beperken (zie kader, red.).’

Praktische tips: hoe kun je als organisatie de risico’s beperken?

⦁          Breng de risico’s voor jouw bedrijf in kaart: waar liggen de kwetsbaarheden? Welke afspraken zijn er gemaakt met de ICT-leverancier en wie doet wat in het geval van een dreiging?

⦁          Houd alle apparaten up-to-date met de nieuwste beveiligingsupdates en gebruik betrouwbare antivirussoftware. Zorg voor veilige instellingen van de internet- en netwerkverbindingen. Weet je zelf niet hoe dat moet? Schakel dan een specialist in.

⦁          Bescherm je e-mailadres en maildomein tegen spoofing en hacken: gebruik technieken als SPF, DKIM en DMARC. Weet je zelf niet hoe dat moet? Schakel dan een specialist in.

⦁          Gebruik voor alle accounts unieke en sterke wachtwoorden. Stel waar mogelijk multifactor-authenticatie in.

⦁          Train jezelf en je medewerkers om virussen op de computer te herkennen en terughoudend te zijn met het openen van e-mails, berichten van onbekende afzenders, bijlagen en links. Controleer het mail-/webadres van de afzender zorgvuldig.

⦁          Stel duidelijke procedures vast voor het doen van (grote) betalingen en wijk daar niet van af. Zorg bijvoorbeeld voor een vierogenprincipe, waarbij dus altijd twee personen een betaling moeten goedkeuren.

Voor meer informatie bezoek de website

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee
Financieel

Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}