• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
vrijdag 9 mei 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Better safe than sorry met ict-partner Hallo

FinancieelBranded Content
26 sep 2023
4 min. leestijd

Ict-leverancier Hallo is op het gebied van ict-diensten de one-stop-shop voor het mkb. Eén van de vele schappen van die shop is security. Roy Sandbergen, security officer, vertelt hoe Hallo het mkb helpt met cybersecurity. ‘Bewustwording en gedrag spelen een belangrijke rol.’

Een medewerker die per ongeluk klikt op een linkje in een onschuldig lijkende mail. Een collega die bewust of onbewust gevoelige data lekt. Een systeem dat niet up-to-date is, waardoor je het hackers wel erg eenvoudig maakt om bij je binnen te komen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, een cyberongeluk zit in een klein hoekje. Hallo (zie kader) kan zeker ingrijpen als het misgaat, vertelt security officer Roy Sandbergen. ‘Bijvoorbeeld via ons Disaster Recovery Plan, waarmee we met onze klanten een duidelijk plan opstellen hoe ze moeten handelen als het onverhoopt verkeerd gaat. Welke systemen moeten als eerste worden hersteld? Welke mensen moeten worden opgeschaald?’

Begin met een risicoanalyse

Hallo heeft echter niet voor niets better safe than sorry als motto. Voorkomen is beter dan genezen. Dus zet de ict-leverancier vooral in op preventie. Volgens Sandbergen zijn er daarbij altijd twee stappen die elke mkb’er moet zetten om problemen op het gebied van cybersecurity te voorkomen. ‘Als organisatie moet je eerst weten wat je allemaal hebt, voordat je weet wat je precies moet beveiligen. Anders gezegd, een risicoanalyse is een belangrijke eerste stap. Wij brengen daarbij samen met een organisatie in kaart wat ze allemaal hebben aan systemen en processen. En waar de gevaren en risico’s zitten. Inbrekers scannen woningen op openstaande of kwetsbare deuren en ramen. Hackers werken op soortgelijke wijze, alleen dan online. Wij beschikken over dezelfde tools als deze hackers, waarmee we kunnen analyseren welke van die online ramen en deuren openstaan.’ De tweede stap betreft technische maatregelen invoeren. ‘Dat is eigenlijk een soort basishygiëne voor elk mkb-bedrijf. Denk daarbij vooral aan maatregelen zoals het installeren van updates, gebruik van multifactorauthenticatie, het activeren van logging, het controleren van toegang, encryptie van bestanden, opzetten van firewalls, het maken van back-ups en het trainen van je mensen.’

Steeds makkelijker om in phishing te trappen

Uiteraard richt Hallo zich ook op veelvoorkomende problemen, zoals phishing. ‘Zeker onder invloed van bijvoorbeeld ChatGPT komen er steeds meer e-mails die niet van echt te onderscheiden zijn’, zegt Sandbergen. ‘Met onze antispam-software en oplossingen om links technisch te controleren kunnen we veel ellende voorkomen. Maar we adviseren bedrijven ook om te werken aan hun eigen cultuur. Het is door alle ontwikkelingen steeds makkelijker om in een phishing mail te trappen. Een organisatie moet een cultuur hebben waarin je als medewerker niet bang hoeft te zijn om het te melden als je op een verkeerde link hebt geklikt. Want hoe sneller je dit meldt, hoe meer schade je kunt voorkomen.’ Zo heeft Hallotalloze andere securitydiensten voor mkb-bedrijven, waarbij het van de organisatie in kwestie afhangt welke nodig zijn. ‘Met consultancy kunnen we bedrijven helpen om veiligheidsbeleid op te stellen als ze dat nog niet hebben. Of procedures die moeten gelden als iemand in dienst komt of uit dienst gaat.’ Want securityrisico’s komen geregeld van buiten een organisatie, maar niet zelden ook vanuit de eigen medewerkers. ‘Dat kan bewust of onbewust zijn. Een voorbeeld is zeer gevoelige bedrijfsinformatie die je downloadt en meeneemt naar een concurrent. Afhankelijk van de situatie adviseren wij daarbij om encryptie aan te brengen op fileniveau. Of least privilege, waarbij medewerkers echt alleen toegang krijgen tot de omgeving waar ze mogen komen.’

Het trainen van medewerkers

Niet alleen op het gebied van technische maatregelen en organisatiebrede oplossingen heeft Hallo voor mkb-bedrijven genoeg te bieden, maar zeker ook op het niveau van de individuele medewerker. Cruciaal daarbij: het trainen van mensen. Sandbergen: ‘Bewustwording en gedrag spelen een belangrijke rol. Daarom trainen we mensen. Zelf sta ik vaak voor de klas om medewerkers bewust te maken van risico’s en kwetsbaarheden. Maar ook hebben we een online platform, dat bedoeld is om mensen continu te trainen. Want informatie wordt snel vergeten of zakt na een tijdje weer weg, training op het gebied van cybersecurity moet daarom echt een continu proces zijn.’

Hallo

De sterk groeiende it-leverancier Hallobiedt voor het mkb ict in de breedste zin van het woord. Met vestigingen in onder meer Nederland en het Caribisch gebied heeft Hallo diensten als wifi, mobiele telefonie, voip, zakelijk internet, werken in de cloud, allerlei vormen van business software en Power BI-rapportages. Cybersecurity is uiteraard onlosmakelijk onderdeel van deze one-stop-shop.

Interessante artikelen

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud
Duurzaamheid

Samen helpen we met de ommekeer voor het regenwoud

22 april 2025
Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.
Financieel

Allianz Direct biedt verzekeringen met uitgebreide dekking tegen scherpe premie. Makkelijk en snel geregeld.

22 april 2025
Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee
Financieel

Verzeker wat telt: zo houd je grip op je polis én je portemonnee

22 april 2025
Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon
Algemeen

Philips OneUp elektrische dweil 2x sneller, 2x schoner, zonder emmer je vloer brandschoon

22 april 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Personal Lifestyle
Dossiers

Het voorjaar brengt nieuwe energie

23 april 2025
Zorg & Welzijn
Dossiers

Blijf vitaal: gezondheid, luchtkwaliteit en allergieën onder de loep

28 maart 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}