Materieelverhuurder Loxam helpt bedrijven bij groener werken met de verhuur van de nieuwe generatie emissieloze machines en materiaal. Duurzaamheid draait bij Loxam ook om veiligheid, blije werknemers en langdurige, duurzame relaties met de klant.
Klanten verwachten veiligheid, betrouwbaarheid en de juiste certificeringen
Zo’n 25 jaar geleden, in de tijd dat Loxam- directeur Gaston Van Kleef nog in dienst was bij een kranenbouwer, kwam hij regelmatig voor zaken in Engeland. ‘Daar werden kraanauto’s vooral verhuurd.’ Een trend die ook steeds meer gemeengoed is in de Nederlandse bouw en industrie. ‘Aannemers werken met heel veel onderaannemers en zzp’ers. Die groep wil vaak het gereedschap en de machines niet zelf kopen, omdat het kapitaalintensief is en de investering niet rendabel genoeg is.’
Scepsis overwinnen
‘Je bent onderdeel van het proces van de klant, zodat die zijn project op de meest efficiënte manier kan uitvoeren. Dienstverlening is daar een belangrijk onderdeel van geworden. Klanten verwachten veiligheid, betrouwbaarheid en de juiste certificeringen. Als een aannemer op maandagochtend om 8 uur een graafmachine nodig heeft, dan moet die er ook exact op het juiste tijdstip staan. En de mensen die de machine komen brengen moeten voldoen aan de juiste certificaten en de juiste veiligheidsmiddelen bij zich hebben,’ stelt commercieel directeur Marcel Van der Laan. ‘Onbekend maakt onbemind,’ constateert Van Kleef over de nieuwe generatie emissieloze machines en materiaal. ‘Van de kleine hydraulische graafmachines pruttelt het dieselmotortje de hele dag. Kan dat ook met een elektrische machine? En hoe werkt dat dan?’ Hij vertelt hoe Loxam adviseert en helpt bij de overstap naar emissieloos, onder andere met events voor klanten. ‘We laten hun werknemers zien wat mogelijk is op het gebied van emissieloos bouwen en de verduurzaming van de bouwplaats. We helpen mensen om er bekend mee te raken, door uit te leggen wat de voordelen zijn en ze er zelf mee te laten werken.’ Hij vertelt over de knikshovel, die wordt veel gebruikt door stratenmakers. ‘Die hebben we nu ook elektrisch. Er was sceptisch alom: dat gaat nóóit werken. Dan laat je ze er een dag mee werken, en dan blijkt het wél te kunnen. Ook omdat de batterijtechnologie steeds beter wordt.’
Geen rangen en standen
Loxam levert materieel voor de emissieloze verbouwing van het Binnenhof, maar ook bij het groot onderhoud aan de start- en landingsbanen van Schiphol. ‘We hebben een enorme diversiteit aan klanten. Er is geen dag bij Loxam hetzelfde. De dynamiek is enorm. Onze vestigingen hebben heel veel lokale klanten die al tientallen jaren klant zijn. De medewerkers kunnen daardoor op de goede manier helpen wanneer ze iets nodig hebben. Dat geeft voldoening. En we doen heel gave projecten. Afgelopen weekend hebben we bij de Groene Boog, bij de verlenging van de A16 machines geleverd. Daar zit enorme druk op, en als dan alles lukt maakt dat mensen trots. Als je dat leuk vindt, verveelt dat nooit. Het motiveert om elke dag het maximale eruit te halen.’ Van Kleef: ‘We zijn een platte organisatie, waarbij iedereen z’n taken heeft, maar als het nodig is springen we gewoon bij. Er zijn geen rangen en standen. Wij zijn niet belangrijker dan de baliemedewerker of terreinmedewerker, die contact hebben met de klant.’ Gevraagd naar het geheim, antwoordt Van der Laan: ‘We hebben allemaal mensen met een passie om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Qua loopbaan zijn er allerlei mogelijkheden. Die zijn niet afhankelijk van je diploma of cv, maar van je eigen inzet en energie. Als je jezelf beter wilt maken, dan staan we daar voor open. We voelen ons er verantwoordelijk voor dat iedereen ertoe doet en dat er voor iedereen plek is in ons bedrijf.’ Van Kleef vertelt trots over een medewerker die via het UWV met een rugzakje binnenkwam. ‘Die man was een aantal jaren werkloos geweest en hebben we aangenomen. Inmiddels is hij 2 jaar in dienst, heeft hij z’n E-rijbewijs gehaald en bezorgt nu ook machines.’ Beiden besluiten: ‘Vaak is de veiligheidscultuur gericht op regels en voorschriften, maar de meeste ongelukken gebeuren omdat iemand iets te snel wil doen. Wij hameren op aandacht: eerst kijken, dan denken ‘kan ik het veilig doen?’ en dan pas doen. We streven ernaar dat iedereen met een lach op het gezicht naar het werk gaat en aan het eind van de dag weer veilig naar zijn gezin gaat. Dat is het allerbelangrijkste.’