• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
zondag 6 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Vissers energy group

Vol energie om in de vraag naar duurzaam mobiliteit te voorzien

DuurzaamheidBranded Content
25 sep 2024
3 min. leestijd

Vissers Energy Group beheert 62 tankstations, waarvan 49 bemand. Het familiebedrijf loopt voorop als het gaat om zero-emissieoplossingen. In Horst is het eerste waterstof-tankstation geopend en in Venlo opent binnenkort de eerste energy hub. Met de opgebouwde kennisvoorsprong helpt het bedrijf ondernemers bij hun overstap naar duurzame mobiliteit.

‘We ondersteunen klanten bij hun mobiliteitsvraagstukken’

Gerbert Vissers is de vierde generatie die aan het roer van het familiebedrijf staat. ‘Je kunt achteroverleunen, op dit moment is nog maar 5 procent van het wagenpark elektrisch. Wij hebben er juist voor gekozen om voorop te lopen. Niet omdat het vandaag of morgen verschrikkelijk veel geld oplevert, maar vooral om vroegtijdig kennis en ervaring op te doen en die in te zetten om onze eigen tankstations beter te maken en om alles wat we leren weer toe te passen bij onze klanten. Als specialist op het gebied van brandstoffen en alternatieve brandstoffen ondersteunen we klanten bij hun mobiliteitsvraagstukken.’

Energyhubs
Eind van dit jaar is de helft van de tankstations voorzien van laadoplossingen. ‘Dat kan nog niemand in onze sector zeggen. We hebben alweer twee jaar ons eerste waterstoftankstation operationeel. Daarmee waren we een van de eersten.’ De energietransitie zit nog maar aan het begin, constateert Vissers. ‘Er moet nog heel veel gebeuren. Om de transitie in de mobiliteit te maken, moet je alle fossiele brandstoffen omzetten naar zero-emissie oplossingen. Dat is een gigantische opgave waarvoor je, naast elektrisch rijden, duurzame brandstoffen – “e-fuels”, zoals HVO – als tussenoplossing nodig hebt om de CO2-doelen te halen. Personenwagens gaan uiteindelijk naar elektrisch. Voor het zwaardere materieel en het tussensegment zie ik kansen voor waterstof.’ De komende jaren zullen steeds meer energyhubs aan de opritten van snelwegen of de rand van een stedelijk gebied verrijzen, verwacht Vissers. ‘Bij Venlo gaan we onze eerste energyhub bouwen. Daar kun je elektrisch laden en waterstof tanken. Een groot deel van de capaciteit wordt met zonnepanelen door ons zelf opgewekt en in batterijen opgeslagen.’ De voorzieningen op de tankstations van Vissers worden steeds uitgebreider en comfortabeler. Met eigen shopconcepten Moments & More, Delimore en de Smaaksmederij wordt zowel de auto als de bezoeker zelf in onze tankstations van energie voorzien. ‘In Venlo maken we plekken waar je, als je staat te laden, je laptop kunt openklappen om te werken. We bieden energie voor je voertuig, maar ook energie voor jezelf. ‘Als je onderweg bent, wil je letterlijk en figuurlijk bijladen. Daar investeren we als Vissers Energy Group volop in.

Specialist in mobiliteitsvraagstukken
Een tweede ontwikkeling is dat bedrijven eigen laadfaciliteiten willen of moeten ontwikkelen. De rol die Vissers daarbij speelt, is klanten helpen bij het slim en groen inrichten van hun eigen laadstations of de stap naar zero-emissie. ‘Veel transportondernemers hebben we al tientallen jaren als klant. We hebben een beetje hetzelfde DNA. De kennis die we hebben opgedaan bij het doorontwikkelen van onze tankstations tot energyhubs passen we toe op de laadstations van deze klanten. Iedereen heeft last van netcongestie. Dat probleem is er, dus dat moet je proberen op te lossen. We helpen om de laadfaciliteit een behapbare investering te maken en om vervolgens door slimme toepassingen de kostprijs per kilometer zo laag mogelijk te houden. De kennis die we daarbij hebben opgedaan, zetten we nu in voor de ondernemers die een voorziening op het eigen terrein willen aanleggen. We ondersteunen het gehele proces van inventarisatie tot het beheer.’ Vissers geniet van het pad dat hij voor zijn bedrijf heeft uitgestippeld: ‘In een sector zonder duurzaam imago willen wij vooroplopen in duurzame mobiliteitsoplossingen. Ik vind het supermooi om in die transitie aan het roer te staan van het familiebedrijf. We kunnen nieuwe dingen ontwikkelen, waarbij we dankzij ons goed draaiende businessmodel die investeringen ook kunnen doen. Zodat we ook op de langere termijn continuïteit hebben.’

Overstap op zero-emissie is steeds minder vrijblijvend
Ondernemers hebben vanaf komend jaar in bijna 30 gemeenten te maken met zero-emissiezones. En een bedrijfspand met meer dan 20 parkeerplaatsen moet vanaf 2025 minimaal één laadpaal hebben. Slim laden op je eigen terrein is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat moet je weten voordat je begint?De Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III-richtlijn) verplicht ondernemers om een laadpaalvoorziening aan te leggen als het bedrijfspand meer dan 20 parkeerplaatsen heeft. Bij nieuw- of verbouw moet 1 op de 5 plaatsen een aansluiting hebben. Het plaatsen van een laadpaal is alleen niet verplicht als de kosten van een laadpunt (ontwerp, materialen en installatie) meer dan 7% van de renovatiekosten zijn. De logistiek en transport staat voor een nog grotere uitdaging, vanwege de komst van zero-emissiezones. Gerbert Vissers van Vissers Energy Group ziet dat veel transportbedrijven worstelen met de investering die nodig is voor de verduurzaming van het wagenpark. ‘Wij proberen te helpen dat ze die investeringen toch kunnen gaan terugverdienen. Dat geldt namelijk ook voor de investering in onze tankstations. Die willen we uiteindelijk toch graag terugzien, door alle slimmigheden die ons daarbij helpen in te zetten. Denk aan zonnepanelen, accu’s en slimme software die het laden managet, maar ook de subsidies.’

Omzeilen netcongestie
Een probleem bij de aanleg van de laadpalen is de aansluiting op het stroomnet. Het elektriciteitsnet staat onder druk door de energietransitie. Inmiddels staan er 500.000 laadpalen in Nederland. Dit aantal groeit door naar 2 miljoen in 2030 (500 nieuwe laadpalen per dag), verwacht Netbeheer Nederland. In verschillende regio’s is er voor ondernemers geen (extra) ruimte beschikbaar op het elektriciteitsnet. Hierdoor moet je vaak lang wachten op een aansluiting of verzwaring. Het vraagt om slimme oplossingen, waarbij je in de tussentijd slim gebruikmaakt van de stroomcapaciteit die je wel hebt, vaak in combinatie met andere oplossingen, zoals opslag. Transportondernemers en eigenaren van zware elektrische voertuigen, kunnen de investeringskosten drukken door de laadinfrastructuur aan te leggen op een publiek toegankelijke locatie. Met de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA) wil de overheid de uitrol van publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar vervoer versnellen.

Subsidie voor aanlegkosten
Bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten sinds 1 juli van dit jaar verplicht rapporteren over het woon-werkverkeer. Werkgebonden personenmobiliteit is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de totale CO2-uitstoot op de weg. Zelfs op afstanden tot 10 kilometer is de auto het favorieten vervoermiddel naar het werk (bron: CBS). Met de verplichte rapportage wil de overheid het gebruik van de auto ontmoedigen en elektrisch vervoer stimuleren. De overheid komt ondernemers die op het eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen willen aanleggen tegemoet met de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA). Hiermee krijg je een deel van de kosten voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en de aanleg via subsidie terug. Naast de subsidie voor laadinfrastructuur kun je subsidie aanvragen voor een stationaire batterij waar je de stroom van zonnepanelen kan opslaan, waardoor je maximaal profiteert van zelf opgewekte, duurzame stroom. Tegelijkertijd ben je minder afhankelijk van netcongestie en wisselende energieprijzen. Gecombineerd met slimme laadsoftware zorg je zo dat je de kostprijs per kilometer van je elektrische vervoer verder verlaagt.

Meer informatie vindt u hier

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}