Ondanks subsidieregelingen die wegvallen, ziet Eneco eMobility een groeiende vraag bij bedrijven naar de elektrificering van hun wagenpark. Ook voor consumenten komt de aanschaf van een elektrische auto steeds dichterbij. Eneco eMobility helpt met de laadoplossing, zelfs als netcongestie in de weg lijkt te zitten.
‘Ik overtuig mensen liever door het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken’
Eneco eMobility CEO Leonie Baneke heeft geen twijfel dat binnen korte tijd meer elektrische auto’s dan brandstofauto’s worden verkocht. ‘Nu al zijn meer dan 30% van alle nieuwe verkochte personenauto’s elektrisch, en we verwachten dat dit naar 100% doorstijgt richting 2030.’ Er zijn op dit moment EV’s verkrijgbaar vanaf 24.000 euro en binnenkort komen de eerste EVs uit de lease op de occassionmarkt. ‘Het is nog even spannend wat er met het nieuwe kabinet gaat gebeuren qua fiscale maatregelen en subsidies. Maar als je daar doorheen kijkt, dan is de trend harstikke positief.’ Bij ondernemers is de elektrificatie van het wagenpark deels gedreven door regelgeving, zoals voor vastgoedeigenaren die hun panden ‘Paris proof’ willen krijgen. En veel ondernemers krijgen vanaf 1 januari 2025 te maken met zero-emissiezones voor bedrijfswagens. ‘Een bedrijf waar de bestelbusjes de hele dag worden gebruikt, wil zeker weten dat deze kunnen laden. We willen daar een goede en betrouwbare partner in zijn, dus we kijken scherper naar de specifieke behoeftes van deze groep. Veel van onze klanten lopen tegen netcongestie op, zeker als ze gebruik willen maken van onze snellaadoplossingen.
Energierijke omgeving
Baneke heeft een achtergrond in corporate finance. ‘Ik ben begonnen als M&A-adviseur. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat ik het snijvlak van strategie, mensen en analytisch denken leuk vond, maar toch meer impact wilde maken. Als adviseur ben je toch vooral voor een klant aan het werk.’ Ze werd door Eneco benaderd om Eneco Ventures op te zetten, een nieuwe venture capital tak voor deelnemingen in startups en scale-ups. ‘Daarin kwam voor mij persoonlijk heel veel samen. Enerzijds het werken voor een bedrijf met een intrinsieke missie voor duurzaamheid. Zeker als je kinderen krijgt, kijk je graag verder dan je eigen horizon. Anderzijds het investeren in jonge, hard groeiende bedrijven waarmee je echt impact kunt maken. Daar krijg je te maken met ondernemers die vol overtuiging nieuwe ontwikkelingen op de markt brengen, waarbij ze er met bewonderingswaardige wijze vol voor gaan. Dat enthousiasme heeft me wel een beetje besmet met het scale-up virus. Het is letterlijk een energierijke omgeving met heel veel puzzels om op te lossen. Vanuit die rol is het gaan kriebelen om zelf aan het roer te staan.’ Toen ze werd benaderd om Eneco eMobility te gaan leiden, hoefde ze dan ook niet lang na te denken. ‘Ik dacht: dit is de mooiste baan van Eneco. Ik had niet verwacht dat die ooit vrij zou komen. Ik wist gewoon: ik ga dit ontzettend gaaf vinden.’
Grip op het laadgebruik
Eneco eMobility kijkt altijd eerst wat er wél kan, vertelt Baneke. ‘We zijn handig geworden om te kijken of we beperkingen in aansluit capaciteit deels kunnen oplossen met load balancing. Daarvoor biedt Eneco de managed charging hub aan. Daarmee kan het laadvermogen tijdelijk worden verlaagd, als de stroom nodig is voor kantoor of de productie. Op sommige locaties kun je snelladers neerzetten en op andere plekken zit er weer een flinke wachttijd op. Dan kijken we wat toch mogelijk is met 50 kWh-laders, want uit klantgedrag blijkt dat toch veel consumenten 50kW laden snel genoeg vinden. Dit is al een stuk sneller dan de 11 kW thuis. Daarnaast helpen we de klant met inzicht en grip op het laden. Steeds meer bedrijven hebben hele vloten die elektrisch rijden. Dan kijken we gezamenlijk goed naar wie wanneer moet laden en hoeveel laadcapaciteit heb je écht nodig.’ Daarvoor zet Eneco eMobility de charge manager in, waarmee een ondernemer real-time de laadactiviteiten op de locatie kan inzien. ‘En we geven grip op het laadgebruik door onze selfservice tooling, voor het starten en stoppen van laadsessies. In de toekomst kun je daarmee laadsessies van belangrijke voertuigen prioriteren, zoals een bestelbus die snel weer door moet.’
Goedkoper laden met slim laden
Baneke en haar team zien het belang van betrouwbare laadinfra steeds groter worden: zeker voor Light Commercial Vehicles (LCVs) waar voor bedrijven de kern bedrijfsprocessen van afhankelijk zijn. ‘Daar hebben we een nieuwe servicepartner voor geselecteerd en nieuwe servicepakketten samengesteld. Zodat we proactieve monitoring bieden en we kunnen garanderen dat we, mocht er een storing optreden, deze in heel korte tijd kunnen oplossen.’ Een van de voordelen van een onderdeel van Eneco zijn, is dat eMobility gebruik kan maken van alle kennis van het bredere energielandschap, aldus Baneke. ‘Dat doen we ook graag. Zo werken we bijvoorbeeld nauw samen met de Eneco Energy Trade afdeling, waardoor we vooroplopen in het slim sturen bij het opladen van je auto, zowel duurzamer als goedkoper. Bijvoorbeeld voor de mensen die ’s nachts laden. Je hoeft niet de hele nacht te laden om te zorgen dat de batterij vol is, dus je kunt laden op de goedkope momenten. Of voor klanten met zonnepanelen, die kunnen laden wanneer de zon schijnt. Dat is ‘the cherry on the cake’ als je al elektrisch rijdt.’
Leuke tak van sport
‘Hoe langer ik met duurzaamheid bezig ben, hoe meer ik de overtuiging heb dat je het mensen niet kunt opleggen. Dat zie je ook. Zodra er wordt gewerkt met ‘je moet’ en ‘je mag dit niet’, zie je weerstand ontstaan. Het is niet voor iedereen even makkelijk om in de transitie mee te gaan. Ik overtuig mensen liever door het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat doe je door oplossingen te bieden en ervoor te zorgen dat elektrisch vervoer betaalbaar wordt, waardoor mensen en bedrijven uit eigen beweging de stap zetten. ‘De eMobility is zo’n leuke tak van sport omdat het daar gewoon kan. De techniek is er. De businesscase is er, ook al is er nog een verschil tussen de korte en lange termijn. Als je naar de ‘total costs of ownership’ kijkt, wordt elektrisch rijden steeds aantrekkelijker. Dat geeft mij een enorme stimulans om te laten zien dat het makkelijk en ook heel logisch is om de stap te zetten. Dus laten we kijken of we zoveel mogelijk mensen kunnen overtuigen om de transitie uit eigen beweging te maken, in plaats van dwang.’
Partner in de energietransitie
Als Eneco-groep geloven we erin dat we samen met de klant de energietransitie kunnen realiseren, door zowel waarde met hen te creëren, en hun CO2 uitstoot te reduceren. Eneco eMobility is hier een grote pilaar in, omdat er op korte termijn concrete CO2 reductie resultaten te behalen zijn door de vloot te elektrificeren. Wij hebben al meer dan 50.000 klanten geholpen de transitie naar EV te maken. Samen met de Eneco-groep vormen wij partnerships met bedrijven om te helpen deze transitie te maken. Doordat we een brede energiemaatschappij zijn, brengen we kennis op alle facetten van de energiemarkt, of het nou gaat over zonne- en wind productie, flexcontracten, batterijen, of de aanleg en het beheer van laadpalen door Eneco eMobility.