• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 21 augustus 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers

Nederlandse pluimveesector koploper in de wereld

Duurzaamheid
14 dec 2021
3 min. leestijd

Ondanks vele gedane inspanningen van de pluimveesector staat er vanuit de maatschappij en de politiek druk op de pluimveesector om nog verder te verduurzamen en het dierenwelzijn naar een nog hoger niveau te tillen. Als onderzoeker duurzaamheid in de veehouderij heeft Ferry Leenstra op de voet kunnen volgen welke stappen de sector de afgelopen jaren heeft ondernomen en welke plannen er op de agenda staan om verder te verduurzamen.

Nederland heeft een rijke geschiedenis in pluimvee. Leenstra heeft de sector de afgelopen veertig jaar een enorme omslag zien maken. “Na de Tweede Wereldoorlog lag de focus in de landbouw en veeteelt op specialisatie en intensivering. In die jaren zijn reuzenstappen gezet. Kip en ei werden van een luxeproduct het voordeligste dierlijke product.”

Lees ook

De Vakbeurs Recycling: Samen naar een circulaire toekomst!

Goed voor het milieu én voor je billen

Omslag

Leenstra is een van de opstellers van de Uitvoeringsagenda Duurzaamheid voor de pluimveesector. De discussie over een betere borging van het dierenwelzijn is zeker veertig jaar oud. Deze begon met de discussie over kooien in de legsector. “Dat is een omslag geweest die in vijftien jaar is gerealiseerd.” Momenteel maakt de vleeskuikensector de omslag naar meer diervriendelijk en moet dat met integrale verduurzaming combineren. “De inspanning voor zo’n verandering is tig keer groter dan voor aanpassingen die bij varkens of koeien zijn gedaan. Het vraagt om forse investeringen, en daarmee ook om commitment van de supermarkten. Het lukt alleen met hogere prijzen. Supermarkten moeten na de investering niet overstappen op goedkopere kip uit Brazilië of Thailand. En de consument moet bereid zijn om meer te betalen. Met eieren is die omslag qua meerprijs gelukt.”

Spagaat

 “Alle boeren zijn van nature met duurzaamheid bezig. De opvolging is belangrijk. Duurzaamheid betekent op lange termijn door kunnen gaan met het pluimveebedrijf.” Precies op dat punt ontbreekt het aan vertrouwen in de politiek, constateert ze. “De politiek heeft ‘prachtige oneliners’, maar is voor boeren moeilijk te volgen. Ze krijgen met steeds weer nieuwe eisen niet de kans op een duurzame manier te reageren, zonder een hypotheek te nemen op de toekomst.” De bereidheid om te luisteren naar de geluiden uit de maatschappij en dierenwelzijn- en milieuclubs is er, meent Leenstra. De bedrijven in de sector hebben een lange termijn visie nodig die niet om de paar jaar wordt bijgesteld. Een bedrijf heeft geen bestaansrecht als zij miljoenen heeft geïnvesteerd en dat dan blijkt dat deze investering na een paar jaar al weer achterhaald is vanwege nieuwe gestelde eisen.

Koploper

De vraag naar kippenvlees in Nederland en de wereld stijgt door. “Onder andere omdat aan kip geen religieuze bezwaren kleven en als vervanging van rood vlees.” Twee derde van het vlees wordt geëxporteerd naar het buitenland. Gevraagd of de Nederlandse pluimveesector niet beter kan inkrimpen, geeft ze twee tegenargumenten. “Zoals de sector nu opereert en qua milieubelasting zijn verbeteringen mogelijk. Deze worden ingezet. De Nederlandse pluimveesector is qua prestaties op alle niveaus koploper in de wereld. Dat moet ook wel, als je in Nederland pluimvee houdt, zijn de kosten hoger dan waar ook ter wereld. En toch kan de sector concurreren, omdat ze het technisch goed doet en de druk om het beter te doen groot is.”

“We zijn een groot exporterend land vanwege de geografische ligging. De meeste export is voor vlak over de grens, op de eigen (interne) Europese markt. Bijna alles blijft in de driehoek Londen, Berlijn, Parijs..” Er zijn pogingen gedaan om de productie deels te verplaatsen naar Hongarije en het oosten van Duitsland, maar dat is niet gelukt. “Vanwege de ligging en de expertise.” Ook in het kader van een duurzame productie is export juist noodzakelijk. De delen van de kip die wij hier niet consumeren exporteren we. Dat is natuurlijk duurzamer dan het vernietigen van deze producten.

Gerelateerde artikelen

Help ons mee en maak van SAIL2025 een schoon en duurzaam feest
Duurzaamheid

Help ons mee en maak van SAIL2025 een schoon en duurzaam feest

18 augustus 2025
SAIL is één groot veldlaboratorium voor duurzaam en schoon
Duurzaamheid

SAIL is één groot veldlaboratorium voor duurzaam en schoon

18 augustus 2025
Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid
Duurzaamheid

Circulair sinds 1930: hoe Jansen Recycling Group vooroploopt in duurzaamheid

24 juni 2025
Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer
Duurzaamheid

Een goede reden om weer naar het werk te gaan Hoe de perfecte koffie je laat thuiskomen op de werkvloer

16 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}