Big Ass Battery is wat je noemt een kampioen in zijn klasse. De Batterijstroom kun je als duurzaam alternatief gebruiken voor het dieselaggregaat, als fast charger om EV’s op te laden of als netverzwaring. Ons product zit vol met slimme software, dit komt door ons eigen energiemanagementsysteem.
‘In onze fabriek in Helmond bouwen en testen we zelf onze accupakketten’
Netcongestie? Klop aan bij een producent van batterijsystemen en je leert direct waar de problemen met een overbelast elektriciteitsnetwerk het nijpendst zijn. ‘We zien het terug in de vraag naar onze batterijen,’ zegt Guido de Jong, Founder/CTO van Big Ass Battery. ‘Die is in de ene regio hoger dan in de andere. We hebben klanten op locaties waar de problemen zelfs met een batterij niet helemaal kunnen worden opgelost en hebben ze een dieselaggregaat nodig.’ De Jong: ‘We produceren en leveren moderne, hoogwaardige batterijen in tienvoetscontainers, zeer compact vergeleken met het vermogen en/of de capaciteit, de concurrentie die vaak nog gebruikmaakt van twintig- en zelfs veertigvoeters.’ Het gaat niet ten koste van de performance, integendeel. Klanten zijn overal razendsnel voorzien van krachtige, ‘groene’ energie én van een efficiënte oplossing. ‘We maken gebruik van duurzame LFP-batterijen, lithium-ijzer-fosfaat. Die gaan langer mee dan de meest gebruikte lithium-ion-batterijen – vijftien tot twintig jaar – en zijn ook veiliger. We bouwen zelf onze accupakketten en hebben een propagatie certificering, als een van weinig partijen. Met andere woorden: ze zijn echt brandveilig. Als er een batterijcel ontbrandt, heeft dat geen invloed op de overige cellen. Zo kunnen we systemen leveren waarbij het risico op brand nihil is.’
Bouwprojecten
De Big Ass Battery zijn vaak terug te vinden op de werkterreinen van grote bouwprojecten, waar voortdurend elektrisch materiaal moet worden geladen of waar de bouwaansluiting moet worden verzwaard. De Jong: ‘Plekken bijvoorbeeld waar je vanuit de energieleverancier een aansluiting van niet meer dan 3x80A/55 kW, terwijl je een veel zwaardere aansluiting nodig hebt om alles op de bouwplaats te laten draaien.’ Het energieopslagsysteem dat Big Ass Battery plaatst, kan altijd de gewenste capaciteit en vermogen leveren, wat schaalbaar is. De Jong wijst op het recente grote bouwproject voor dijkverzwaring. ‘De uitvoering daarvan gebeurt zoveel mogelijk met elektrische machines. Het moet allemaal klimaatneutraal en zonder uitstoot. Ze hebben gekozen voor onze systemen met geïntegreerde fast charger. ’s Nachts laden die de graafmachines op gewone wijze op, ’s middags worden onze systemen opgeladen door zonne- en windenergie.’ Door de robuustheid van het systeem lijkt een bouwomgeving zoals die bij de versteviging van de Waaldijk bijna een natuurlijke habitat voor Big Ass Battery. De Jong: ‘Maar evengoed leveren we ook aan kleinere productiebedrijven, tot zelfs een eetcafé die ons systeem inzet voor netverzwaring. Daarnaast wordt de Big Ass Battery veel gebruikt voor het handelen op de energiemarkt’.
Slimme software
De Big Ass Battery is vooral ook smart. ‘Allerlei algoritmes zorgen ervoor dat het systeem optimaal presteert in elke denkbare omgeving. Het systeem detecteert bijvoorbeeld dat er zonnepanelen zijn geïnstalleerd, of het systeem aan peakshaving moet doen, of dat hij volledig off-grid draait. Gebruikers krijgen toegang tot het systeem via een eigen online portal waardoor ze continue real-time inzicht hebben in de prestaties van het energieopslagsysteem. De status van de batterijopslag kan op afstand gemonitord worden. Continue metingen helpen ondertussen bij de uitvoer van preventief onderhoud het vroegtijdig opsporen en oplossen van fouten. ‘Onze systemen,’ zegt De Jong, ‘hebben geen uitstoot, geen brandstofkosten en verminderen geluidsoverlast, ze helpen onze klanten een zo groen mogelijke footprint achter te laten.’
En aan het einde van de levensduur? De Jong: ‘De LFP-cel die we gebruiken, is honderd procent recyclebaar.