Nu 29 Nederlandse steden vanaf 2025 stapsgewijs zero-emissiezones invoeren, stijgt de vraag naar (snel)laden voor bedrijfsvoertuigen exponentieel. Om in de behoefte te voorzien bouwt LEAP24 op bedrijventerreinen en strategische stadslocaties een netwerk van snellaadstations voor algemeen gebruik.
Sinds onze oprichting in 2021 hebben Pelle Schlichting en Ferry Bosgra één duidelijk doel voor ogen: de transitie naar schone mobiliteit zo eenvoudig mogelijk maken. ‘We proberen een netwerk te realiseren om de plooien glad te strijken, zodat ondernemingen op elk moment laadzekerheid hebben,’ vertelt Pelle Schlichting. ‘Op dit moment hebben we 24 locaties in Nederland. Onze ambitie is om het basisnetwerk voor laadstations in heel Noord-West Europa te verzorgen.’ Recent is de eerste locatie in Duitsland geopend. Binnenkort volgt Groot-Brittannië. Samen met Shurgard Selfstorage realiseert LEAP24 veertig mobility hubs. ‘Veel bedrijven die in en rondom de grote steden werken, huren bij Shurgard een unit voor hun voorraden of reserveonderdelen, bijvoorbeeld voor hun servicemonteurs. Terwijl die hun spullen pakken, kunnen ze snel opladen. Waardoor het heel makkelijk is om aan zero-emissie stadslogistiek te gaan doen.’
Terugkerende gebruikers
‘Op de plekken die wij realiseren hebben we veel terugkerende gebruikers. Dat zijn bedrijven die nog wachten op verzwaring van de netaansluiting of slechts een deel van de vloot op het eigen terrein kunnen laten opladen,’ constateert hij. Dat gebeurt tegen een scherp tarief. ‘We ondersteunen de ‘total costs of ownership’ van het voertuig. Niet alleen in het gemak, maar ook in de prijszetting. Dat kan omdat onze klanten graag terugkomen.’ De parkeervakken op de snellaadstations zijn ruim opgezet en voor alle formaten bestel- en vrachtwagens makkelijk te gebruiken. De individuele behoefte van bedrijven hangt van heel veel factoren af, weet Schlichting uit ervaring. ‘Bijna niemand kan 100% van het eigen wagenpark opladen op het eigen bedrijfsterrein. Bedrijven hebben verschillende uitgangspunten, zoals een beperkt aantal parkeerplekken om op te laden. En soms moet je naar een zwaardere netaansluiting. De infrastructuur aanpassen kost een vermogen qua investering. Soms huren bedrijven en loopt het huurcontract nog maar een paar jaar. In al die gevallen moet je zorgen dat je je laadbehoefte openbaar aanvult. En daar hebben wij onze locaties voor gemaakt.’ Schlichting en zijn collega’s zijn vaak verrast hoe de snellaadstations van LEAP24 worden ingezet. ‘We worden vaak gebruikt voor voertuigen die dubbele shifts maken. Die laden in de nacht bij het eigen bedrijf en rond de lunch bij ons bijgeladen, zodat ze de tweede dienst kunnen voltooien. Het is een mooie manier om je voertuig optimaal in te zetten. Je verlaagt je kosten.’
Partnerlaadpas
Een snellaadpaal is op tal van manieren kostbaarder dan een gewone laadpaal. Dat snelladen toch niet duur hoeft te zijn, bewijst de LEAP24 laadpas. De tarieven die LEAP24 hanteert zijn extreem scherp, vertelt Schlichting trots. ‘Met onze partnerlaadpas laad je voor 45 cent per kWh (€ 0,37 excl. btw). Er zijn heel veel gemeenten waar dat lager of gelijk is dan de prijs die je betaalt als je aan een openbare laadpaal laadt. Meestal zijn we goedkoper dan het regionale aanbod, zéker qua snelladen. Voor langzaam laden is de prijs met LEAP24 laadpas 27 cent/kWh. De website OpwegnaarZES.nl biedt een overzicht van de toegangsregels voor bestelauto’s en vrachtauto’s. Schlichting benadrukt dat bedrijven nog een paar jaar tijd hebben voor de overstap naar emissieloos stadstransport. ‘Het valt mee hoe snel het gaat. Je kunt het in de vorm van vervanging doen, waardoor je kunt wennen. Je medewerkers die het meest openstaan voor nieuwe dingen kun je als eerste laten overstappen. Die zullen merken dat ze heel veel baat hebben van minder geluid in de auto. Je komt beter uitgerust thuis. Dat is ook wat we terugkrijgen van vrachtwagenchauffeurs. Je rijdt veel fijner. Los van de luchtkwaliteit is dat een niet te onderschatten voordeel.’
Pelle Schlichting, oprichter en algemeen directeur LEAP24
Is de laadpaalinfrastructuur klaar voor de emissieloze stadslogistiek?
‘Het belangrijkste is dat er niet één datum is voor de emissieloze stadslogistiek. Er zijn heel veel datums en overgangsregelingen, maar 1 januari 2028[MOU1] is een serieuze datum omdat dan de Euro-6 dieselbusjes langzaam de stad uit gaan. We hebben nog zo’n 3,5 jaar de tijd. Ik ben er dus heel erg optimistisch over gestemd. LEAP24 bouwt één snellaadstation per maand in Nederland. Waar nodig is werken we met batterijen en we hebben een aantal prachtige locaties in aanbouw. We hebben kortom heel veel redenen om aan te nemen dat dat goed gaat.’
Hoe komt het dat het ogenschijnlijk probleemloos verloopt?
‘De milieuzone is van alle overheidsbeleid met afstand het meest betrouwbaar. Het wordt gewoon ingevoerd, er is een duidelijke overgangsregeling en als je bijna nooit in de stad hoeft te zijn is er gewoon een ontheffing. Het is een sterk pakket aan maatregelen en mitigerende omstandigheden waarmee een soepele introductie kan plaatsvinden. De branche zelf, Transport en Logistiek Nederland, kijkt er ook zo naar. Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en dat ergens naartoe kan worden gewerkt. Het geeft ons ook duidelijkheid om te bouwen aan een netwerk van snellaadstations voor mkb’ers en bedrijven die dat niet zelf kunnen organiseren, om zo de plooien van de infrastructuur recht te strijken.’