Een investering in een duurzaam klimaatsysteem verdient zich altijd terug. ‘Als je een kantoorpand hebt of een nieuwbouwpand en kiest voor een goede klimaatoplossing, levert dat extra waarde op voor het vastgoed, besparing op de energiekosten en een gezonde kantooromgeving,’ aldus Wilco Henzen, Consulting Sales Manager bij LG Electronics Air Solution.
‘Bij kantoren waarvan we het gebruik monitoren, is het verbruik vele malen lager dan bij kantoren waar we dat niet doen’
Investeren in verduurzaming van de kantooromgeving en het verbeteren van het comfort van een gebouw loont. Wilco Henzen somt de voordelen op: ‘Je verhoogt de waarde van het kantoorgebouw en verbetert het welzijn van je medewerkers. Duurzame klimaatsystemen zorgen voor een beter binnenklimaat, wat gezondheidsklachten vermindert en de productiviteit verhoogt. Een consistente verwarming en koeling leidt tot lagere energiekosten en een aangenaam binnenklimaat.’ Gebouwen met duurzame oplossingen zijn aantrekkelijker voor huurders en kopers, met fiscale voordelen en lagere operationele kosten. Door te investeren in duurzaamheid voldoe je aan toekomstige wet- en regelgeving. Het voorkomt kostbare aanpassingen in de toekomst.
Bewustwording
De netcongestie werpt ook een schaduw over het ontwerp van klimaatsystemen voor kantoorgebouwen, ziet Henzen. ‘Enkele jaren geleden kreeg je een tekening van het gebouw en gingen we kijken wat de behoefte van de eindgebruiker was. Nu wordt eerst gekeken hoeveel stroom beschikbaar is. Vandaaruit kijken we wat mogelijk is.’ Het positieve verhaal is dat de beperking door netcongestie innovatie stimuleert en er uiteindelijk ook een beter energiebeheer ontstaat dankzij monitoring, verklaart hij: ‘Met zonnepanelen op je dak en een warmtepompoplossing kun je zeggen dat je heel duurzaam bezig bent, als je het heel zwart-wit bekijkt. Maar als je langer gaat douchen en de airco vol aanzet en de verwarming omhoog, dan is de vraag of je nog steeds duurzaam bezig bent. Monitoring van de installaties helpt om het verbruik inzichtelijk te maken. Het zorgt voor bewustwording. We zien bij kantoren waar we het gebruik monitoren, dat het verbruik vele malen lager is dan bij kantoren waar je dat niet doet. Dus ik probeer altijd bij een opdrachtgever aan te geven dat hij met de investering in een duurzaam klimaatsysteem bijdraagt aan een betere wereld, maar als hij vervolgens meekijkt wat er in zijn gebouw gebeurt – door het verbruik te monitoren –, pas écht een energieslag maakt.’ Met een praktijkvoorbeeld zet hij zijn punt kracht bij. ‘We hebben samen met een opdrachtgever de klimaatsystemen voor de vakantiewoningen van een vakantiepark aangelegd en ingericht. Vervolgens zijn we het verbruik gaan monitoren en hebben we bijvoorbeeld onnodige bedrijfsuren qua verwarming in beeld gebracht. Daarmee hebben we de stookkosten met bijna 30% kunnen terugbrengen.’ Hetzelfde geldt voor het elektriciteitsverbruik. ’s Ochtends als de vakantiegasten wakker worden, gaan ze eerst koffiezetten, een eitje koken en douchen. ‘Die pieken kun je slim opvangen door in te spelen op het patroon van de gasten en het systeem te sturen, bijvoorbeeld met zonnepanelen en energieopslag.’ Ook met de airco viel een slag te winnen. ‘De bewoners van een vakantiehuisje hebben de neiging om een aircosysteem bij binnenkomst vol aan te zetten, zodat de woning in een paar minuten comfortabel is. We hebben het systeem na monitoring terug gemoduleerd, waarbij het comfort bleef en de energierekening daalde.’ De vierde en grootste slag is geslagen bij het tapwaterverbruik, zegt Henzen: ‘Het warmwater wordt door de warmtepomp gemaakt en opgeslagen in een boilervat. De boiler stond op een vrij hoge temperatuur ingesteld. We hebben gekeken naar het douchepatroon van de vakantiebewoners. Daardoor konden we in de loop der tijd de watertemperatuur in de boiler structureel 2 à 3 graden lager instellen. Dat scheelt over een heel jaar heel veel energie.’ Hij besluit: ‘Als dat in een vakantiewoning kan, dan kan het ook in een bestaand kantoor en zéker ook in een nieuw kantoor. En gelukkig gebeurt dat steeds vaker. En doe je dat voor een heel kantorenpark, dan scheelt dat enorm in de elektriciteitsvraag en capaciteitsbehoefte. Daarmee sla je een enorme slag qua netcongestie.’
Luchtkwaliteit
Henzen is kritisch over de richtlijnen voor kantoren. ‘Als we het klimaatsysteem en de installatie moeten ontwerpen, dan moet deze bij min 10 graden Celsius de temperatuur in het pand bijvoorbeeld op 20 à 21 graden kunnen houden. Er is extra vermogen vereist voor op het dak om de ruimtes te verwarmen tijdens de paar dagen in het jaar waarop de temperatuur tot min10 graden Celsius daalt. Persoonlijk vind ik het redelijk extreem dat alle ontwerpen verplicht zijn om kantoren bij min 10 graden en plus 35 graden in de zomer op een constante temperatuur van 20 graden te houden. Misschien moeten we gezamenlijk overwegen of dit werkelijk noodzakelijk is en of dergelijke eisen nog passend zijn voor deze tijd.’ Het belangrijkste in een kantoor of woning is het comfort. ‘Als je ontwerp goed is, houdt het systeem de temperatuur en luchtvochtigheid constant. Mensen voelen zich prettig op het moment dat een temperatuur zo rond de 20, 21 graden is en de luchtvochtigheid rond de 45 tot 50% is.’ Een ander onderbelicht issue is de luchtkwaliteit van het gebouw, zegt Henzen. ‘Dat is iets wat we nog steeds onderschatten. Persoonlijk beschouw ik de gezondheid binnen een gebouw als het allerbelangrijkste aspect, waarbij adequate ventilatie en het juiste onderhoud daarvan cruciaal zijn.’ Hij vertelt over de school van zijn kinderen: ‘Ik woon in Amersfoort. Daar was een schoolgebouw uit de jaren dertig, met allemaal kieren en gaten. Het ziekteverzuim was er laag. De school voldeed niet meer aan de huidige bouwvoorschriften. Dus kwam er een nieuw gebouw, met mechanische ventilatie, dat verder potdicht was geïsoleerd. Binnen de kortste tijd schoot het ziekteverzuim omhoog. Het is belangrijk om een gebouw goed te ventileren. Dat hoor je ook overal: ventileren, ventileren, ventileren!’ Daarbij is het een verschil of je dat in de natuur doet of om de hoek van Schiphol. ‘Het is gek dat we ons zo bewust zijn van de buitenluchtkwaliteit, maar vaak de binnenluchtkwaliteit verwaarlozen, ondanks dat er voldoende toepassingen en technieken beschikbaar zijn om deze effectief te filteren en verbeteren. Ik denk dat er echt veel meer aandacht besteed kan worden aan het toepassen van kwalitatief betere filters, maar ook aan technieken die ervoor zorgen om fijnstofdeeltjes uit de ruimte te halen.’
Comfortabel visitekaartje
In de moderne zakenwereld zijn kantoorgebouwen niet alleen werkplekken, maar ook een belangrijk visitekaartje van bedrijven. Een kantoorgebouw moet zowel efficiënt en duurzaam als aantrekkelijk zijn om voor werknemers en klanten een prettige en comfortabele omgeving te creëren. LG is zich hier ten volle van bewust.. Met de Green Building-missie biedt LG innovatieve en energie-efficiënte oplossingen die voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van comfort en technologie.