Investeren in laadinfrastructuur voor elektrische vervoermiddelen? ‘Er komt als ondernemer veel op je af en je kunt niet alles overzien.’ Orange Charging biedt laadoplossingen voor verschillende sectoren. Van inventarisatie tot installatie en beheer .’
‘De focus ligt op sterke, innovatieve merken van hoge kwaliteit die we altijd uit voorraad kunnen leveren. We kunnen daardoor snel schakelen’
Bouwen aan een groene toekomst: het verloopt stap voor stap. Belangrijke volgende fase: de invoering van zero emissiezones. Ruim dertig gemeenten zijn bezig met de voorbereiding van gebieden waar alleen zakelijke bestel- en vrachtauto’s worden toegelaten die geen schadelijke stoffen uitstoten. Vanaf 1 januari 2025 gaat bij zeventien gemeenten de zero-emissiezone in, de overige gemeenten volgen later. Er zijn uitzonderingen, er komen vrijstellingen, maar voor veel ondernemers is het een datum die zich niet laat negeren. En een datum die steeds dichterbij komt. Uitstootvrij betekent: elektrisch rijden. En dus ook een overstap naar een laadinfrastructuur voor de elektrische transportmiddelen. ‘Er komt als ondernemer veel op je af,’ zegt Jasper Boogert, algemeen directeur bij Orange Charging. ‘Het valt niet mee om dat meteen te overzien. Er is veel om rekening mee te houden, maar dan moet je wel weten waarméé je rekening moet houden, over welke zaken je moet nadenken.’ Zeker als het gaat om een vloot van busjes of elektrische trucks, zegt Boogert, zijn er zaken die je niet mag onderschatten: ‘Denk aan het gebrek aan netcapaciteit, dat is echt een probleem. Sommige klanten denken dat ze ruim voldoende capaciteit hebben, omdat ze bijvoorbeeld een groot transformatorhuis op hun terrein hebben staan. Maar dan blijkt dat het gecontracteerd vermogen dat ze hebben bij de netbeheerder te laag is. In dat geval zijn innovatieve oplossingen nodig. Zoals bijvoorbeeld een batterij of een slim load balancing systeem om de beschikbare netcapaciteit optimaal in te zetten. Je wilt niet investeren in een laadsysteem waaraan niet genoeg voertuigen gelijktijdig geladen kunnen worden. Of dat over twee jaar eigenlijk niet meer voldoet.’
Smooth operator
Orange Charging is dé leverancier van innovatie laadoplossingen. ‘Noem ons een smooth operator,’ zegt Boogert. ‘We zijn gestart met de uitrol van een netwerk van AC-snelladers. We hebben onze processen de afgelopen jaren goed af kunnen stemmen op de wensen van onze klanten en installatieteams. We vertalen een ingewikkeld proces naar een soepele samenwerking, of je nou één laadpaal bij je bedrijf wilt of een heel netwerk aan laadoplossingen zoekt. We hebben een laadoplossing en technische kennis voor elke behoefte. En als laadvoorzieningen noodzakelijk zijn in combinatie met bijvoorbeeld energie-opslag, werken we samen met onze partners.’ Enerzijds, zegt Boogert, biedt Orange Charging een totaaloplossing waarin de klant volledig wordt ontzorgd: ‘Denk aan ziekenhuizen of bijvoorbeeld vakantieparken. Zij stellen hun parkeerplekken ter beschikking en wij dragen alle investeringen en zorgen dat de laadpaal 24/7 werkt.
Anderzijds is Orange Charging een groot aantal bedrijven van dienst als verkoper van zakelijke laadoplossingen. Boogert: ‘Op Brussels Airport zijn we in 2023 gestart met de plaatsing van meer dan 1.400 laadpunten en in Nederland hebben we onlangs een leveringsovereenkomst voor meer dan 1.000 laadpunten gesloten met de Nationale politie.. We zijn een onafhankelijke aanbieder en hebben ervoor gekozen om uitsluitend laders van de merken Ecotap, Autel en Kempower aan te bieden. Met deze sterke en innovatieve merken kunnen we onze klanten perfect bedienen.We leveren alles uit voorraad dus kunnen snel schakelen, iets wat sowieso in het dna van het bedrijf zit. Orange Charging is van oorsprong een familiebedrijf, met meer dan honderd jaar ervaring. Korte lijntjes dus en een grote slagkracht, met voor elke laadvraag een goede, innovatieve oplossing.’
Alles op voorraad
Een mijlpaal noemt Boogert de recente levering van het eerste AUTEL HiPower-laadsysteem van de Benelux. Boogert: ‘Dat hebben we geïnstalleerd bij AH Vrij in Wateringen, een groen-, grond- en infrabedrijf. Zij zijn met elektrische vrachtwagens gaan rijden en hebben ook elektrisch bouwmaterieel.’ Het innovatieve laadsysteem levert een maximaal vermogen van maar liefst 640 kW, te verdelen over verschillende laadpunten. Het laadsysteem zorgt ervoor dat nieuwe elektrische vrachtwagens en toekomstige e-voertuigen snel en efficiënt op kunnen laden. ‘Het is een echt high tech-systeem,’ zegt Boogert, ‘vol innovatieve technieken. Hoe de verschillende voertuigen met elkaar communiceren en hoe het beschikbare vermogen zo efficiënt mogelijk wordt verdeeld… Voor de klant was óók de snelheid van leveren en installeren een motivatie om met Orange Charging in zee te gaan. Nogmaals, nagenoeg alles is op voorraad, we kunnen daardoor echt snel schakelen.’