Verminderen, hergebruiken, recyclen – bij Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland is de verduurzaming van het verpakkingstraject niet iets wat ze erbij doen: ‘We menen echt dat het in de kern van ons bedrijf moet zitten. En we hebben, vaak samen met lokale partners, al grote stappen gezet.’
‘We zijn als grootste frisdrankenproducent van Nederland al gestopt met het gebruik van nieuw plastic in alle flessen’
Vertrouwd beeld in de horeca: het rode Coca Cola-kratje. Iconisch, dus niet iets wat je snel verandert. En toch zijn ze dat wel degelijk. ‘Sinds kort maken we de kratten van 97% gerecycled plastic,’ zegt Jeroen van Vliet, directeur van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland. Van Vliet: ‘Dat gerecyclede materiaal komt weer voor 85% van oude rode kratten. 15% procent is afkomstig van gerecyclede netten die gebruikt worden bij de tulpenkweek. Na de tulpenoogst worden ze verwerkt door een specialistisch bedrijf, de lokale recycler Healix. Het nieuwe krat maken we samen met krattenproducent Schoeller Allibert.’
De introductie van het duurzame krat is tekenend voor de voortvarendheid waarmee CCEP concrete, innovatieve stappen zet om de impact van verpakkingen te verminderen. Door de enorme schaalgrootte van het bedrijf – als de grootste bottelaar ter wereld van de dranken van The Coca‑Cola Company is CCEP actief in 31 landen – zijn de resultaten daarvan meteen meetbaar. Van Vliet: ‘Dit jaar zetten we zo’n 150.000 nieuwe, circulaire kratten in de Nederlandse markt.’ Uiteindelijk, zegt Van Vliet, levert het naar schatting een besparing op van 64% CO2-uitstoot1 bij de productie van het krat versus gemaakt van nieuw plastic.
25 maal hergebruikt
Verminderen, hergebruiken, recyclen – daar ligt bij CCEP de focus. Van Vliet noemt het de drie R’s: ‘Kijk je naar het hele verpakkingstraject dan gaat het eigenlijk altijd om Reduce, Re-use, Recycle. Hergebruik, Re-use, zie je bijvoorbeeld terug in de glazen flessen in de horecakratten. Die zijn ontworpen om minstens 25 keer te worden hergebruikt. Ze gaan telkens terug naar onze fabriek in Dongen, sinds vorig jaar CO2-neutraal gecertificeerd , waar ze worden gereinigd en opnieuw gevuld.’ Het geldt, voegt Van Vliet daaraan toe, voor alle merken die CCEP in herbruikbaar glas aan de Nederlandse groothandel en horeca levert, denk aan Fanta, Sprite en Fuze Tea. Bij de R van Reduce, verminderen, draait het bijvoorbeeld om het lichter maken van de verpakkingen. Van Vliet: ‘Je steekt ze anders in elkaar zodat ze een kleinere afdruk hebben. We zijn als grootste frisdrankenproducent van Nederland al gestopt met het gebruik van nieuw plastic in alle flessen. Al drie jaar zijn al onze flessen van 100% gerecycled plastic (behalve de dop en etiket), het zogenaamde rPET. Het statiegeldsysteem helpt daarbij. Dit werkt tegen zwerfafval, en om plastic weer als waardevolle grondstof voor nieuwe verpakkingen te kunnen gebruiken.’ Ook hier, zegt Van Vliet, zijn de besparingen hoog: jaarlijks bespaart CCEP in Nederland hiermee 10.000 ton nieuw (‘virgin’) plastic2. Daarnaast levert het een CO2-besparing op van 42% uitstoot per jaar versus flesjes gemaakt uit nieuw plastic. Van Vliet: ‘Daarbinnen zetten we ook steeds stappen om het verpakkingsmateriaal lichter te maken. Een mooi voorbeeld is onze PET-fles van een halve liter. Die woog tien jaar geleden nog 28,9 gram. Nu is dat 17,5 gram. Dat is 11,4 gram minder. Dat lijkt misschien weinig, maar op het aantal flessen dat we wegzetten, gaat het wel om 1,3 miljoen kilo.’
Leidende rol
Hoge aantallen, grote besparingen. Van Vliet: ‘Als marktleider hebben we ons gecommitteerd aan de ‘World Without Waste’ en ‘This is Forward’-agenda. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat we de verantwoordelijkheid hebben om een leidende rol te nemen waar het gaat om verduurzamen van verpakkingen en het stimuleren van meer circulaire oplossingen.’ Van Vliet wijst op de meer duurzame verpakking voor blikjes: ‘Deze multipacks werden altijd verpakt in plastic. Dat is vervangen door een innovatieve kartonnen verpakking, de zogenaamde KeelClipTM. Besparen we nu jaarlijks zo’n 350.000 kilo nieuw (virgin) plastic mee.’ Bespaard wordt er ook bij het transport: ‘Flessen moeten stevig en veilig vervoerd worden. Als daarvoor nog plastic nodig is, is dat 100% gereycled plastic. Een uitdaging zijn de pallets, stevigheid is belangrijk. Daarin zitten we nog niet op 100%, maar dat gaat vroeg of laat wel gebeuren: ik ben knettertrots op het enthousiasme waarmee binnen CCEP elke duurzaamheidsuitdaging wordt opgepakt.’
Kleine stapjes, enorm verschil
‘Duurzaamheid is niet iets wat we erbij doen,’ zegt Jeroen van Vliet van Coca‑Cola Europacific Partners Nederland. ‘We menen echt dat het in de kern van ons bedrijf moet zitten. We hebben, vaak samen met lokale partners, grote stappen gezet, maar we zijn nog lang niet klaar, kijken voortdurend waar er nog stappen gezet kunnen worden. Als het om duurzame verpakkingen gaat, is de veelgestelde vraag: waarom heb je überhaupt verpakking nodig? Daar is een wezenlijk antwoord op: we maken de verpakking om het product te beschermen. Die verpakkingen zijn geen one size fits all-verhaal. Je kunt niet zomaar alles naar bijvoorbeeld glas of PET-fles overhevelen. De uitdaging is telkens te achterhalen wat nou de meest duurzame verpakking is voor die specifieke omgeving en dat specifieke merk. En hoe we elke nieuwe stap daarin kunnen vervlechten met de hele keten. Opgeteld maken al die stapjes bij elkaar een enorm verschil.’
1 EuCertPlast certificate of compliance, SachverständigenbüroWidmayer Widmayer GmbH + EuCertPlastic certificate Healix 04/12/2023
2. Besparing nieuw plastic t.o.v. flessen gemaakt van nieuw plastic