• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
woensdag 2 juli 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Coca-Cola

Hoe de grootste bottelaar ter wereld van de dranken van The Coca‑Cola Company de milieu-impact van verpakkingen vermindert

DuurzaamheidBranded Content
2 dec 2024
2 min. leestijd

Verminderen, hergebruiken, recyclen – bij Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland is de verduurzaming van het verpakkingstraject niet iets wat ze erbij doen: ‘We menen echt dat het in de kern van ons bedrijf moet zitten. En we hebben, vaak samen met lokale partners, al grote stappen gezet.’

‘We zijn als grootste frisdrankenproducent van Nederland al gestopt met het gebruik van nieuw plastic in alle flessen’

Vertrouwd beeld in de horeca: het rode Coca Cola-kratje. Iconisch, dus niet iets wat je snel verandert. En toch zijn ze dat wel degelijk. ‘Sinds kort maken we de kratten van 97% gerecycled plastic,’ zegt Jeroen van Vliet, directeur van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Nederland. Van Vliet: ‘Dat gerecyclede materiaal komt weer voor 85% van oude rode kratten. 15% procent is afkomstig van gerecyclede netten die gebruikt worden bij de tulpenkweek. Na de tulpenoogst worden ze verwerkt door een specialistisch bedrijf, de lokale recycler Healix. Het nieuwe krat maken we samen met krattenproducent Schoeller Allibert.’
De introductie van het duurzame krat is tekenend voor de voortvarendheid waarmee CCEP concrete, innovatieve stappen zet om de impact van verpakkingen te verminderen. Door de enorme schaalgrootte van het bedrijf – als de grootste bottelaar ter wereld van de dranken van The Coca‑Cola Company is CCEP actief in 31 landen – zijn de resultaten daarvan meteen meetbaar. Van Vliet: ‘Dit jaar zetten we zo’n 150.000 nieuwe, circulaire kratten in de Nederlandse markt.’ Uiteindelijk, zegt Van Vliet, levert het naar schatting een besparing op van 64% CO2-uitstoot1 bij de productie van het krat versus gemaakt van nieuw plastic.

25 maal hergebruikt
Verminderen, hergebruiken, recyclen – daar ligt bij CCEP de focus. Van Vliet noemt het de drie R’s: ‘Kijk je naar het hele verpakkingstraject dan gaat het eigenlijk altijd om Reduce, Re-use, Recycle. Hergebruik, Re-use, zie je bijvoorbeeld terug in de glazen flessen in de horecakratten. Die zijn ontworpen om minstens 25 keer te worden hergebruikt. Ze gaan telkens terug naar onze fabriek in Dongen,  sinds vorig jaar CO2-neutraal gecertificeerd , waar ze worden gereinigd en opnieuw gevuld.’ Het geldt, voegt Van Vliet daaraan toe, voor alle merken die CCEP in herbruikbaar glas aan de Nederlandse groothandel en horeca levert, denk aan Fanta, Sprite en Fuze Tea. Bij de R van Reduce, verminderen, draait het bijvoorbeeld om het lichter maken van de verpakkingen. Van Vliet: ‘Je steekt ze anders in elkaar zodat ze een kleinere afdruk hebben. We zijn als grootste frisdrankenproducent van Nederland al gestopt met het gebruik van nieuw plastic in alle flessen. Al drie jaar zijn al onze flessen van 100% gerecycled plastic (behalve de dop en etiket), het zogenaamde rPET. Het statiegeldsysteem helpt daarbij. Dit werkt tegen zwerfafval, en om plastic weer als waardevolle grondstof voor nieuwe verpakkingen te kunnen gebruiken.’ Ook hier, zegt Van Vliet, zijn de besparingen hoog: jaarlijks bespaart CCEP in Nederland hiermee 10.000 ton nieuw (‘virgin’) plastic2. Daarnaast levert het een CO2-besparing op van 42% uitstoot per jaar versus flesjes gemaakt uit nieuw plastic.  Van Vliet: ‘Daarbinnen zetten we ook steeds stappen om het verpakkingsmateriaal lichter te maken. Een mooi voorbeeld is onze PET-fles van een halve liter. Die woog tien jaar geleden nog 28,9 gram. Nu is dat 17,5 gram. Dat is 11,4 gram minder. Dat lijkt misschien weinig, maar op het aantal flessen dat we wegzetten, gaat het wel om 1,3 miljoen kilo.’

Leidende rol
Hoge aantallen, grote besparingen. Van Vliet: ‘Als marktleider hebben we ons gecommitteerd aan de ‘World Without Waste’ en ‘This is Forward’-agenda. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat we de verantwoordelijkheid hebben om een leidende rol te nemen waar het gaat om verduurzamen van verpakkingen en het stimuleren van meer circulaire oplossingen.’ Van Vliet wijst op de meer duurzame verpakking voor blikjes: ‘Deze multipacks  werden altijd verpakt in plastic. Dat is vervangen door een innovatieve kartonnen verpakking, de zogenaamde KeelClipTM. Besparen we nu jaarlijks zo’n 350.000 kilo nieuw (virgin) plastic mee.’ Bespaard wordt er ook bij het transport: ‘Flessen moeten stevig en veilig vervoerd worden. Als daarvoor nog plastic nodig is, is dat 100% gereycled plastic. Een uitdaging zijn de pallets, stevigheid is belangrijk. Daarin zitten we nog niet op 100%, maar dat gaat vroeg of laat wel gebeuren: ik ben knettertrots op het enthousiasme waarmee binnen CCEP elke duurzaamheidsuitdaging wordt opgepakt.’

Kleine stapjes, enorm verschil
‘Duurzaamheid is niet iets wat we erbij doen,’ zegt Jeroen van Vliet van Coca‑Cola Europacific Partners Nederland. ‘We menen echt dat het in de kern van ons bedrijf moet zitten. We hebben, vaak samen met lokale partners, grote stappen gezet, maar we zijn nog lang niet klaar, kijken voortdurend waar er nog stappen gezet kunnen worden. Als het om duurzame verpakkingen gaat, is de veelgestelde vraag: waarom heb je überhaupt verpakking nodig? Daar is een wezenlijk antwoord op: we maken de verpakking om het product te beschermen. Die verpakkingen zijn geen one size fits all-verhaal. Je kunt niet zomaar alles naar bijvoorbeeld glas of PET-fles overhevelen. De uitdaging is telkens te achterhalen wat nou de meest duurzame verpakking is voor die specifieke omgeving en dat specifieke merk. En hoe we elke nieuwe stap daarin kunnen vervlechten met de hele keten. Opgeteld maken al die stapjes bij elkaar een enorm verschil.’

1 EuCertPlast certificate of compliance, SachverständigenbüroWidmayer Widmayer GmbH + EuCertPlastic certificate Healix 04/12/2023
2. Besparing nieuw plastic t.o.v. flessen gemaakt van nieuw plastic

Klik hier voor meer informatie

Interessante artikelen

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit
Financieel

Bankieren opnieuw uitvinden: Mambu helpt de financiële sector versneld vooruit

26 juni 2025
Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter
Algemeen

Zo laat je je huis ook deze zomer veilig achter

26 juni 2025
Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?
Financieel

Hoe ga je verstandig om met je vakantiegeld?

26 juni 2025
Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?
Algemeen

Wie past er op jouw huis tijdens de zomervakantie?

26 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Zorgeloos de zomer in met slimme tips en betrouwbare oplossingen

27 juni 2025
Dossiers

Hervonden zelfvertrouwen

26 juni 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}