• Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
donderdag 12 juni 2025
Podcasts
Logo van Topic Nederland
Volg ons ook via
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Klein formaat logo van Topic Nederland
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Mobiel logo van Topic Nederland
Back home
  • Publicaties
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Topic Media Agency B.V.
Powered by Bullzeye Media
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
Dit artikel wordt aangeboden door Milgro

Het is essentieel dat we anders naar afval gaan kijken

DuurzaamheidBranded Content
15 mrt 2024
4 min. leestijd

Milgro is ‘de’ specialist op het gebied van duurzaam afvalmanagement in de zakelijke markt. Als kennisorganisatie regisseert Milgro het verbruikte natuurlijk kapitaal, dat vaak wordt uitgedrukt als ‘afval’, zodanig dat het ook werkelijk circulair is en een goede businesscase oplevert.

‘We proberen het bedrijfsleven van groene denkkracht te voorzien’, zegt Milgro-oprichter en CEO, Laurens Groen. ‘Ik zeg wel eens, we moeten niet tegen afval zijn want dan kan je ook wel tegen toiletten zijn. Waar het wel om gaat is dat we tegen grondstofverspilling zijn, en daar wat aan doen.’ Natuurlijk, zo zegt hij ook, is dat een wat gechargeerde stelling maar de boodschap is helder; het is van essentieel belang dat we anders naar afval gaan kijken. Milgro doet dat, en met succes. Het bedrijf wist het afgelopen jaar maar liefst 31 miljoen kilogram aan CO2-uitstoot te voorkomen. En met zo’n 150 werknemers is het in dertig jaar uitgegroeid tot een onafhankelijke all-in serviceprovider voor afvalmanagement vanuit de visie dat afval een grondstof is, die de weg kwijt is.

Lange termijn

‘Dit is een markt in voortdurende progressieve ontwikkeling’, gaat Groen verder. ‘En wij hebben altijd geprobeerd daarin vooraan te lopen door innovatieve technologieën te ontwikkelen. Je begint als adviesbureau met een paar mensen, en je merkt gaandeweg een toenemende en veranderende behoefte naar effectievere oplossingen voor afval doordat steeds meer organisaties zich bewust worden van milieuproblemen en we doorontwikkelen naar een circulaire economie. Onze basisfunctie werd daardoor vooral verbinding zoeken tussen organisaties die van afval af moeten en organisaties die
er juist wat mee kunnen. En dat met een scherp oog op de lange termijn, waarbij het uitgangspunt is dat de energietransitie ook een materiaaltransitie is. Dat resulteert er anno nu in dat we onze klanten volledig kunnen ontzorgen in afvalmanagement, omdat wij alles voor hen reguleren, coördineren en controleren. Onze klanten krijgen deskundig advies dat specifiek op hen van toepassing is. Ook wordt de inzameling van het afval – belangrijk punt – georganiseerd op een manier die de ecologische voetafdruk minimaliseert. Daarnaast kan de klant in real-time via een dashboard zien wat het allemaal oplevert; ecologisch en zeker economisch, want daar zit nu eenmaal een belangrijke motiverende prikkel.’

Veelzeggende voorbeelden

Dat vraagt natuurlijk om veelzeggende voorbeelden en Groen heeft er legio paraat. We nemen de fascinerende ‘beschadigde boterproducten’-case. Een brand in een distributiecentrum levert een boterfabrikant producten op die niet meer voor de markt geschikt zijn en snel moeten worden vernietigd, met hoogoplopende kosten en enorme CO2-uitstoot als mogelijk gevolgen. ‘Een vernietigingsproject is niet helemaal ongebruikelijk in dit vak’, zegt Groen. ‘Je hebt dan vaak te maken met extreme tijdsdruk. De papierwinkel eromheen moet worden bijgehouden en bewaakt. Het proces moet worden gemonitord,
vaak ook door overheidsinstanties. Extra medewerkers moeten soms worden ingehuurd. De verzekeraar kijkt scherp mee. En er dienen zich dan voor de hand liggende en financieel aantrekkelijke oplossingen aan, zoals in dit geval verwerking door vergisting, hoewel deze niet meteen de meest duurzame en economische zijn. Waar liggen de kansen en hoe maak je meer van iets dat zich als een probleem aandient? Het vermelden van de precieze zoektocht, data-analyse en de route naar een creatieve oplossing, die haast als een cadeau ervaren wordt, gaat te ver. Maar in dit geval zijn de beschadigde boterproducten verwerkt tot biodiesel. Waarmee op alle essentiële punten een optimale score is gerealiseerd; ecologisch, economisch en operationeel. Het is een voorbeeld van onze focus op ‘meer goed’ in plaats van ‘minder slecht.’

Maatwerk advies

Milgro levert op maat gemaakt advies, waarbij een groot deel van de Milgro cases een stevige ‘Dat is nog eens goed gedacht ‘-component in zich meedraagt. ‘Laat ik een paar interessante voorbeelden nemen’, zegt Groen. Voor installateurs die betrokken zijn bij het aanleggen en onderhouden van netwerken voor de energietransitie, organiseren we interne kringlopen. Veel materialen die eerst als afval werden gezien, kunnen na controle en behandeling opnieuw worden ingezet bij installatiewerkzaamheden. Zo sluiten we de cirkel en helpen we om kosten te besparen. In de voedingsindustrie implementeren we niet alleen efficiënt afvalbeheer, maar dragen we ook bij aan vermindering van voedselverspilling oftewel “kliekjesmanagement”. Bij een groente- en fruitverwerkend bedrijf worden ananasharten niet langer gecomposteerd, maar dienen ze als basis voor de productie van Bromalaine, een eiwitafbrekend enzym dat onder andere wordt gebruikt in supplementen ter ondersteuning van de spijsvertering. En voor een makreelrokerij organiseren wij dat restanten van het makreel rookproces een waardevolle bestemming krijgen door deze over te dragen aan een producent van makreelsalade. Dat is ook het mooie van dit werk. Wij brengen organisaties samen die elkaar op de weg naar circulariteit kunnen helpen. Mijns inziens is dat ook een doorslaggevende factor voor de hele circulaire ontwikkeling. Ja, het kan allemaal, als we het samen doen. En alleen dan. Mijn moeder zei ooit, ‘Afval, afval, ga je je daar nou mee bezighouden?’ En ik zei, ‘Afval is leuk mam.’ Als ik naar alle oplossingen kijk die we bieden en zie wat we allemaal doen en wat er kan, kan ik in alle eerlijkheid zeggen, dat vind ik nog steeds.’

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek de website van Milgro

Interessante artikelen

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen
Duurzaamheid

Bar-le-Duc viert 10 jaar volledig circulaire flessen

9 juni 2025
Goed voor het milieu én voor je billen
Duurzaamheid

Goed voor het milieu én voor je billen

9 juni 2025
Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?
Duurzaamheid

Hoe maak je van CO2-reductie een businesscase?

9 juni 2025
Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd
Algemeen

Zorgsector doelwit voor cybercriminelen: sterk leiderschap gevraagd

9 juni 2025

Volg ons

Topic

  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Ondernemen
  • Gezondheid
  • Dossiers
  • Podcasts

Navigatie

  • Publicaties
  • Adverteren
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Contact

Dossiers

Dossiers

Grondstoffen worden schaarser

9 juni 2025
Dossiers

Zin in de zomer!

30 mei 2025

© 2025 Topic Nederland is onderdeel van Topic Media Agency B.V. — Alle rechten voorbehouden — Privacy-instellingen

Publicaties
  • Voorpagina
  • Algemeen
  • Financieel
  • Duurzaamheid
  • Gezondheid
  • Dossiers
Adverteren | Podcasts | Contact

© 2023 Topic Media Agency B.V. — Powered by Bullzeye Media

Topic Nederland
Cookievoorkeuren
Topic Media Agency B.V. verzamelt met cookies informatie over je apparaat, locatie, browser en surfgedrag. Deze informatie combineren we in één profiel met de data die je zelf deelt op onze sites en apps, zoals wanneer je een account aanmaakt.

We gebruiken deze cookies en dit profiel om het gebruik van onze sites en apps te analyseren, om onze inhoud en marketingberichten voor jou te personaliseren, en om je relevante advertenties te tonen. Onze advertentiepartners gebruiken cookies om je gepersonaliseerde advertenties te tonen, om advertentiemetingen en doelgroepenonderzoek uit te voeren, en om hun diensten te ontwikkelen. Sommige partners kunnen ook je precieze geolocatie gebruiken om advertenties voor jou te selecteren. Dit kan alleen als je hier toestemming voor geeft.

Geef toestemming of stel je eigen keuze in

Jouw toestemming kun je opnieuw aanpassen via de privacy-instellingen onderaan deze website. Lees meer in ons Privacy- en Cookiebeleid.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is aangevraagd, of met als enig doel de overdracht van een communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
De technische opslag of toegang uitsluitend voor statistische doeleinden. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of over meerdere websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Instellingen
{title} {title} {title}