Kun je als fabrikant van toiletpapier met slimme keuzes bijdragen aan duurzaamheid zonder dat de gebruiker inlevert op kwaliteit of gemak? Spoiler: ja, dat kan!
Toiletpapier is een alledaags product, we gebruiken gemiddeld één rol per persoon per week. Dus hier valt winst te behalen. Binnen Edet leidde dat tot een fundamentele vraag: hoe kan dit dagelijkse product duurzamer worden gemaakt? Christine Voorma, senior brand manager voor Edet vertelt: ‘Tijdens een interne brainstormsessie werden alle aspecten van het product onder de loep genomen – van grondstoffen en productie tot verpakking en gebruik. Eén idee sprong eruit: het weglaten van de kartonnen huls. Dat lijkt een eenvoudige ingreep, maar is dat in de praktijk niet. Het biedt wel meerdere voordelen: minder materiaalgebruik, minder afval en een rol die langer meegaat doordat er meer vellen op passen.’ Consumentenpanels bevestigden het potentieel van deze aanpassing. ‘Gebruikers gaven aan het prettig te vinden dat er geen lege huls meer overblijft en dat de rol minder vaak vervangen hoeft te worden’, vertelt collega Claire Grootveld, category manager consumer tissue. De link met duurzaamheid ervoeren gebruikers daarbij als vanzelfsprekend: minder papier betekent immers minder belasting voor het milieu.
‘Het mooie van deze innovatie is dat je als gebruiker niet inlevert op kwaliteit of comfort. Het is sterk, zacht en doet alles wat toiletpapier moet doen’, zegt Voorma. ‘Je hoeft als individu niet actief iets te laten en bent toch duurzamer bezig.’ En juist met een product als toiletpapier dat dagelijks door iedereen wordt gebruikt kun je impact maken. ‘Als alle consumenten over zouden gaan op Edet Smart of Ultra Smart, dan komt dat in Nederland neer op 1.860.000 kilo minder aan kartonnen hulzen per jaar’, aldus Voorma.
Minder karton is niet het enige voordeel. Er zit nog een duurzaam aspect aan deze nieuwe wc-rol. ‘Doordat elke rol ongeveer twee keer zoveel velletjes bevat als een reguliere rol, maar niet twee keer zo dik is, is de verpakking efficiënter’, legt Grootveld uit. ‘Het scheelt ongeveer dertig procent aan plastic voor de verpakking ten opzichte van het reguliere formaat rollen.’ Alle vinkjes zijn groen: minder karton, minder plastic, efficiënter transport, dus minder afval en vervuiling. Voorma: ‘Al met al een slimme, duurzame productinnovatie die laat zien dat duurzaamheid en gebruiksgemak hand in hand kunnen gaan.’