De koplopers van de nieuwe, duurzame economie bewijzen dat duurzaamheid en een langetermijnvisie een succesvolle combinatie is. Op Duurzame Dinsdag kunnen bedrijven en consumenten zich laten inspireren om samen de omslag te maken.
De partners van MVO Nederland zijn hoopvol over de toekomst. ‘Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat ondernemingen die duurzaamheid in de kern van hun bedrijfsvoering hebben makkelijker talenten vinden, maar ook vooral een veel scherper beeld hebben van waar ze aan toe zijn de komende jaren,’ vertelt directeur-bestuurder Ankie van Wersch van MVO Nederland. ‘De bedrijven in ons netwerk zijn over het algemeen positiever over de “business outlook”, juíst doordat ze een langetermijnvisie hebben. Ze houden al rekening met klimaatadaptatie; ze zijn al klaar voor wetgeving vanuit Europa, waardoor er straks een eerlijker speelveld ontstaat. Waardoor je als duurzaam bedrijf op een aantal vlakken over een paar jaar waarschijnlijk concurrentievoordeel hebt.’ Een gelijk speelveld is een van de speerpunten van MVO Nederland. ‘Op de lange termijn is dat voor iedereen beter. Als duurzaam bedrijf is het best lastig om te concurreren tegen dumpkleding uit Azië of virgin plastic als je plastic recyclet.’
Duurzame koplopers
‘Wat ik leuk vind aan Duurzame Dinsdag zijn de voorbeelden van initiatieven waar economische, maatschappelijke waarden en waarden voor de natuur prima samengaan. Het is een fantastisch moment om koplopers en innovatieve nieuwkomers in het zonnetje te zetten, die laten zien hoe het wel kan. Die je laten zien hoe het toekomstgericht bedrijfsleven eruit kan zien.’ Veel bedrijven zien duurzaamheid nog als iets extra’s boven op hun businessmodel, ziet Van Wersch. ‘Terwijl de toekomst is dat die twee met elkaar te maken hebben. Op het moment dat je een duurzame keten hebt, heb je een stabiele keten. Bij bedrijven die duurzaamheid in de kern van hun bedrijfsmodel hebben, zoals Auping dat recycling in de hele keten heeft geïncorporeerd, zie je dat het én maatschappelijke impact heeft én werkt. Met die boodschap willen we op Duurzame Dinsdag laten zien dat de rest van de bedrijven mee moeten in die ontwikkeling, omdat het op de lange termijn veel oplevert.’